Legendarische selfie van Totti tekent de drang van sporters om content te delen

Toen het fluitsignaal voor rust klonk stond een uitzichtloze 0-2 achterstand op het scorebord bij AS Roma - Lazio. Met dank aan een fantastische pass van onze landgenoot Kevin Strootman (weer terug na lang blessureleed) bracht de 38-jarige Totti de spanning terug in de wedstrijd. Niet veel later maakte de 'Oude Meester' zelfs gelijk en wat zich toen voltrok is de drang anno 2015 van sporters om zelf content te delen. Een legendarische selfie (samen met de fans) is het resultaat.

Selfie. We hebben we er allemaal wel één gemaakt of gemaakt zien worden. Het woord van 2013 is ook in de sport mateloos populair. En naast dat het leuk is om een selfie te maken heeft ons leren nadenken over hoe content gemaakt wordt. We gaan zelfs kritisch kijken of een foto wel geschikt is voor Instagram, Snapchat, Twitter of Facebook. De juiste lengte, breedte en een filter eroverheen. En we gaan momenten herkennen. Tijdens de Winterspelen afgelopen jaar in Sochi werd goed duidelijk dat sporters als Ireen Wust, Koen Verweij en Sven Kramer doorhebben wanneer het moment daar is om een foto te maken. Bijvoorbeeld bij een huldiging.

Lees ook: waarom sporters zoveel content delen


 

Ook clubs leunen niet langer achterover en wachten niet tot de wedstrijd om content te maken maar gaan zelf op pad om foto's en video's te schieten. Goed voorbeeld komt van Ajax met #thebestof2014 serie in de laatste weken van 2014. De Amsterdamse voetbalclub deelde mooie momenten van het afgelopen jaar waarbij de sporters natuurlijk centraal stonden. In Italië, Serie A, heeft Juventus een reputatie opgebouwd met creatieve acties op social media en ook bij AS Roma omarmen ze de kracht van social media.

De legendarische selfie van Totti komt dan ook niet uit de lucht vallen. De routinier (bezig aan zijn 23e seizoen in het eerste elftal van AS Roma) gaf na afloop van de wedstrijd aan dat het idee al langer speelde. In de herhaling is duidelijk te zien dat een mediaman komt aanstormen op het moment dat Totti naar het veld wil terugkeren. Dit is een speciaal moment en die momenten deel je met de fans, in het stadion en wereldwijd via social media. Niet iedereen is er blij mee. De Amerikaanse MLS gaf Dom Dwyer (aanvaller bij Sporting Kansas City) een gele kaart voor het nemen van een selfie met de fans na een doelpunt. Sporters wil de momenten delen en het is aan de mediamannen om daarin te faciliteren. Sporters zijn dé manier om content te maken, te delen en verhalen te vertellen. Dat heeft de Oude Meester goed begrepen.

Lees ook: wat kunnen sportmarketeers leren van de selfie?