IEG Sponsorship Conference Journaal (2)

24 maart 2014 - Dag 2 van de IEG sponsorship conference. En wat voor een dag! Van 's-ochtends vroeg tot laat in de avond werd er volop kennis opgedaan, genetwerkt en werd ons Nederlands gezelschap ondergedompeld in de typische Amerikaanse fanbeleving bij de Chicago Bulls.

*met video van Jan-Paul de Wildt (Kumpany) en Koos Onderwater (KPN) over de tweede dag.

Lees hier alles over de eerste dag van het IEG Sponsorship Conference in Chicago

Stipt om half negen begon de eerste workshop. Het WK wielrennen in Richmond 2015 was onderwerp van gesprek. Wat me vooral opviel was dat de organisatie het event gebruikt om nog meer volwassen Amerikanen op de fiets te krijgen. Nog meer, want verrassend genoeg is fietsen de meest beoefende 'sport' hier.

Rode draad van de dag was dat ook in Amerika sponsorships 'value' moeten brengen naar de customer. En dan ook het liefst maatschappelijke 'value'. De grand old lady van IEG, Lesa Ukman, sloot met haar 'opening adress' hier bij aan. Op haar typisch Amerikaanse manier werden ondermeer de volgende 'major changes' behandeld: from prevelance to relevance, from marketing to solutions en from interruption to invention. Opvallende constatering van Lesa was dat de Chief Marketing Officer tegenwoordig meer geld uitgeeft aan IT dan de Chief Information Officer.

Taco Bell gaf een inspirerende presentatie over haar gebruik van video content en over haar 'Live Más' campagne. Deze campagne is gericht op millenials die veel meer dan andere doelgroepen betrokken willen zijn bij brands. Muziek en sport zijn de belangrijkste sponsorobjecten voor Taco Bell. Vooral het Taco Bell buzzer beater concept wat januari j.l. werd geïntroduceerd in de NBA sprak mij erg aan. Resultaat van Taco Bell's inspanningen: "it's not food, but a lifestyle".

30.000 mensen tegelijkertijd online via WiFi? Geen probleem in het Barclays Center maar ook in andere sport veneus hier.

De presentatie over de Brooklyn Nets en het Barclays Center liet me opnieuw zien dat er een wereld van verschil is tussen sport in de USA en in ons kikkerlandje. Even een team naar een andere stad of district verhuizen is hier heel gewoon terwijl dit in Nederland onmogelijk is. Zien jullie PSV al verhuizen naar Amsterdam? Ook bij deze presentatie bleek weer eens hoe belangrijk technologie is voor fan engagement. Being connected is critical. 30.000 mensen tegelijkertijd online via WiFi? Geen probleem in het Barclays Center maar ook in andere sport veneus hier. Zo ook in het het United Center waar we genoten van topentertainment tijdens de wedstrijd Chicago Bulls tegen de Indiana Pacers. Twee en half uur show wat geen seconde verveelt! Persoonlijk hoogtepunt was de popcorn douche die ik kreeg van 'Benny the Bull', de prettig gestoorde mascotte van de Bulls.

Conclusie van een mooie dag is dat we in Nederland nog veel kunnen leren van die gekke Amerikanen. Op het gebied van commercie, sport, entertainment maar ook op het gebied van eventmanagement. Alles rondom de Bulls game maar ook bij het congres is tot in de puntjes verzorgd. Niets, maar dan ook helemaal niets gaat er fout. Amerikanen weten hoe ze iets moeten organiseren!

Morgen weer een druk programma met ondermeer presentaties van Red Bull en Aon. Een mooi vooruitzicht! Tot morgen.