History takes time: Swansea City pakt uit met geweldige shirtpresentatie

Dat je véél kan bereiken met een toffe video is de laatste jaren wel duidelijk geworden. Heroïsche trailers zien we niet langer meer enkel bij bioscoopfilms terug, maar ook sportorganisaties zien steeds meer de kracht van goede (video)content. Zo ook Swansea City, de Welshe Premier League-club met een klein Nederlands tintje, dat samen met adidas op spectaculaire wijze het nieuwe thuisshirt presenteerde. In één woord: wow! Verder in de opvallende video's deze week: een Slaapfeest voor voetbalmeiden, kleurrijke hardloopschoenen met een bloemetjesmotief, de lange weg van een American (Football)Woman en een kippenvel-campagne uit 2013. 

Swans TV - 2015/16 Kit Launch Video - Copper Stripe

De Welshe stad Swansea stond in het Verenigd Koninkrijk decennialang bekend als Copperopolis.  Koper werd in de omgeving gewonnen, omgesmolten en in grote getallen geëxporteerd naar de rest van de wereld. De reden voor de Premier League-club en adidas om dit jaar eens stil te staan bij de geschiedenis van de stad. Bij de presentatie van het nieuwe thuisshirt komt het kopergietenduidelijk in de video terug, evenals in het shirt de gebruikelijke drie adidas-strepen in een koperkleur zijn gegoten. De supporters lijken vooralsnog wel warm te maken voor een Copper Striped Homekit:  volgens Leigh Dineen (vicevoorzitter Swansea) zijn er nu al verkooprecords gebroken.  


OnsOranje WK-droom Slaapfeest

Hoewel de eerste wedstrijd van de Oranje Leeuwinnen op het WK in Canada niet succesvol verliep (1-0 verlies), werd in Rotterdam wél een heel klein beetje gefeest. 84 meiden van zes Rotterdamse voetbalclubs waren uitgenodigd voor een slaapfeestje in het stadion van Sparta Rotterdam. Na een dagje voetballen werden de tentjes rond het middenstip opgezet, waarna in pyjama op een groot scherm de prestaties van het Nederlandse vrouwenelftal werden gevolgd.  


Nike Photosynthesis Pack

Om de Nike Photosynthesis pack - een serie kleurrijke hardloopschoenen en -kleding met een bloemenprint - te promoten kwam het Amerikaanse sportmerk met een erg korte video. Kort, maar krachtig.. 


Nike Soccer: "American Woman"

Als er één merk weet hoe je een promotievideo rond een Nationale (vrouwen)elftal moet maken, dan is het Nike wel. In een video op het Nike Soccer YouTube-kanaal  laat het sportmerk zien dat de vrouwen van Team USA een lang traject af hebben gelegd om tot het hoogste podium te komen.


Flock Associates - Recife Sport club: Immortal Fans. Integrated Campaign by Ogilvy Brazil

Toegegeven: de video is al in 2013 online gezet, maar vorige week kwam het tijdens het Sponsorreport Jaarcongres  eigenlijk voor het eerst in Nederland onder de aandacht. Mike Wragg, executive vicepresident bij Repucom, blikte in zijn presentatie terug op een campagne van een Braziliaanse voetbalclub. Het leverde bij het aanwezige publiek heel wat kippenvel op..