In het hart van iedere sportorganisatie moet technologie zitten

Eigenlijk zijn er in de sportwereld twee soorten mensen. Allereerst de mensen die geen ervaring hebben met Virtual Reality en daarnaast mensen die wel ervaring hebben met Virtual Reality. Van buiten mag het dan lijken op een grote 3D-bril (we zien de bioscoopzalen nog vol zitten) van binnen is het niet alleen de toekomst om spelers beter te maken maar ook een compleet nieuwe manier op sport te beleven. Op de Toekomst bij Ajax liggen de VR-brillen al in de kleedkamer. Hoog tijd dus om het zelf te ervaren. Op bezoek bij het Triple IT van Ben van der Burg. "Iedere sportbedrijf moet technologie in het hart van de organisatie hebben om relevant te blijven."

Ruim drie jaar geleden wist Ben van der Burg iedereen te verrassen door zijn eigen Elfstedentocht live op internet te streamen (beeld en geluid). De barre Benstedentocht was door de technologie van Mobile Viewpoint voor het eerst vanuit het perspectief van een schaatser te volgen. Het Alkmaarse Triple IT, waar Ben van Burg de functie van Commercieel Directeur bekleed, is gespecialiseerd in de ontwikkeling van technologie die relevant is voor de kernactiviteiten van een bedrijf. Denk aan platformen van RTL XL, Videoland, Vodafone, Heineken en Sport1. De sportwereld is voor Triple IT alleen interessant als de technologische innovaties in de kern van de organisatie relevant zijn. Voor sportclubs betekent dit prestaties verbeteren.

Ajax, PSV en het Nederlands elftal maken gebruiken van Virtual Reality ontwikkelt door Beyond Sports (het VR-label van Triple IT). De beschikbare data zoals positie en snelheid worden levensecht omgezet in een virtuele wereld. De analyse van een wedstrijd vindt niet langer plaats met platte 2D-beelden maar daadwerkelijk op het veld in het lijf van de speler. Het verschil met een wereld van 360-graden is de positie van een speler die wordt bepaald door X en Y-coordinaten. De speler ziet diepte en kan zich verplaatsen in een medespeler. Door situaties te herbeleven is de speler veel beter in staat om, in een fractie van een seconde, de juiste keuze te maken. Het is ook voor de spelers een compleet andere manier om het eigen spel te analyseren.

Lees meer: Ajax - PSV vanaf het veld herbeleven

Op bezoek bij Triple IT kreeg ik een demo die live te volgen was via Periscope. 40-50 mensen zagen mijn eerste ervaring met Virtual Reality. Onwennig en overweldigend. De beleving is ondanks de beperkte graphics zeer realistisch. De situaties zijn herkenbaar en de challenges draaien om handelingssnelheid. De relevantie van technologie hakt erin. Nu krijgt Tripe-IT binnen 2 uur een dataset van de wedstrijd toegestuurd (ter grootte van 80 MB), in de nabije toekomst kan dit ook real-time. Op de reservebank of in de kleedkamer situaties van enkele minuten geleden direct herbeleven.

Ook voor fans is Virtual Reality aanstaande. De SXSW-demo van Beyond Sports maakt gebruik van een cardboard (€12,95) en een willekeurige smartphone. De VR-bril van Samsung ligt al in de winkel voor een paar honderd euro en NBA gaat wedstrijden gratis aanbieden. Of het nu Apple, Samsung, Twitter, Facebook, Snapchat, Meerkat of Periscope is, technologie is voor iedereen binnen handbereik en ontwikkelt zich razendsnel. De impact geldt voor letterlijke iedere organisatie. Van evenementen tot clubs en sporters tot bonden. Wat Ben van der Burg drie jaar geleden deed met de Benstedentocht kan nu iedereen met Periscope. Juist daarom moeten organisaties technologie in het hart van de organisatie hebben om ook in de toekomst relevant te zijn voor fans, klanten, sporters, sponsors en media.

Lees meer: 360-graden de NBA beleven in virtual reality wordt baanbrekend