Interactieve tafeltennistafel is ideale ‘trainingspartner’

Sporters hebben de laatste jaren al veel progressie geboekt dankzij nieuwe technologieën. Denk aan het meten van data waardoor bijvoorbeeld voetballers precies weten wanneer ze even rust moeten nemen of aan welke onderdelen van hun spel ze extra moeten werken. In het tafeltennis speelde de technologie tot nu toe nog een vrij marginale rol, maar daar kan snel verandering in komen dankzij de ‘Table Tennis Trainer’. Deze interactieve tafeltennistafel kan dankzij ingebouwde apparatuur constant de bal volgen, levert real time data en helpt spelers hun spel te verbeteren en trainers hun pupillen te coachen.

Tafeltennissers slaan vaak urenlang ballen om aan hun techniek te schaven. Daarbij kunnen ze gebruik maken van een tafeltennisrobot, die in korte tijd tientallen ballen op je afvuurt. Nu is daar de overtreffende trap van de robot: de ‘Table Tennis Trainer’.

Afstudeerproject

De 28-jarige Duitse student Thomas Mayer ontwikkelde als afstudeerproject deze interactieve tafeltennistafel. Het systeem in de tafel maakt gebruik van twee PlayStation CLeye-camera’s en een High Definition projector om de pingpongbal te tracken en de informatie te verwerken. Behalve high scores levert het systeem ook andere data waardoor de speler zijn eigen spel kan terugkijken en verbeteren. Hierdoor is dit een echt trainingsprogramma en kan de tafeltennisser zijn sterktes en zwaktes in kaart brengen.

Virtuele lijnen

De ‘Table Tennis Trainer’ zou ook interessant kunnen zijn voor niet-professionele tafeltennissers. Een spelletje met een tegenstander wordt een stuk opwindender als je allerlei virtuele lijnen over de tafel ziet lopen en je kunt zelfs de regels van het spel veranderen.

Tabellen

Alle informatie is zeer mooi weergegeven en het volgen van de bal geeft een uitstekend inzicht in wat je precies doet en hoe je de bal raakt. Je kunt óp de tafeltennistafel in overzichtelijke tabellen de data aflezen en daarmee is de ‘Table Tennis Trainer’ meer dan een leuke uitvinding. Het is daadwerkelijk een goede manier om te trainen en wellicht ook toepasbaar in andere sporten. Denk bijvoorbeeld aan tennis. Ook in deze sport kun je je voorstellen dat je de baan van de bal zou kunnen volgen en je precies kunt achterhalen hoeveel spin je aan een bal meegeeft of hoe hard je de bal slaat.

De ‘Table Tennis Trainer’ toont eens te meer aan dat technologie veel voor de sport kan betekenen en dat er nog een wereld te winnen is.