Het seizoen van Max Verstappen op social media

Het seizoen van Max Verstappen kende hoogte- en dieptepunten. In maar liefst zeven races wist Max de finish niet te halen en viel hij uit door een crash óf door technische problemen. Daartegenover staan ook twee geweldige GP-overwinningen. Het seizoen is nu bijna ten einde. Hoewel Max misschien niet de resultaten heeft behaald waar hij op gehoopt had, vond social media het een uitstekend seizoen voor de coureur. We blikken terug op het Formule1-seizoen met een social media-analyse. Welke race was het populairst en welke race zorgde voor de meeste discussie?

Niet de winst van Max Verstappen in Maleisië of Mexico, maar de Grand Prix van de VS was de meest besproken Grand Prix van afgelopen seizoen in Nederland. Het zorgde voor een enorme discussie op social media. En dat is ook niet zo gek, als we even terugblikken op de race. Max begon op de zestiende plek en stroomde met zijn bekende inhaalacties door naar een derde plek. In de laatste ronde haalde hij Kimi Räikkönen op magistrale wijze in en mocht hij op het podium plaatsnemen.

Althans, dat dacht de Nederlander… en heel de wereld met hem. Door een bizarre beslissing voor het verlaten van het circuit bij een inhaalactie kreeg Verstappen vijf seconden tijdstraf en werd hij teruggezet naar de vierde plaats.

Max valt voor vierde keer uit in Azerbeidzjan

Niet alleen Max, maar ook zijn team Red Bull Racing kreeg te maken met moeilijke situaties tijdens dit raceseizoen. Tijdens de Grand Prix in Azerbeidzjan moest Max – voor de vierde keer in het seizoen – het circuit verlaten wegens een technisch probleem. En daar hadden we op social media genoeg over te zeggen. Er werd hevig gediscussieerd of Max na dit seizoen geen afscheid moest nemen van Red Bull. Óf Red Bull van Renault.

Ook het sentiment rondom Max zélf was tijdens en na de race niet mild. Veel Nederlanders zien Max aan het einde van het seizoen liever bij Mercedes of Ferrari rijden. Dit gevoel werd alleen maar meer versterkt toen Max ook in België uitviel wegens een technisch probleem. 

Bovenstaand de berichtgeving tijdens de race van Max Verstappen in Azerbeidzjan. Hierin is goed de piek in social media berichten zichtbaar bij weer een uitvalbeurt van Max.

Vettel en Räikkönen minst populaire concurrenten

In Nederland is Max Verstappen - niet verrassend - veruit de meest én positiefst besproken coureur van het afgelopen seizoen. We zien wel wat opvallende gegevens in de analyse van zijn concurrenten. Zo is Daniel Riccirado één van de meest geliefde coureurs, en daar helpen de grappen die hij regelmatig uithaalt bij Max natuurlijk ook bij. Ondertussen mag Lewis Hamilton zich naast wereldkampioen ook de populairste concurrent van Verstappen noemen: 14% positief, tegenover 6% negatief. Vettel en Räikkönen komen beduidend minder goed uit de bus bij het Nederlandse publiek.

Renault loopt reputatieschade op dit seizoen

Er wordt op social media niet alleen veel gesproken over Max Verstappen, maar ook over Renault: de motorfabrikant van Red Bull Racing. In de eerste race van het seizoen was het sentiment omtrent Renault nog overwegend positief, maar bij alle races waar Max uitviel vanwege een technisch probleem, werd er negatief gediscussieerd. In Canada had Max tijdens de vrije trainingen al problemen met zijn versnellingsbak en tijdens de race viel hij uit vanwege een probleem met de accu. 

Reputatie Renault bij uitvalbeurten Max Verstappen

*sentimentscore is gemeten door het totaal aantal negatieve van het totaal aantal positieve berichten af te trekken.

Verstappen in de sandwich op Singapore

Van Europa ging het Formule 1-circus naar Azië en Amerika. Met nog zeven races te gaan, is Max Verstappen vastbesloten in Singapore zijn seizoen nog een beetje glans geven. Hoewel Max startte op de tweede startplek, was de race voor de Limburger na een minuut alweer ten einde. Verstappen kwam in een sandwich tussen beide Ferrari’s, waarna zowel Max, Sebastian Vettel en Räikkönen uitvielen.

Op social media barstte een hevige discussie los over wie de crash veroorzaakte. Ferrari claimde dat de crash de schuld was van Max, wat bij veel mensen niet in goede aarde viel gezien het negatieve sentiment.

Ferrari schrok van alle commotie en verstuurde vervolgens een rectificatie op Twitter, waar veel Nederlanders verbaasd van opkeken.

Max wint in Maleisië en Mexico

De allerlaatste Grand Prix op het circuit van Maleisië ging de boeken in met Max Verstappen als winnaar. Het was voor Max de perfecte race. De auto was goed, en bij zijn inhaalactie op Hamilton wist hij dat Lewis geen risico zou nemen, aangezien de Brit het wereldkampioenschap al kon proeven. Na zijn inhaalactie bouwde Max zijn voorsprong uit tot bijna tien seconden en zo won hij zijn tweede Grand Prix in zijn nog korte F1-carrière. 
Op social media ontplofte de positieve berichtgeving over Max. De media waren lovend en ook teambaas Christian Horner van Red Bull sprak van een perfecte race en een mooie beloning na een zeer moeizaam seizoen.

In Mexico wist Max zijn seizoen nog meer kleur te geven door een sterke overwinning. De technische vooruitgang van zijn bolide was op het circuit van Mexico goed zichtbaar. De auto van Max lag zo goed op het asfalt, dat hij met een gat van twintig seconden op Valtteri Bottas over de streep kwam. Toch was het billenknijpen, omdat alle Renault-motoren waren uitgevallen tijdens de race. 

Max tekent verrassend genoeg nieuw contract bij Red Bull

Waar we heel het seizoen speculeerden over de toekomst van Max Verstappen, maakte hij op 20 oktober bekend dat hij zijn contract bij Red Bull t/m 2020 heeft verlengd. 

De verlenging van zijn contract kwam als een verassing vanwege de vele problemen in het begin van het seizoen.

Verstappen: “Red Bull heeft altijd vertrouwen en geloof in mij getoond en ook altijd mijn ambities gesteund. Ik krijg ook altijd 100 procent support van de jongens en meiden in de fabriek, wat er ook gebeurt op het circuit. Ik zie uit naar een verdere samenwerking en meer successen in de komende jaren.”

Mogelijk gaat er ná 2019 een aantal zaken veranderen waar alleen Max Verstappen en zijn team iets vanaf weten. Het vertrouwen in de toekomst is in ieder geval zo groot dat hij contractverlening vier races voor het einde van het seizoen al wereldkundig maakte. Op social media werd verschillend gereageerd op het nieuws, maar was men over het algeheen wel positief over het besluit van Max.

Conclusie

Al met al kunnen we concluderen dat Max Verstappen op social media een uitstekend seizoen heeft beleefd. Hoewel F1-kijkend Nederland kritisch kan zijn, blijken we ons op social media vooral positief te uiten rondom Max. Hoe anders is dat voor Renault. Alle technische problemen van het afgelopen seizoen hebben gezorgd voor flink wat reputatieschade. Opvallend om te zien dat een verslechterde reputatie zich op social uit in een daling van het vertrouwen in een merk, óók als dat merk niet per se verantwoordelijk is voor bepaalde fouten. 

Ik ben in ieder geval benieuwd waar Max ons in de toekomst nog mee gaat verrassen. Tot die tijd houd ik in ieder geval social media scherp in de gaten!

* meest besproken races waarin Max Verstappen is benoemd, gemeten op raceweekenden van vrijdag t/m maandag.


Headerfoto: Shutterstock.com