Jan van Halst introduceerde een aantal jaar geleden de Piero in Nederland. De analist maakte met behulp van het systeem analyses van voetbalwedstrijden. Van Halst tekende wat pijlen op het scherm, zette een cirkeltje om spelers en legde uit wat er goed en fout ging. Anno 2016 doet de Piero wat gedateerd aan. In de Verenigde Staten maken analisten al gebruik van hologrammen. En als het aan Ericsson ligt, gaat ook de consument live sportcontent in 3D tot zich nemen. Geprojecteerd op je salontafel.
Het Zweedse Ericsson heeft de technologie die wordt gebruikt voor de Piero verder ontwikkeld en er een element aan toegevoegd: Augmented Reality. Daardoor bekijk je sportwedstrijden niet meer in 2D, maar in 3D. Er wordt dus letterlijk een extra dimensie toegevoegd aan het kijken naar sport.
Bij Ericsson hebben ze bedacht dat de beleving van de kijker omhoog zou kunnen gaan als je live sportcontent niet meer in 2D, maar in 3D kunt zien. Dit willen ze bereiken met behulp van de Microsoft HoloLens. De HoloLens combineert aspecten van Virtual Reality en Augmented Reality en maakt hologrammen zichtbaar.
Nadat in de muziekbranche al diverse keren gebruik werd gemaakt van hologrammen (Michael Jackson, Tupac Shakur), lijkt hologrammen nu eindelijk ook in de sportwereld zijn intrede te doen. In de analyses op bijvoorbeeld het Britse BT Sport wordt Augmented Reality al gebruikt en ook de MLB heeft een meerjarige deal gesloten met Ericsson zodat statistieken real-time gecombineerd kunnen worden met 3D-projecties.
The future of #SportsVisualization https://t.co/VSbkNCAxlX pic.twitter.com/w3ZQiEHH9m
— Ericsson Research (@EricssonLabs) 16 november 2016
Sport op de salontafel
Met de Microsoft Hololens is het mogelijk niet alleen spelers in 3D op bijvoorbeeld je salontafel te bekijken, maar ook stats, herhalingen en zelfs een 3D view van het speelveld. Tijdens de International Broadcasting Convention in september in Amsterdam demonstreerde Ericsson hoe de HoloLens en Piero een salontafel konden omtoveren tot een scherm waar je sport op kijkt. Aanwezigen die een HoloLens headset ophadden, konden de EK-wedstrijd tussen Engeland en IJsland van afgelopen zomer vanuit verschillende perspectieven bekijken.
De headset toonde op een salontafel een projectie van het voetbalveld, met de tussenstand en het stadiongeluid. Spelers in blauwe en rode tenues moesten de beide teams voorstellen. Het gebruik van data speelt een belangrijke rol in het ontwerp van Ericsson. Met een simpel gebaar kan de gebruiker allerlei statistieken van een speler opvragen. De data worden geleverd door Opta, een specialist op dit gebied. Ook was het mogelijk om bijvoorbeeld herhalingen van één speler terug te kijken. Handig als je net een doelpunt of grote kans hebt gemist.
Met behulp van Augmented Reality is het in potentie mogelijk zélf het standpunt te kiezen van waaruit je een sportwedstrijd kunt volgen. Je bent dan dus niet meer afhankelijk van de camarebeelden die je op je tv krijgt voorgeschoteld. Het zou de manier waarop we naar sport kijken volledig kunnen veranderen.
Is dit verre toekomstmuziek? Nee, niet helemaal. Microsoft heeft onlangs een zogenaamde development edition van de HoloLens op de markt gebracht. De augmented-realitybril kan door ontwikkelaars en consumenten in de Verenigde Staten en Canada worden gekocht voor $3000. Het duurt waarschijnlijk niet heel lang voordat er een consumer edition van de HoloLens te koop is.
ZIE OOK: Microsoft HoloLens: de toekomst van sportconsumptie?
Headerfoto: Twitter@EricssonLabs