KNZB toont lef met innovatieve zwemdiploma

De laatste tijd is er heel wat geschreven over de sportbonden, bezuinigingen en traditionele denkwijze omtrent sport en het vermarkten van sport. Welke bonden doen het goed en welke weer minder. Dreigementen van tekorten en reacties op fusies en voortbestaan van verschillende bonden. Sportbonden zouden meer moeten ondernemen en zich moeten richten op niet leden…..etc. Het valt niet mee om je ambities als sportbond waar te maken voor zowel de nationale ploegen als de breedtesport. Hoe vergroot je je marktaandeel in de sport- en vrijetijdssector? Gelukkig zijn er goede voorbeelden te vinden. Ik noem hierbij het initiatief van de zwembond (KNZB). Zwemmen is 1 van de meest beoefende sporten in Nederland. Daarnaast is zwemmen de minst blessuregevoelige sport. 3,5 miljoen Nederlanders zwemmen minimaal één keer per maand en 400.000 mensen zwemmen wekelijks. De KNZB heeft “slechts” 140.000 leden en jaarlijks worden er 440.000 nationale zwemdiploma’s uitgereikt. Kortom er is nog wel een markt te veroveren voor de bond. Nu is dit natuurlijk anders dan voor andere takken van sport. Het gaat niet alleen om de zwemsport en de zwemlessen, de zwembadbranche is groter met meer dan 35.000 mensen die werkzaam zijn in deze branche.

Innovatie en lef
De KNZB komt met een eigen methodiek (SuperSpetters) en het KNZB zwemdiploma. Ze tonen hiermee lef en willen laten zien dat door innovatie, kinderen makkelijker, sneller en veiliger leren zwemmen. Ze doen dit omdat de zwemlessen al jaren hetzelfde zijn en de innovaties in de branche moeizaam gaan. Door het op een andere manier aan te bieden wil de KNZB het plezier vergroten en de zwemsport aantrekkelijker te maken. Bij de KNZB leren de kinderen met hulpmiddelen (flippers en zwembrillen) eerst de borstcrawl en daarna pas alle andere slagen. Dit wijkt af van de traditionele lesmethode, zoals deze nu wordt gegeven en dus is er kritiek vanuit de branche. 

“Leren zwemmen met de KNZB zwemlesmethode is een goede keus. De kwaliteit van de zwemles staat centraal. Door het gebruik van o.a. zwembril, badmuts en flippertjes hebben kinderen veel plezier tijdens de lessen en kunnen binnen een schooljaar het KNZB zwemdiploma behalen, vergelijkbaar met het eindniveau van het C-diploma.”

Innoveren, inspireren en motiveren van je (sport)omgeving blijft noodzakelijk om vooruit te blijven op de concurrentie. Om als sportbond te kunnen overleven moet je dus blijven ontwikkelen en voorop willen lopen. Laat zien wie je bent en onderscheid je hiermee in de markt.

Waarom kritiek?
Bang om marktaandeel aan de KNZB te verliezen? De consument (lees ouders) bepalen zelf wel voor welke methodiek, zwemschool, vereniging er wordt gekozen. Wanneer blijkt dat de KNZB methode werkt en kinderen hebben plezier in de zwemles, zullen steeds meer ouders hiervoor kiezen. Het gaat toch om je kind en niet alleen om het zwemdiploma. Ik juich het toe. Concurrentie is goed en houdt je scherp. Je zult zien dat de zwembranche binnenkort ook weer met iets nieuws gaat komen. Jacco Verhaeren tegenover Hart van Nederland over de nieuwe zwemlesmethode. 

Toekomst voor sportbonden
Innoveren, inspireren en motiveren van je (sport)omgeving blijft noodzakelijk om vooruit te blijven op de concurrentie. Om als sportbond te kunnen overleven moet je dus blijven ontwikkelen en voorop willen lopen. Laat zien wie je bent en onderscheid je hiermee in de markt. Of het nu gaat over opleiden, stimuleren van sport en bewegen voor ouderen of de nationale ploeg. Laat zien en horen wat je ambities zijn. Bedenk daarbij de juiste plannen. Zoek de juiste partners/ sponsoren en voer uit. Betrek hierbij zoveel mogelijk stakeholders, leden en niet leden. Speel in op de wensen en behoeften en kijk verder dan je eigen sport. Ga vooral samenwerken met anderen op verschillende gebieden met als doel om van elkaar te leren, maar vooral om elkaar te versterken. Ambities zijn er om uit te spreken, maar maak dan ook gerichte keuzes voor de toekomst! Bedenk nieuwe business modellen, ga ondernemen als bond en wacht niet op subsidies en andere traditionele geldstromen. Deze worden in de toekomst minder, dus moet je innovatief zijn om in de markt te blijven.

Afbeeldingen: (CC) Brian Dewey = Mattew Hoelscher