KPN en Samsung in de prijzen bij SponsorRingen

KPN is donderdagavond tijdens de uitreiking van de SponsorRingen in de Kromhouthal in Amsterdam voor de derde keer uitgeroepen tot 'Sponsor van het Jaar 2016'. KPN was in drie categorieën genomineerd, maar greep net naast de prijzen. De eretitel – die werd overgenomen van Jumbo supermarkten – werd toegekend op basis van de drie nominaties. Samsung sleepte in de categorie 'sport' een Ring in de wacht met de Olympische Spelen VR-campagne met Dorian van Rijsselberghe. Hans Erik Tuijt, global Sponsorship director Heineken International, werd uitgeroepen tot 'Sponsor Personality van het Jaar 2016'.

Er waren veel verschillende winnaars bij de SponsorRingen 2016. Waar Jumbo vorig jaar de grote winnaar was, waren de prijzen nu meer verdeeld. Samsung trok in de categorie 'sport' aan het langste eind met de Olympische Spelen virtutal reality-campagne met windsurfer en olympisch kampioen Dorian van Rijsselberghe.

Samsung zocht naar een vorm van sponsoring die Samsungs innovatieve karakter kon benadrukken. Een lokale samenwerking met goudenmedaillewinnaar Dorian van Rijsselberghe sloot naadloos aan bij Samsung. Samsung liet de Olympische Spelen op een vernieuwende en innovatieve manier beleven middels VR, waarbij technologie, sport en innovatie met elkaar in verbinding stonden. "Mooie activatie en exercitie met eigen producten van Samsung waardoor het merk in de kernwaarden naar voren komt. Goede doorvertaling van het mondiale IOC-sponsorship naar het lokale Nederland. Een snelle commerciële actie die efficiënt en authentiek is uitgevoerd", aldus het juryrapport.

ZIE OOK: Samsung en Heineken feliciteren Van Rijsselberghe op originele manier

Dit waren de drie andere genomineerden in de categorie 'sport':

* Delta Lloyd - Optimist on Tour: Delta Lloyd wordt graag gezien als grootste watersportverzekeraar van Nederland. Optimist on Tour is een landelijk rondreizend watersportevenement. Tijdens Optimist on Tour kunnen kinderen kosteloos kennismaken met verschillende watersporten zoals zeilen, surfen en kanovaren. Optimist on Tour maakt watersport toegankelijk voor alle kinderen in Nederland. De Olympic Experience in Scheveningen vormde in 2016 het hoogtepunt van Optimist on Tour.

* Jumbo Supermarkten - De Familie Racedagen powered by Jumbo en driven by Max Verstappen: Jumbo is al jarenlang sponsor van Max Verstappen. Jumbo grijpt het moment dat Nederland niet deelneemt aan het EK voetbal én Max Verstappen in de Formule 1 een regelrechte sensatie wordt, aan om het sponsorschap te activeren. Samen met partner Red Bull en Max Verstappen organiseerde Jumbo Supermarkten in het weekend van 4 en 5 juni 2016 op Circuit Park Zandvoort een nieuw event 'De Familie Racedagen powered by Jumbo en driven by Max Verstappen'. Gratis entreetickets konden uitsluitend bij Jumbo Supermarkten bemachtigd worden bij aankoop van vier actieproducten. 100.000 Jumbo-klanten hebben het event De Familie Racedagen bezocht.

* PLUS Retail en Eredivisie: PLUS Voetbalplaatjes: Na vier jaar afwezigheid zijn Eredivisie en PLUS in 2016 weer een voetbalplaatjesspaaractie gestart. Voor het eerst is de spaaractie gekoppeld aan het doel om kinderen gezonder te laten eten. PLUS introduceerde de PLUS 'Eredivisie Succesrecepten'; gezonde recepten die worden aanbevolen door de spelers en hun moeders. Bij elk pakje voetbalplaatjes kreeg men het lievelingsgerecht van een speler cadeau. De Eredivisiespelers fungeren in de campagne als rolmodellen voor de kinderen. De Eredivisie wordt ingezet om 'goed eten' op een natuurlijke manier onder de aandacht van kinderen te brengen. De actie was voor PLUS en Eredivisie twee keer zo succesvol als voorgaande voetbalplaatjesacties.



KPN Sponsor van het Jaar 2016

KPN won de SponsorRing voor 'Sponsor van het Jaar 2016' voor drie inzendingen: KPN Schaatsvriendendag 2016, Zilverlijn KPN Mooiste Contactfonds en Nationaal Ouderenfonds en voor de partnership met het tv-programma Dance, Dance, Dance. De eretitel is volgens procedure, namelijk meeste punten behaald, toegekend op basis van deze drie nominaties. Bestuurslid Jan Paul de Wildt namens het bestuur: "Hoewel geen van de drie nominaties konden worden omgezet in een SponsorRing, viel KPN toch weer op door zijn brede en dominante aanwezigheid. KPN is immer een onderscheidende sponsor die zich laat gelden op vele gebieden zoals sport, cultuur en maatschappij."

Hans Erik Tuijt Sponsor Personality van het Jaar 2016

Tot slot werd Hans Erik Tuijt door het bestuur van de SponsorRingen verkozen tot 'Sponsor Personality van het Jaar 2016'. Tuijt is sinds 2015 Director Global Heineken Sponsorships bij Heineken International, waar hij verantwoordelijk is voor alle internationale sponsorships van Heineken zoals de UEFA Champions League, Rugby World Cup, US Open, James Bond en sinds dit jaar ook Formule 1. Vanwege dat sponsorship kwam hij dit jaar veelvuldig in het nieuws. Uit het juryrapport: "Tuijt vertegenwoordigt een Nederlands merk dat meespeelt op het wereldwijde sponsortoneel en heeft een groot internationaal decision maker-netwerk. Hij vindt dat sponsorships business moeten opleveren, zowel in brand equity als in volume. Heineken durft sponsorships echt centraal te zetten in hun campagnes en investeert flink om deze partnerships 360° te activeren."

Ouevreprijzen

Speicaal moment tijdens het gala was dat er niet één, maar twee ouevreprijzen werden uitgereikt. Zowel Randstad als Philips werd in het zonnetje gezet vanwege hun verdiensten voor de sport. Randstad is twintig jaar een sterke Partner in Sport geweest van NOC*NSF. Philips stopte in 2016 na 34 jaar shirt- en hoofdsponsor van PSV.

Gratis Sponsorreport

Op Sponsorreport.nl is wederom een gratis Sponsorreport SponsorRing Special te downloaden. In het report staat een uitgebreid overzicht van de winnende en genomineerde cases van dit jaar, met een beschrijving van de case, juryquote en een link van een bij de case horende video. Daarnaast een uitgebreid interview met voorzitter van de stichting SponsorRing Niels Markensteijn over het afgelopen SponsorRingen-jaar en de rol van de stichting in de voortgaande discussie over sponsoring. Het report is hier gratis te downloaden.


Headerfoto: SponsorRingen