‘When you drive, never drink!’. Een slogan die we de laatste tijd steeds vaker zien voorbijkomen sinds Heineken een sponsordeal heeft met de Formule 1. Hans Erik Tuijt, directeur global sponsorship bij Heineken, was woensdagmiddag te gast bij Frank van den Wall Bake en Robert Denneman in de BV Sport op ALLsportsradio!
Tuijt werkt sinds 1988 bij Heineken en is al ruim tien jaar verantwoordelijk voor global sponsoring. Het biermerk heeft langdurige partnerships met Rugby World Cup, UEFA Champions League, James Bond en (als nieuwste aanwinst) de Formule 1. Achter de samenwerking met de koningsklasse van de autosport zat een duidelijke gedachte. "Heineken is het enige biermerk dat overal ter wereld verkrijgbaar is. Als je die leidende positie wilt behouden, moet je daarop anticiperen. Wij zagen dat de markt aan het veranderen was. Vroeger bleef je je hele leven een biermerk trouw, tegenwoordig drinken jongeren misschien wel 10 verschillende biermerken. Het doel was een grotere doelgroep bereiken en het bleek dat de Formule 1 goed paste bij onze doelstellingen. De F1 is wereldwijd bekend en is complementair aan wat wij willen. En door extreem duidelijk onze boodschap te verkondigen en ons standpunt duidelijk te maken, laat je zien waar je voor staat.”
Het partnership tussen de twee partijen is vooralsnog succesvol. Het groene bord met daarop een rode streep door een flesje Heineken is inmiddels een bekend beeld voor de fans. En de reclamecampagne met Jacky Stewart werd zelfs beloond met een Gouden Leeuw in Cannes.
Champions League op een voetstuk
Heineken is ook al jarenlang sponsor van de UEFA Champions League en hoewel er in (West)-Europa steeds meer kritiek is op het toernooi, is Tuijt nog altijd zeer tevreden over het partnership. "In bijvoorbeeld Afrika, Azië en Noord-Amerika staat de Champions League op een voetstuk. In die continenten kijkt men heel anders tegen het toernooi aan. En juist op die gebieden concentreren wij ons in de campagnes. Neemt niet weg dat er wel wat meer verrassing in de Champions League mag komen. Ik zou niet graag in de schoenen van de UEFA staan, want de formule is ijzersterk. Ze hebben van een voetbalproperty een wereldwijd bekend merk gemaakt.”
In de uitzending ging het verder ook nog over de sponsoring van Heineken van de Rugby World Cup, een mogelijke Grand Prix in Nederland en de veranderingen die Liberty Media heeft doorgevoerd in de Formule 1.
In de BV Sport nemen sportmarketinggoeroe Frank van den Wall Bake en Robert Denneman de luisteraar mee in de wereld van de geldstromen in de sport. Met studiogasten, telefonische interviews, achtergronden en mooie anekdotes uit het heden en verleden.
De BV Sport is er iedere woensdag van 15.00 tot 16.00 uur. Elke uitzending levert SPORTNEXT een bijdrage aan het programma.
Luister de uitzending hieronder terug: