Grootste achterban, samen met Manchester United het meest bekende sportteam van de wereld, een prijzenkast die haast niet te evenaren is en soms lijkt het alsof heel New York (of de hele wereld) met hun petjes loopt. Wat doe je als de New York Yankees de noisy neighbours zijn? Welkom in de wereld van de New York Mets.
Experience baseball in its purest form
Waar de Yankees zich positioneren met termen als tradition en timeless legacy richten de Mets zich volledig op experiencing baseball in its purest form. Iedere wedstrijd is een feest voor de fan. Een dagje uit met familie en vrienden om te genieten van de sport en minimaal even belangrijk: het spektakel er omheen.
Branding van dagen
Entertainment is pas vermakelijk als het voor een doelgroep op maat is ontwikkeld. Met name de vrijdag, zaterdag en zondag (in het honkbal spelen ze drie of vier dagen achterelkaar tegen zelfde tegenstander) kennen ieder een eigen doelgroep en dus eigen aankleding van het stadion. Op vrijdag kent het stadion het karakter van een gigantische kroeg waar jongeren samenkomen. Op zaterdag is het letterlijk spektakel. Weggeven van merchandise, side events, vuurwerk en na afloop een heus concert. Zondag is familiedag. Kinderen kunnen zelf honkballen, overal luchtkussens en veel handtekeningmomenten. Dat Mark Fine (senior director of marketing) afkomstig is van entertainment productie de Harlem Globetrotters is dan ook zeker geen toeval.
This stadium is designed for fans
In 2009 betrokken de Mets het Citi Field Stadium. “This stadium is designed for fans” is de fijnste quote van Mark Fine als hij met trots door het stadion (ballpark) loopt. Overal (op het toilet na) kun je het veld zien, aan eetmogelijkheden wordt er meer aangeboden dan in het centrum van een middelgrote stad, fans kunnen zelf een bal slaan, merchandise kan worden gekocht terwijl je live een homerun ziet en natuurlijk hangen werkelijk waar overal schermen.
Mr. Met
Drie medewerkers in dienst, bij iedere wedstrijd minimaal 2 mascottes aanwezig, speciale trainingskampen en constant in en buiten het stadion op zoek naar contact met de fans. Mr. Met maakt het merk tot wat het is. Waar bij ons nogal eens spottend over de mascotte gesproken wordt is het in Amerika essentieel en onderdeel van het merk. Jong en oud, iedereen is gek van Mr. Met. De mascotte is de letterlijke verbinding tussen fan en club.
Online relatie
De strategie die wordt gehanteerd is duidelijk: “Be not salesy, be a fan and create content”. Wanneer de nadruk te veel wordt gelegd op het willen verkopen, stoot dat juist fans af. Het gaat om direct contact met de fan, laten zien wat de fan wil zien. Spelers zijn vrij in wat ze posten, maar ze worden aangemoedigd te posten over wat zij doen. Laat de fans de wereld van een honkbalprofessional ervaren, deel video’s van de reis naar het stadion toe en foto’s vanuit de kleedkamer. Honkbal ervaren in zijn puurste vorm. Op dit gebied is er één restrictie vanuit de MLB, spelers mogen tijdens de wedstrijd niet twitteren of van andere social media kanalen gebruikmaken.
5 Miljoen fans
De Mets lijken een manier gevonden te hebben om hun 5 miljoen fans in het New York gebied te bedienen. Honkbal bijna als een beleving in plaats van een sport. Een omgeving waar winst of verlies secundair lijkt aan het feest dat het stadion brengt. Natuurlijk strookt dit met zeker de Europese waarden van sport en blijft het de vraag of dit voor pakweg Excelsior of FC Eindhoven zou werken.
Anton en Niko reizen de maand september door Amerika om sportorganisaties als MLS, NY Mets, Yankees, CAA Sports, Phillies, Nationals en DC United te bezoeken. Dit om de eerste 10 maanden met Bureau Touché te vieren en nog veel meer te willen leren over sportmarketing. Volgen kan via @AntonWoldhek & @NikoMorenoRuiz.