Het winterse gevoel met #projectnorth

Op het moment dat ik dit schrijf hebben we net een behoorlijke warme week achter de rug. Ik dirigeerde mijn tights weer terug de kast in en heb de hele week gerent met korte broek en korte mouwen. De 'echte' winter zal nog wel zijn intrede gaan doen en daarvoor creëerde Nike haar "Choose Your Winter" campagne waarbij de focus vooral lag op de Hyperwarm collectie. Nike Canada besloot nog een extra stap te nemen en lanceerde Project North! Wat natuurlijk moet denken aan het Montauk Project wat vorig jaar in de zomer werd georganiseerd door Nike New York.

Geheimzinnig

De mensen die uitgenodigd werden, werden twee weken vantevoren gebeld of ze vier dagen vrij konden regelen ergens in het midden van December. Reden werd niet gegeven, alleen dat het de moeite waarde was. Vervolgens kregen ze een rugtas opgestuurd met een outfit met voor de rest de melding dat ze ondergoed en een badpak/zwembroek mee moesten nemen. Het outfit moest gedragen worden op het moment dat iedereen samenkwam. Er was een centraal punt waar iedereen zich moest melden om 3 uur ('s nachts!!). Vervolgens stapte iedereen in een bus en deze vertrok richting een groot avontuur. Nog steeds niemand had een idee waar ze heen zouden gaan. Nadat ze met het vliegtuig in Calgary waren geland, stapten ze weer op de bus en daarmee werden ze steeds dieper en hoger in het berglandschap van British Columbia gebracht. Op een moment stopt de bus en staan er twee helikopters klaar voor het laatste deel van de reis.

Instagram

Via Instagram was dit en wat later in de week zou gaan gebeuren heel goed te volgen via de hashtag #ProjectNorth. De mensen die uitgenodigd waren, waren (sportieve) bloggers, creatieve mensen en atleten van bijv. 3RUN2 en PDRR (running crews). Wat mij opviel was hoewel het door Nike Canada is opgezet en uitgevoerd er niet alleen Canadezen waren maar ook Amerikanen. Daarnaast was de man/vrouw verdeling opvallend, minder opvallend als je de focus van Nike kent. Er was ook gezorgd voor een fotograaf die alles meteen vastlegde en daarna deelde met de deelnemers zodat hun ervaringen gedeeld konden worden. Doordat alles goed te volgen was via de hashtag weet Nike het weer voor elkaar te krijgen om de collectie goed onder de aandacht te brengen en zich te onderscheiden door op deze manier marketing te bedrijven.

Lees meer: vrouwen moeten Nike naar nieuwe hoogte liften

Project North

De omgeving is het ideale terrein voor Choose Your Winter en de Hyperwarm collectie. Het programma bestaat o.a. uit trainen met Olympische atleten, interval sessie om een bevroren meer heen, 6 kilometer bergop rennen en een Nike Training Club work-out op het hoogste punt van de hele omgeving. Alles natuurlijk in kleding en schoeisel die Nike rond de winter uitbrengt zoals de Hyperwarm Collectie en de Flash Collectie.

Noord Amerika vs Europa

In Canada en de VS zie je dit soort initiatieven wel vaker maar Europa blijft een beetje achter. Natuurlijk kan je de budgetten niet echt vergelijken, maar net als met het Montauk Project weten ze zowel mannen als vrouwen te motiveren. In Nederland begint dit wellicht af te nemen. Wat mij namelijk opvalt (en ik ben niet de enige) is dat zeker de digitale communicatie in Nederland heel erg op vrouwen is gericht. Soms zo ver dat je bijna denkt dat er geen mannen spullen worden aangeboden. Zelfde geldt overigens voor de evenementen die worden georganiseert. Het is wellicht een proces en er zal waarschijnlijk nog wel aan gesleuteld worden. Het is de vraag hoe zich dit te komende tijd gaat ontwikkelen.