KNSB-TeamNL Trainingsgroep opmaat naar nieuw topteam?

Een gek gezicht was het wel. Ireen Wüst, Nederlands meest succesvolle schaatsster ooit, in een neutraal zwart pak in een groot peloton van profschaatsers zonder contract op het zomerijs van Thialf. Voor de NOS-camera erkende ze dat er nauwelijks belangstelling voor haar is vanuit het bedrijfsleven en dat er nog maar één strohalm is. De directie van stoelenfabriek Prominent wil na weken onderhandelen deze week een definitieve beslissing nemen over een team Wüst. Inmiddels is er door KNSB en NOC*NSF wel een noodplan opgesteld. Rijders die tussen wal en schip vallen kunnen zich in een speciale trainingsgroep voorbereiden op het nieuwe seizoen.

“Het was eventjes puzzelen om aan de trainingsgroep de best denkbare invulling te geven. Wij zijn blij dat we daarin zijn geslaagd”, aldus Emiel Kluin, disciplinemanager langebaan van de KNSB. “In de trainingsgroep kunnen deze topschaatsers zich in alle rust fulltime voorbereiden op het nieuwe schaatsseizoen. Tegelijkertijd ontstaat een collectief dat sponsors kunnen omarmen om een eigen topteam te beginnen.”

“Nederland is het beste schaatsland ter wereld vanwege de unieke samenwerking tussen de KNSB, TeamNL en de commerciële topteams”, aldus Maurits Hendriks, technisch directeur van NOC*NSF. "Graag werken wij met TeamNL mee aan de continuïteit van dit systeem door nu op tijdelijke basis voor deze topschaatsers optimale begeleiding en goede trainingsfaciliteiten te realiseren. We kunnen ons niet veroorloven te laat te beginnen met de voorbereidingen op het komende schaatsseizoen.”

Het is de bedoeling dat het gezelschap deze zomer ook een buitenlands trainingskamp zal draaien. NOC*NSF zorgt grotendeels voor de financiering van de trainingsgroep, die onder regie van de KNSB valt.

De trainingsgroep zal voorlopig voor drie maanden bestaan, waarna een evaluatie plaatsvindt. In het ideale model hebben alle schaatsers tegen die tijd onderdak gevonden bij een gesponsord (top)team.

Andere eisen aan invulling sponsoring

De boodschap dat het bedrijfsleven andere eisen stelt aan de invulling van sponsoring is inmiddels doorgedrongen tot de top van het peloton. Ronald Mulder gaf bijvoorbeeld zaterdag aan dat hij nu begrijpt dat sponsoring tegenwoordig meer vraagt dan in de gouden tijden. De jaren dat er een verwende generatie de wereld over reisde en de beste hotels nog niet goed genoeg waren en sporters als een Klein Duimpje een spoor trokken van vermiste iPod’s en laptops - die sponsor Apple bereidwillig beschikbaar stelde. De dames en heren verplaatsten zich in dure auto’s en verdienden minimaal twee keer modaal.

De keiharde val van het professionele schaatsen in Nederland kan in ieder geval weer voor een frisse en economisch gezonde start zorgen. Olympisch kampioene Esmee Visser bijvoorbeeld twitterde een dag na een rampzalig optreden bij Eva Jinek dat ze begrijpt dat sponsoren meer vragen dan een logo op een schaatspak en een sticker op een autootje. Dat ze vanuit een businesscase moet denken en online zichtbaar moet zijn.

Laks

De vraag is nu of de KNSB niet veel te laks is in de begeleiding van deze grote groep jonge topsporters. Voorlopige trainingsfaciliteiten zijn prima, maar nog beter zou het zijn om workshops te organiseren om de schaatselite bij te praten over nieuwe ontwikkelingen in de sportcommercie.

Verder zou de bond ook niet moeten accepteren dat vitaminemaker Plantina pas in september instapt als hoofdsponsor bij de ploeg van Gerard van Velde en nu profiteert van de financiële inspanningen van NOC*NSF. Net zo goed als sommige commerciële teams het niet betalen van rekeningen voor licenties de normaalste zaak van de wereld vonden.

IKO

En om positief te eindigen: bouwmaterialenfabrikant IKO investeert in het IKO-team met onder anderen Jorien ter Mors en Clafis-CEO Bert Jonker roept in Heerenveen voor wie het maar horen wil dat hij de enige sponsor zonder team is. Zijn voormalige ploeg is onder leiding van coach Jillert Anema wel op zoek naar een geldschieter.


Headerfoto: Robert Prins