Hoe Magic Marine de samenwerking met zeilsters Keijzer en Blom beloond zag worden

Hoe kunnen topsporters het zich veroorloven om naar de Olympische Spelen te gaan? Om hun dromen te verwezenlijken en alleen maar met hun sport bezig te zijn? Topsport lijkt voor veel sportfanaten een ideale baan. Eat, sleap, train and repeat! En dat is ook echt een feestje wanneer je je geen zorgen hoeft te maken over bijvoorbeeld je inkomsten. Geld verdienen om je campagne te financieren, ik denk dat dit voor veel topsporters – vooral in niche sporten en bij een eerste olympische campagne – de allergrootste uitdaging is die er bestaat.

Het Nederlands Watersportverbond stuurt al decennialang haar beste zeilers en windsurfers naar de Olympische Spelen. Zeilen is een dure sport, niet alleen in materialen. Vaak ben je als zeiler genoodzaakt om op buitenlandse locaties te trainen en niet alleen jezelf maar ook je boot veilig op locatie te krijgen. De Nederlandse Kernploeg van het Watersportverbond, waarbinnen de topzeilers en surfers trainen, wordt organisatorisch, coach technisch en financieel gesteund door NOC*NSF en de hoofdsponsor van het Watersportverbond. Ook dat is geen vetpot, maar er is een groot vangnet van professionals die helpen om dit zo goed mogelijk te organiseren.

Het kan echter ook anders. Eens in de zoveel tijd gaat er een team naar de Spelen dat beter is dan een team uit de Nederlandse Kernploeg. Meestal gaat het om een zogenaamd 'merkenteam', een team dat niet geselecteerd is door het Watersportverbond, maar op eigen houtje probeert om toch een olympische droom te verwezenlijken en daarbij financieel ondersteund wordt door een of meerdere sponsoren. Team Beemsterlite haalde in 2004 net niet de Olympische Spelen in Athene, maar in 2012 deed Team Boska Holland namens Nederland wél op het hoogste niveau mee in Londen.

In de aanloop naar de Zomerspelen van dit jaar in Rio de Janeiro zeilde ik samen met Claire Blom in de 49erFX zeilklasse. Vlak voor de olympische kwalificatieperiode besloot het Watersportverbond met één team verder te gaan. Wij kwamen hierdoor zonder steun van het Watersportverbond te staan en zagen onze olympische droom bijna in rook opgaan. Totdat het watersport kledingmerk Magic Marine zich aan ons verbond als hoofdsponsor van ons olympisch avontuur! Een dappere stap van een bedrijf dat al hoofd supplier is van het Watersportvervond. En nog ingewikkelder door de familiebanden tussen Claire en Magic Marine.

Community

De sponsoring van Keijzer & Blom begon als barmhartige ondersteuning van twee atleten met een olympische droom en geen budget, maar groeide gestaag uit tot een kleine Magic Marine community. Net als bij eerdere 'merkenteams' konden we op veel support en sympathie rekenen. Wanneer je iets zó graag wilt dat je op eigen houtje probeert alles uit de kast te halen en alles zelf moet organiseren, van coaching tot logistiek, teamoverleg, echt alles, dan is die steun echt onvoorstelbaar hard nodig en iets om eeuwig dankbaar voor te zijn.

We wonnen in maart 2015 de nationale selectie. We werden, ondanks onze tegenslagen, sterker en gaven niet op. We voelden dat we dichter bij het niveau kwamen dat we nodig hadden om onze laatste halve NOC*NSF-nominatie te varen. Dankzij onze persoonlijke blogs en verhalen op Facebook en Instagram werden we een voorbeeld voor andere zeilers om een droom na te jagen en te vechten voor je plek in de top, ondanks dat het niet altijd mee zit. De emotionele verbondenheid van de zeilcommunity aan het team ontwikkelde en resulteerde in twee toegankelijke aanspreekpunten en luisterende oren middenin de zeilwereld.

Met de huidige social media generation leverde dit een hoop extra brand awareness op en raakte het publiek op een bijzondere manier betrokken bij onze ultieme poging om Nederland op het hoogste niveau te vertegenwoordigen. De steun voor onze campagne kwam uit vele onverwachte hoeken en werd extra tastbaar dankzij de donaties die via ons crowdfundingkanaal binnenkwamen. Magic Marine had gekozen voor de underdog en creëerde een beweging die werd omarmd door een groot deel van watersportend Nederland.

Olympische storytelling

Grotendeels onzichtbaar voor de buitenwereld vervulde Magic Marine CEO Max Blom Sr naast de sponsoring een scala aan taken om het team te helpen aan een kans op olympische kwalificatie. Op het moment dat de support van de bond wegviel, moesten er op korte termijn veel zaken worden ingevuld en kwam er eigenlijk ongepland een kostbare dochteronderneming bij. Van planning en logistiek tot juridische en contractuele zaken en het invullen van begeleiding op het water.

De gaten werden gevuld en het almaar groeiende bedrijfsnetwerk werd op sleeptouw genomen van dit spannende avontuur middels de persoonlijk geschreven nieuwsbrieven van CEO Blom. In alle eerlijkheid werden zowel de hoogte- als de dieptepunten van het team beschreven en zo ontstond een unieke 'kijk in de keuken'. Vijftien maanden lang was dit stukje olympische storytelling iets waar menig sportliefhebber naar uitkeek en door gegrepen werd.

Goodwill

Uiteindelijk bleek het behalen van de laatste halve NOC*NSF-nominatie net buiten ons bereik. Ondanks onze enorme inzet en gefocuste campagne kregen we het niet voor elkaar om voor de derde keer binnen een krappe driekwart jaar te pieken en daarmee aan de gestelde criteria voor Rio 2016 te voldoen. Onze droom viel in duigen. Maar was het dan allemaal voor niets? En wat betekent dit voor Magic Marine, dat in 2014 bewust van het risico in het avontuur is gestapt, maar natuurlijk hoopte op die eervolle voltooiing van onze Road to Rio?

Ik denk dat iedereen die ons volgde enorm trots is op de moeilijke weg die we samen met Magic Marine hebben afgelegd. Het risico, de spanning, het onconventionele verhaal dat breed werd uitgemeten in (social) media, het heeft Magic Marine dichter bij de markt gebracht en een hoop goodwill opgeleverd. Misschien was deze 'mensenlijke' kant van Magic Marine, wel het meest succesvolle van dit sponsoringverhaal.

Bedankt Max!