In de BV Sport: Mark Versteegen (KPN) over sportsponsoring, TeamNL en de KNSB

Mark Versteegen was woensdagmiddag te gast bij Frank van den Wall Bake en Robert Denneman in de BV Sport op ALLsportsradio. Versteegen, Head of Sponsorships bij KPN, kwam onder andere praten over de brede sportsponsoring van het telecombedrijf en de recente samenwerking met TeamNL.

Versteegen is voormalig olympisch windsurfer en de laatste jaren werkt hij bij KPN als Directeur Sponsoring. Binnen de sport is KPN onder meer sinds 2010 'Sponsor en Fan' van Schaatsend Nederland. Het portfolio is het laatste jaar uitgebreid met het sponsorschap van de KNVB en TeamNL. 

In de BV Sport legde Versteegen uit waarom KPN heeft besloten deze nieuwe partnerships aan te gaan. "Het is een goed moment om nu bij TeamNL in te stappen. 29 sportbonden hebben zich gecommitteerd aan TeamNL, dat is bijna de gehele Nederlandse sport. Zij hebben ook allemaal een ICT- en telecom-behoefte. Voor ons een mooie kans om hen hiervan te voorzien. We denken nu bij sponsorships wat minder aan merkvoorkeur en meer aan sales."

ZIE OOK: KPN vierde partner van TeamNL

KNSB

Er werd in de uitzending ook dieper ingegaan op het sponsorship van KPN met de KNSB. Het contract loopt na dit seizoen af en Versteegen hoopt dat er naast KPN meerdere hoofdsponsors van de schaatsbond komen. "De tijd dat bedrijven miljoenen investeerden om een bond in de lucht te houden, is voorbij. We hebben wel degelijk de intentie verder te gaan met de KNSB, maar in een ander model. We zien graag dat de schaatssport zo wordt ingericht dat meerdere grote Nederlandse bedrijven er verantwoordelijk voor zijn alle Nederlanders op het ijs te krijgen. Meerdere bedrijven zorgen voor een gezonde continuïteit in de sport. Deze drie of vier merken ondersteunen zowel de breedtesport als de topsport en hebben ook allemaal een eigen schaatsploeg. Samen kun je de sport groter maken door elkaars marketingpower te gebruiken."

In de BV Sport ging het verder ook nog over het Team KPN Sportfonds, branche-exclusiviteit en KPN als sponsor van de cultuursector. Ook werd er gesproken over een mogelijk alternatief WK voor landen die zich niet geplaatst hebben voor het eindtoernooi in Rusland. De Amerikaanse voetbalbond en een Amerikaans sportmarketingbureau gaan onderzoeken of dit haalbaar is. Van den Wall Bake en Versteegen waren enthousiast over het plan.

Uitzending gemist?

In de BV Sport nemen sportmarketinggoeroe Frank van den Wall Bake en Robert Denneman de luisteraar mee in de wereld van de geldstromen in de sport. Met studiogasten, telefonische interviews, achtergronden en mooie anekdotes uit het heden en verleden.

De BV Sport is er iedere woensdag van 15.00 tot 16.00 uur. Elke uitzending levert SPORTNEXT een bijdrage aan het programma.

Luister de uitzending hieronder terug: