Hoe de eerste editie van de Generation Games in Noorwegen uitgroeide tot een succes

Het uit Nederland afkomstige concept van Robbert Nesselaar neemt steeds verder zijn toevlucht. Na eerdere edities in Nederland, Verenigden Staten en Finland vond op zaterdag 9 september de eerste editie van de Generation Games in Noorwegen plaats. Het evenement dat niet gericht is op winnen maar op bewegen, probeert aan de hand van een tiental sporten jong en oud met elkaar in verbinding te krijgen. De Sportsweek, die van zaterdag 9 tot zondag 17 september in Lillehammer plaatsvond, was dan ook het juiste podium voor de eerste Noorse editie.

Sinds juli 2017 zijn meer dan veertig eventmanagementstudenten en professoren vanuit de Lillehammer University of Applied Sciences bezig geweest met de organisatie van het evenement. Om voor de eerste editie awareness te creëren bij de inwoners van Lillehammer is er een marketingcampagne op poten gezet door vijftien studenten, onder begeleiding van twee sportmarketeers van de Hogeschool Rotterdam.

De campagne

Omdat de Generation Games nieuw zijn in Lillehammer is er een campagne uitgezet die vooral gericht is op het creëren van awareness. Het is belangrijk dat de doelgroep weet wat er zal gaan plaatsvinden in hun stad willen ze er betrokken bij raken. Elke doelgroep (kinderen, jongeren, ouders en opa’s/oma’s) moest op een andere manier bereikt worden om zoveel mogelijk mensen te interesseren. 

Door gesprekken aan te gaan, flyers uit te delen en posters op te hangen werden inwoners voor het eerst op de hoogte gesteld. Waarbij vooral de kinderopvang, scholen, sportverenigingen, supermarkten, de winkelstraat en tehuizen voor ouderen het uitgangspunt waren.

Meerdere touch-points die uitgezet zijn om met de inwoners van Lillehammer in contact te komen, zijn het aanmaken van een Facebook Event. Opgezet om informatie te verschaffen. Vervolgens hebben lokale sportverenigingen op eigen sociale media de boodschap van de Generation Games gedeeld. Er is gekozen om geen eigen Facebook-pagina te maken omdat het bereiken van de grote doelgroep in een korte tijd niet mogelijk was.

De lokale kranten in Lillehammer waren ook een succesvol promotiemiddel. De kranten worden veel gelezen door de wat oudere inwoners van Lillehammer en zijn daarnaast gratis. In de twee weken voor het evenement zijn meerdere artikelen in de kranten geplaatst.

In de marketingcampagne is er gekozen voor het standaard logo van de Generation Games, die aan de kleuren van een land wordt aangepast. Blauw, rood en wit zijn de kleuren die de Generation Games van Lillehammer vertegenwoordigen. Vanuit deze huisstijl zijn ook de materialen zoals flyers, posters, scorecards, kleding, informatie-stands en banners vormgegeven. Door het constante gebruik van deze drie kleuren is er geprobeerd eenheid te creëren, wat ook centraal staat in het DNA van de Generation Games.

ZIE OOK: Generation Games: hoe je verschillende generaties in beweging brengt

Vervolgeditie

Nu de Generation Games voor het eerst hebben plaatsgevonden kan er gesproken worden van een redelijk succes. Ondanks dat op er Facebook 98 mensen hadden aangegeven aanwezig te zijn, was de winkelstraat gedurende de hele dag druk bevolkt. Zo’n 400 bezoekers hebben in de hoofdstraat van Lillehammer kunnen genieten van de sporten en games die werden aangeboden. Het was prachtig om te zien hoe sport een bindend middel kan zijn om verschillende generaties aan elkaar te koppelen. Door het enthousiasme van de bezoekers is er besloten om volgend jaar voor de tweede keer de Lillehammer Generation Games te gaan organiseren. Ook geïnteresseerd in het organiseren van de Generation Games? Neem dan een kijkje op: www.generationgames.com.

Bent u benieuwd hoe de eerste editie is verlopen, kijk dan naar onderstaande video.

Video: Aftermovie Generation Games Lillehammer 


Geschreven door SportMarketing & Management studenten van de Hogeschool Rotterdam: Eke Dompeling en Koen Both.