Pokémon Go en de Microsoft Hololens, twee voorbeelden van Augmented Reality die de afgelopen tijd veelvuldig in het nieuws waren. Augmented Reality is de opvolger van Virtual Reality en maakt nu ook zijn intrede in de sportwereld. De hockeysticks van Cyclone zijn verrijkt met deze nieuwe technologie en hierdoor kan Cyclone video’s op hockeysticks laten verschijnen. Denk bijvoorbeeld aan informatieve video’s over de desbetreffende hockeystick, of een tips & trics video. Een primeur in de hockeywereld. SportNEXT interviewt Alex van Happen van Dutch Rose Media, dat het concept voor de interactieve hockeystick heeft ontwikkeld.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen om Augmented Reality en sport te combineren?
Van Happen: "De combinatie van sport en Augmented Reality (AR) is in onze ogen een hele logische. Sport is natuurlijk een en al beleving. Het zorgt voor kippenvelmomenten en herinneringen voor het leven. AR is een nieuwe techniek die een nieuwe/extra impuls aan deze beleving kan geven. Een impuls op de manier hoe sport beleefd wordt, maar ook een impuls op het moment wanneer sport beleefd wordt. Met sport bedoelen we dan niet enkel een wedstrijd, maar de hele wereld daaromheen. Wij zien het kopen van een hockeystick of voetbalschoen ook als een stukje sportbeleving. AR leent zich uitstekend om deze sportbeleving (kopen van een hockeystick, het lezen van een hockeymagazine, et cetera) te vergroten."
Waarom is hockey geschikt voor Augmented Reality?
"Augmented Reality bevindt zich nog steeds in de fase van de early adopters, alhoewel Pokémon Go wel veel heeft gedaan voor de bekendheid van de techniek. Bedrijven waarmee wij werken zijn dan ook bedrijven die openstaan voor nieuwe dingen, voorop willen lopen en ook durven uitproberen. Cyclone Hockey is zo’n bedrijf en nadat we met elkaar in contact zijn gekomen zijn we gaan zoeken naar een concept dat niet alleen een gimmick is, maar echt toegevoegde waarde creëert. De core business van Cyclone is het verkopen van hockeysticks en wij vroegen ons dan ook meteen af of we AR op de hockeysticks konden toepassen en zo interactief konden maken."
Hoe werkt Augmented Reality precies?
"Met Augmented Reality kunnen we de wereld om ons heen verrijken met digitale content. Het verschil tussen Augmented- en Virtual Reality is dat je je met Virtual Reality in een gesloten, digitale omgeving bevindt (als je een VR-bril op hebt merk je niets meer van de 'echte' wereld) en met Augmented Reality plaatsen we een digitale laag over de 'echte wereld'. De echte wereld blijft altijd in beeld."
"Er zijn verschillende manieren waarop we de digitale content in de wereld om ons heen kunnen plaatsen. Dit kan door middel van locatieherkenning, beeldherkenning en objectherkenning. Op de hockeysticks van Cyclone is beeldherkenning toegepast. Wanneer het logo op de hockeysticks wordt gescand, dan herkent de Augmented Reality-scanner dit logo en verschijnt de bijbehorende video. Dat die herkenning heel goed werkt, is te zien aan de subtiele verschillen tussen de verschillende sticks die worden herkend."
"Nadat de herkenning plaats heeft gevonden, plaatsen we de content in een 3D-wereld. Daaruit kunnen we verder bouwen en gamification toevoegen. Dit zorgt voor een versterking van de interactiviteit van de beleving."
Wat is de meerwaarde van Augmented Reality in de hockeystick?
"Met behulp van Augmented Reality komt Cyclone op nieuwe momenten en manieren in contact met haar klanten. In plaats van de standaard manier van marketingcommunicatie door sportmerken bij de aankoop van een hockeystick (foldertje, boekje, wat informatie op de website) zorgt AR ervoor dat de beleving direct plaatsvindt op het product zelf: de hockeystick. Dit is, in tegenstelling tot een simpele flyer, het voorwerp waar het 'om draait' en waar de sporter dan ook een band mee heeft."
"Het standaard marketingmateriaal verdwijnt meestal na een paar dagen in de prullenmand. De hockeystick niet. Bij elke training en wedstrijd is deze aanwezig. Daarmee is AR een ideale tool voor Cyclone Hockey om in contact te blijven met de klant, het hele seizoen door. Cyclone Hockey zorgt voor interessante en leuke content voor de hockeyer en deze zal dan ook getriggerd blijven om wekelijks zijn stick te scannen. Wij zien ook een kleedkamer voor ons waarin vlak voor een training de spelers nog even de laatste tips & trics-video bekijken van een tophockeyer. Dit natuurlijk door middel van een scan van een Cyclone hockeystick met de Cyclone App."
"AR heeft de voordelen van traditioneel marketingmateriaal: het is zichtbaar in de wereld en valt op. En AR heeft de voordelen van digitaal: de content kan gewijzigd worden vanaf de server. De content kan dus elk uur/dag/week/maand veranderd worden zonder dat er fysiek iets aan het materiaal veranderd moet worden. De content kan zelfs per locatie verschillend zijn, zonder verdere aanpassingen aan de hockeysticks."
"Al het bovenstaande komt er in onze ogen op neer dat AR een tool is die voor een stevige nieuwe impuls in de customer journey kan zorgen."
Denken jullie dat dit ook toepasbaar is in andere sporten, zoals golf of tennis?
"Augmented Reality is toepasbaar in alle sporten. Je kunt er namelijk naast dit concept (interactief maken van materiaal) nog 1001 andere dingen mee."
"Ook tennisrackets en -tassen, golfsticks en –tassen, et cetera kunnen interactief worden gemaakt. Er zal gekeken moeten worden naar hoe dit het beste ingericht kan worden, we werken immers met een nieuwe techniek. Maar daar ligt natuurlijk onze kracht."
Kijk voor meer informatie op www.cyclonehockey.eu en www.dutchrosemedia.com.
Video: Bekijk de instructievideo