Hoe sportmarketing aan zichzelf ten onder dreigt te gaan

Inmiddels loop ik al een tijdje mee in het sportmarketing landschap. Word ik oud, of valt het iedereen op, dat hijgerige 'kijk eens wat een super project ik heb' gepraat. Alles lijkt super te gaan. Elke case op elk sportmarketingcongres of sponsorcongres is een succes. Het is altijd top, de resultaten waren als nooit tevoren. Alles is goud!

Je leert van je fouten. In een tijd van 'sharing' zou je denken dat je ook kan/mag leren van andermans fouten. Ik ben dus altijd op zoek naar wat niet zo goed gaat. Wat veel beter gedaan had kunnen worden en waarom dat niet is gelukt. Cases waarvan je leert hoe je het volgende keer beter kan doen. Want het kan altijd beter.

Het 'goud, goud' geblaat maakt onze branche niet professioneler. Het getuigt eerder van onvermogen om met elkaar het niveau omhoog te krijgen. Het maakt ons breindood omdat we straks nog echt geloven dat alles wat we in sportmarketing doen GOUD blijkt te zijn. U snapt het: ik ben mijn inspiratie uit dit soort congressen compleet kwijt. Het is funest voor onze branche.

En dat is best gek als je bedenkt dat sport voor ons leidend is. Natuurlijk mag je een overwinning vieren. Maar ik ben als sporter nooit beter geworden van mooi weer verhalen van andere sporters. Juist waar het mis ging, waar men oprecht was in zijn/haar falen, daar werd het interessant. Omdat je dat vaak herkent. Het kan vertalen naar andere situaties. Omdat die verhalen je werkelijk inzicht gaven, je ogen openden. Waardoor je jezelf kon verbeteren met lessen van anderen.

Learnings delen

Achter de coulissen blijken er meer mensen te zijn die dit zien. Ik sprak verschillende brand managers die de SponsorRing niet meer serieus nemen. Merken blijven weg bij congressen. Dat is helemaal niet GOED. Tenminste wanneer wij ons huidige niveau willen ontstijgen. Waarom winnen we met een sponsorcase niet eens een Effie of een Esprix? Zegt dat eigenlijk niet genoeg?

Ik ben op zoek naar cases waarbij het beter had gekund, waarbij learnings worden gedeeld. Wie meldt zich voor een congresmiddag waarbij sportmarketeers hun verhalen delen zoals ze werkelijk waren/zijn? Waar we van elkaar leren hoe je problemen tackelt. Hoe je echt goede resultaten behaalt.

Pak de handschoen op om niet op elk congres te beginnen met hard klappen en vriendelijk lachen naar de spreker omdat we toch al weten wat er komen gaat…. Goud, Goud, Goud!

Ik organiseer die eerste middag. Wat mij betreft onder het motto 'don’t blame it on the sunshine'. Niet over GOUD dus, maar wel erg GOED!