De rol van innovatie en technologie bij de groei van Basic-Fit

Basic-Fit is de laatste jaren uitgegroeid tot een merk dat haar leden veel meer biedt dan alleen een plek om te sporten. De grootste fitnessketen van Nederland ontwikkelde recent onder meer een videoplatform, een voedingslijn en een webshop met producten om thuis te fitnessen. Onlangs is ook een nieuwe app geïntroduceerd, waarmee Basic-Fit een volgende stap zet in het zo goed mogelijk op maat bedienen van klanten.

Basic-Fit werd in 2010 als kleine keten van 30 clubs gekocht door HealthCity van Rene Moos, nog steeds de huidige CEO. In 10 jaar tijd groeide het bedrijf uit tot de grootste fitnessketen van Europa, met momenteel meer dan 1000 clubs verspreid over Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje. Alleen al in Nederland zijn bijna 600.000 mensen lid van Basic-Fit, waarmee de keten in feite de op één na grootste ‘sportclub’ van ons land is. “Wij focussen ons op de massa. We doen er alles aan om het lidmaatschap onder de 20 euro te houden. Wij willen fitness beschikbaar maken voor iedereen”, zegt Marcel Boots, Digital Fitness & Innovation Director bij Basic-Fit.

De sterke groei van Basic-Fit heeft onder meer met de locatiekeuze en de prijs van het lidmaatschap te maken. Maar ook automatisering en digitalisering spelen een belangrijke rol bij de opkomst van de keten, geeft Boots aan. “Dat het aantal leden bijna terug is op het niveau van voor de pandemie (2,2 miljoen om 2,3 miljoen leden, red.) en ook de omzet een positieve curve toont, is mede te danken aan onze investeringen in automatisering en digitalisering. Wij stellen technologie centraal. Heel veel zaken zijn bij ons al geautomatiseerd. Met één pasje kun je bij al onze clubs door heel Europa naar binnen. In alle clubs staan touchscreen schermen waar leden de belangrijkste informatie kunnen vinden. En als ze vragen hebben, is er altijd een chatbot beschikbaar. Daarnaast hebben we zelf een intelligent camerasysteem ontwikkeld, dat ervoor zorgt dat veel van onze clubs 24/7 open kunnen zijn en het personeel ’s nachts niet aanwezig hoeft te zijn.”

'We geloven heel erg in een hybride model, waarin mensen steeds meer afwisselen tussen sporten bij een van onze clubs en thuis'

Marcel Boots (Digital Fitness & Innovation Director Basic-Fit)

Hybride model

De groei op digitaal gebied wordt het best geïllustreerd door een kantoor in Tilburg dat Basic-Fit een jaar geleden opende. In die zogenaamde ‘ontwikkelunit’ werken inmiddels tientallen developers. Boots: “De filosofie van onze CEO René Moos is dat gezien de schaal die we nastreven we zelf het beste producten en diensten kunnen ontwikkelen. Dat is onder meer waar de developers zich mee bezighouden. Zo hebben we ook een eigen media-afdeling opgetuigd, waar adverteerders op de digitale schermen in onze clubs onze belangrijkste doelgroep – jongeren tussen de 18 en 30 jaar – extreem goed bereiken.”

“We produceren en creëren daarnaast onze eigen content in een tot tv-studio omgebouwde discotheek in Hoofddorp. Daar filmen we allerlei lessen die mensen via ons videoplatform kunnen volgen. We geloven heel erg in een hybride model, waarin mensen steeds meer afwisselen tussen sporten bij een van onze clubs en thuis op een tijdstip wanneer het hen uitkomt. We willen onze klanten hierin zo goed mogelijk faciliteren door fitness in welke vorm dan ook bij de mensen te brengen, zodat ze zo lang mogelijk blijven fitnessen.” De voedingslijn en de webshop met producten om thuis te fitnessen die door Basic-Fit zijn ontwikkeld passen bij de visie van het bedrijf.

One-stop shop

Basic Fit ontwikkelt zich tot een one-stop shop voor mensen die, op welke manier dan ook, aan hun gezondheid willen werken. Van fanatiekelingen tot beginners. Boots denkt dat de aandacht voor gezondheid en vitaliteit de komende jaren alleen maar verder zal toenemen. En technologie gaat een belangrijke rol spelen bij het in beweging krijgen van mensen. “Ik denk dat fitness de Formule 1 van de gezondheids- en beweegindustrie kan worden. Als branche zijn wij enorm innovatief. Bedrijven als Peloton of Whoop zijn goede voorbeelden van hoe innovatie begint aan de bovenkant van de markt en daarna zijn weg vindt naar de massa.”

“Steeds meer mensen gebruiken apps en wearables om hun eigen gezondheidsdata bij te houden. Dat is een markt waar zelfs de grote techbedrijven miljarden in investeren. Bij Basic-Fit vind je een beetje van alles wat de grote bedrijven ook aanbieden; je kunt eenvoudig sporten waar en wanneer je dat wilt, je kunt je eigen data bijhouden en we bieden een enorme contentbibliotheek met video’s van hoogwaardige kwaliteit. En dat allemaal in één app. We geloven dat de grootste groep mensen hier behoefte aan heeft. Die willen op een eenvoudige manier en op één plek aan hun gezondheid werken.”

Maatwerk bieden

Het gebruik van data is een van de pijlers in de strategie van Basic-Fit. Er wordt gewerkt aan een toekomst waarbij er steeds meer maatwerk kan worden geboden aan klanten. “Op basis van data die de leden zelf beheren, gaan we hen steeds persoonlijker advies geven. Op alle gebieden, dus fysiek, maar ook mentaal. Zo gaan we werken met persoonlijke online coaching. Voor een relatief laag bedrag hebben leden de beschikking over een coach die je via onze app 24/7 kunt bereiken. De online coach stelt een compleet leefstijlprogramma samen. Dat behelst workouts, educatie, recepten en lifestyleadvies om een gezonde leefstijl in je dagelijks leven te implementeren."

"Nu werkt het programma nog op basis van massa segmentatie. In de toekomst wordt het steeds persoonlijker. We denken dat hier veel interesse voor zal zijn onder onze leden."

De ambities van Basic-Fit zijn groot. De keten wil de komende jaren groeien tot 3.000 clubs en uitbreiden naar nog meer landen in Europa. Boots gelooft erin dat alle ontwikkelingen op het gebied van sporten en bewegen ervoor gaan zorgen dat meer mensen bewust gaan werken aan hun gezondheid en vitaliteit. “De taart voor de sport- en beweegindustrie wordt veel groter. Er is plek en ruimte voor allerlei aanbieders. Als marktleider profiteren wij er automatisch van als de markt groeit. Wij zorgen ervoor dat fitness bereikbaar is voor een grote groep mensen. Met al onze investeringen op digitaal gebied, denken we klaar te zijn voor een nieuwe toekomst. Een toekomst waarin we door heel efficiënt te werken onze leden optimaal kunnen blijven voorzien in hun behoeften tegen een lage prijs.”

Foto's: Basic-Fit