Jupiler League op zoek naar nieuwe Vincent Janssen in marketing en commercie

In de Jupiler League draait alles om ontwikkeling. En dat geldt niet alleen op het veld. De afgelopen jaren hebben veel voetballers met succes de overstap van de Eerste Divisie naar de Eredivisie gemaakt. In navolging van talenten, zoals Vincent Janssen of Quincy Promes kunnen nu ook young professionals hun kwaliteiten etaleren bij een Jupiler League-club. De Coöperatie Eerste Divisie zoekt als centrale organisatie voor veertien clubs pas afgestudeerden met een passie voor voetbal én voor commercie en marketing. Sander Fonville van SportNetwerk en SportScoutz over het initiatief.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om net afgestudeerde gepassioneerde voetballiefhebbers een kans te geven in de Jupiler League?

"In haar meerjarenplan 'Ruimte voor Ontwikkeling' heeft de Coöperatie Eerste Divisie onder meer aangegeven dat de clubs ondersteuning nodig hebben op het gebied van commercie en marketing. Ook om de centrale plannen door te kunnen vertalen op clubniveau. Over het algemeen hebben de clubs uit de Jupiler League wat minder budget en logischerwijs minder personeel dan Eredivisieclubs. De clubs uit de Jupiler League krijgen daarom de beschikking over een young professional, die de club voor een minimumvergoeding gaat helpen."

Waarom zijn young professionals en de Jupiler League een goede match?

"Voor net afgestudeerden met een passie voor voetbal is dit een ideale kans. Zij hebben vaak nog geen uitgebreid CV, ze verdienen geen topsalaris, maar kunnen wel werkervaring opdoen en zichzelf ontwikkelen. De Jupiler League is op voetbalgebied een kweekvijver voor talent. Nu willen we dat ook op personeelsgebied bewerkstelligen. We hopen commerciële medewerkers of marketeers op te leiden voor de clubs, maar ook met een toekomst in de Eredivisie of bij de KNVB. We zoeken de nieuwe Klaas-Jan Huntelaars, Dries Mertens' of Vincent Janssens op het vlak van marketing en commercie."

Hoe ziet de sollicitatieprocedure eruit?

"Je helpt jouw club proactief mee activiteiten neer te zetten die resulteren in meer toeschouwers, goede commerciële relaties en/of relevante media-aandacht"

"Om de kandidaten snel te leren kennen, moeten alle sollicitanten een filmpje van maximaal 2 minuten van zichzelf schieten in de omgeving van de club waar ze solliciteren. Hierin vertellen ze wie ze zijn, hoe groot hun passie voor voetbal is, waarom ze het verschil gaan maken voor de toekomst van de Jupiler League en waar hum ambities in hun loopbaan liggen. Sollicitanten hebben de vrije hand. Ze mogen zelf bepalen hoe ze het filmen; met een smartphone of een camera. Door zo’n filmpje krijg je ook een beeld van hoe iemand is en hoe hij of zij qua performance presteert."

"Het is niet heel gebruikelijk om sollicitanten een video te laten insturen. Dat maakt het leuk en wij krijgen een goed beeld van die persoon. Dat helpt ons een beter oordeel te vellen."

Jullie hebben dit initiatief gekoppeld aan een Post-HBO-opleiding Commercieel betaald voetbal. Wat is het idee hierachter?

"Zoals gezegd draait het voor de Jupiler League om ontwikkeling. De opleiding biedt de jongeren de juiste vaardigheden en kennis voor om te groeien als sportprofessional. Zij kunnen hun kennis direct in de praktijk brengen. Daarnaast kunnen de young professionals met elkaar overleggen en verhalen met elkaar delen. Dat helpt én inspireert ze weer in hun werkzaamheden. Overigens is de opleiding via SportProf Academy toegankelijk voor iedereen die alles over de voetballerij wil weten. In de opleiding doe je specifieke kennis op, die helpt om in een later stadium te solliciteren bij andere clubs voor een functie in de voetballerij."

Wat ga je precies doen als je wordt aangenomen bij een van de Jupiler League-clubs?

"Je gaat werken voor de Coöperatie Eerste Divisie op de commerciële- en marketingafdeling van een betaald voetbal club. Je rol is die van Commercial Promotional Officer (CPO). Je bent verantwoordelijk voor de lokale uitrol van de centrale marketing, communicatie en commerciële strategie. Hierbij help je jouw club proactief mee activiteiten neer te zetten die resulteren in meer toeschouwers, goede commerciële relaties en/of relevante media-aandacht. Vanuit de CED word je extra begeleid in je persoonlijke ontwikkeling."

Er zijn al drie jongeren aan het werk in de Jupiler League. Wat zijn de eerste reacties?

"Zij zijn zelf heel positief. Ze leren veel in de praktijk en volgen ook masterclasses. Ze zijn leergierig en fungeren echt als extra handjes voor de clubs. De drie clubs, FC Oss, VVV-Venlo en FC Volendam, geven ook positieve signalen af. Het is mooi dat zij de beschikking hebben over een extra medewerker, die nieuwe initiatieven kan bedenken. Dat helpt zowel de club, de Jupiler League als deze young professionals."

Wil je meer informatie of solliciteren bij een van de Jupiler League-clubs? Kijk dan op: http://werkenindejupilerleague.nl/.


Headerfoto: Wikimedia