In de BV Sport: Guus Pennings over de contentstrategie van PSV

Voetbalclubs zijn uitgegroeid tot mediabedrijven. Maar waarom is content anno 2018 zo belangrijk? En hoe richt je een eigen mediahuis in? Guus Pennings, Manager Marketing & Media bij PSV, vertelde woensdag tijdens de BV Sport op ALLsportsradio in gesprek met Frank van den Wall Bake en Robert Denneman meer over de contentstrategie van PSV en we bespraken de laatste ontwikkelingen in sportmarketingland.

PSV is uitgegroeid tot een mondiale club. Met name in Latijns-Amerika genieten de Eindhovenaren veel populariteit. De club speelde hierop in door onder meer de huldiging van de landstitel geheel in het Spaans uit te zenden via social media. Guus Pennings gaf in de BV Sport tekst en uitleg over deze ‘megaklus’ en de band tussen Mexico en Eindhoven. "De komst van Hirving Lozano bracht heel veel extra engagement op social media met zich mee. Op Facebook komt de helft van onze volgers uit Mexico. Natuurlijk zijn we ook op commercieel gebied aan het kijken hoe we van onze populariteit in Latijns-Amerika kunnen profiteren. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan een winters trainingskamp in die regio, zoals we dit seizoen gedaan hebben in Florida. Maar ook door de huldiging van het kampioenschap in het Spaans uit te zenden creëer je extra waarde voor mogelijke partners. We hebben met onze uitzendingen op social media ruim een half miljoen Latijns-Amerikaanse mensen bereikt."

Content wordt steeds belangrijker bij sportclubs, ook bij PSV. Volgens Pennings is content bij PSV ook een manier om potentiële nieuwe fans te benaderen. "Wij kunnen een andere kant belichten dan nieuwsmedia. We zitten dichtbij het vuur en content is dé manier om mensen een reden te geven om ons te volgen op social media. Via leuke video’s en illustraties kom je dichter bij de club. Een like of volger is de eerste uiting van PSV sympathie. Daarna kun je van de sympathisanten proberen fans te maken. Eigen content is een hele belangrijke stap in de fanbenadering."

ZIE OOK: Het kampioenschap van PSV; van een eigen live uitzending tot partneractivaties

Financering sport

Ook was SPORTNEXT bij monde van communitymanager Remco Tervoort aanwezig in de studio om de laatste ontwikkelingen in sportmarketingland te bespreken. Met Frank en Robert sprak hij over onder andere de financiering van de Nederlandse topsport, de kledingsponsors in de Eredivisie en TeamNL.

ZIE OOK: Tijd voor een topsport BV, maar zonder NOC*NSF

In de BV Sport neemt sportmarketinggoeroe Frank van den Wall Bake ons elke woensdag mee in de wereld van de geldstromen in de sport. Met studiogasten, telefonische interviews, achtergronden en mooie anekdotes uit het heden en verleden.

De BV Sport is er iedere woensdag van 15.00 tot 16.00 uur. Elke uitzending levert SPORTNEXT een bijdrage aan het programma.

Luister de uitzending hieronder terug: