Het succes van Heineken’s Champions League campagne Share the Sofa

Een voetbalwedstrijd duurt 90 minuten en de spanning van een voetbalfan loopt precies gelijk met het fluitsignaal. We leven in een real-time wereld waar nieuw en oud slechts enkele minuten/ seconden van elkaar verwijderd zijn. Sponsors realiseren zich dat ze fans in de 'heat-off-the-moment' moet 'pakken'. Heineken bedacht daarom het interactieve tweede scherm Share the Sofa en de resultaten zijn binnen.

Vanavond klinkt om tien minuten over half negen de tune van de Champions League. Bij miljoenen mannen thuis op de bank gaat het hart sneller kloppen. Vrienden en een biertje, want voetbal kijk je niet alleen en met de komst van social media is het gevoel van samen voetbal kijken naar een nieuw niveau getild. 76% van de voetbalfans kijkt de wedstrijden van de Champions League thuis en 75% heeft een smartphone en/of tablet bij de hand om te zien wat iedereen denkt, voelt en beleeft. Heineken wil die beleving verbeteren (niet in de weg zitten) en bedacht Share The Sofa.

Lees ook: Global Sponsorship Manager van Heineken over het perfecte partnership met de UEFA Champions League

Afgelopen seizoen namen verschillende oud-voetballers (waaronder Ruud van Nistelrooij, Patrick Kluivert en Ruud Gullit) plaats op een bank in de huiskamer van Heineken voor analyse en beantwoordden via Twitter vragen van fans met de hashtag #ShareTheSofa. Honderden vragen kwamen binnen en werden persoonlijk voorzien van een antwoord. Net alsof Ruud Gullit naast je op de bank zit. Daarnaast werden korte video's gecreëerd rondom piek-momenten op social media (fluitsignaal, kansen en doelpunten). Het resultaat was een real-time voetbalshow speciaal voor het tweede scherm met honderden reacties en interacties.

De campagne werd opgepikt door tientallen media bereikte 94 verschillende landen en kreeg 1.2 miljard media impressies. Bij iedere wedstrijd werden met hashtag 13.4 miljoen Twitteraars bereikt. Andere sponsors waren nagenoeg onzichtbaar op Twitter: Heineken trok 79% van de gesprekken rondom #UCL naar zich toe. Belangrijker nog, de campagne verkoopt bier! De bereidheid om Heineken bier aan te schaffen steeg met 7%. In twee minuten komen alle resultaten nog eens voorbij.

Bron: DigitalBuzzBlog