PSV en Philips, hoe nu verder?

Philips gaat na 34 jaar stoppen als shirtsponsor van PSV. Het huidige contract loopt volgend seizoen af en beide partijen hebben besloten om de samenwerking te herzien. Een historisch besluit. Bob van Oosterhout, oprichter van sportmarketingbureau Triple Double, adviseert PSV al jaren. Triple Double heeft onlangs rondom het kampioenschap voor Philips de #proudofyou-campagne ontwikkeld. In een eerste interview op Periscope sprak SPORTNEXT met Bob van Oosterhout over het veranderende sponsorlandschap en de kansen voor PSV. Dank voor het insturen van de vragen! 

Gelekt

Het elektronicabedrijf Philips stond ruim honderd jaar geleden aan de basis van de oprichting van de Philips Sport Vereniging (PSV) en staat sinds de invoering van shirtsponsoring in Nederland op het shirt van de Eindhovense club. Al enige tijd was er sprake van een mogelijke herziening van de samenwerking tussen PSV en Philips. Het nieuws over het stoppen van Philips als hoofdsponsor is echter eerder uitgelekt dan de bedoeling was.

Het nieuws is minder schokkend dan het lijkt, al kan ik de emotie bij de PSV-supporters wel begrijpen. Philips op een PSV-shirt is hetzelfde als water uit een kraan. Als dat er niet meer is, dan staat de wereld op zijn kop. Het is het einde van een tijdperk, maar Philips blijft wel betrokken bij PSV. Sterker nog het contract wordt met jaren verlengd. Een aantal zaken zullen daarom voorlopig niet veranderen, zoals de naam van de club en het stadion.

Co-sponsor Philips

Philips gaat na het komende seizoen (2016) verder als co-sponsor. Bij Ajax is er gekozen voor een constructie met Ziggo als hoofdsponsor en ABN AMRO als Partner van de Toekomst. Over een vergelijkbaar model met meerdere sponsors bij PSV zegt Bob van Oosterhout: Ik denk niet dat het een trend is. Het is anders ontstaan dan bij Ajax. Bij Ajax was Ziggo waarschijnlijk niet bereid om meer te betalen dan een bepaald bedrag. Daar is een sponsor naast gezocht. Bij PSV doet Philips een stap terug en kiest voor een nieuwe invulling die past bij het ‘nieuwe’ Philips. Philips gaat niet meer over gloeilampen, scheerapparaten en televisies. Philips gaat de komende jaren over healthcare en lighting. De naam op het shirt is niet meer heilig, hooguit een sluitstuk.

Philips, sponsor van De Herdgang?

In de afgelopen jaren is het sponsorlandschap enorm veranderd. De reis naar Chicago liet duidelijk naar voren komen dat alles tegenwoordig draait om content. Content is key. Iedereen kan content maken. Welke uitdagingen liggen er voor de toekomstige hoofdsponsor? Van Oosterhout: De nieuwe hoofdsponsor staat voor dezelfde uitdaging waar Philips dertig à veertig jaar geleden voor stond. Philips heeft op dit moment in Nederland een naamsbekendheid van 100%. Philips wil de sponsoring gaan inzetten om te gaan vertellen wat ze gaan doen en niet wie ze zijn. Voor Philips is het interessant, maar ik neem nu een voorschot op wat er wellicht zou kunnen gaan gebeuren, om De Herdgang te claimen. En daar healthcare-activiteiten gaan uitvoeren en De Herdgang omtoveren tot een state-of-the-art centrum. Sponsoring draait volgens Van Oosterhout om relevantie en invulling van de sponsorship, niet langer alleen om exposure.

Vragen via Periscope

In totaal keken 233 mensen live naar het interview op Periscope. De volgende vragen kwamen binnen: Wordt de shirtsponsor en rugsponsor wederom apart ingevuld? De kans is groter dat één bedrijf beiden claimt. Het contract met rugsponsor Freo loopt dit seizoen af en dan is er nog slechts een overbruggingsperiode van een jaar. Mijn inschatting is dat PSV zal zoeken naar een opvolger van Freo. De afspraken zijn dan maximaal een jaar om de nieuwe shirtsponsor niet in de weg te zitten. Het komende shirt van PSV wordt echt een collecters-item. Niet alleen het laatste Philips-shirt, maar ook het eerste met Umbro en natuurlijk een kampioenseditie.

Het beëindigen van de shirtsponsoring van Philips loopt parallel aan het hoogstwaarschijnlijk opengaan / reguleren van de kansspelmarkt. Het Philips-stadion is een zogeheten connected stadium, welke kansen biedt dat voor de gokmarkt? Op dit moment zie je ook internationaal de trend dat de bwin’s, die vroeger bij clubs als AC Milan en Real Madrid miljoenen betaalden om op het shirt te mogen staan, kiezen voor een nieuwe strategie. Die worden bettingpartners en niet meer vele miljoenen. PSV moet zich zeker verdiepen in de mogelijkheden van de kansspelmarkt. De kans dat een partij uit die markt informeert naar de mogelijkheden voor shirtsponsoring bij PSV acht ik niet zo groot.

De inschatting van Bob van Oosterhout is dat de shirtsponsoring bij PSV op jaarbasis ongeveer 6 tot 8 miljoen euro waard is. Het co-sponsorschap van Philips biedt de mogelijkheid om tot een hoger bedrag te komen. Stel: een concurrent als Sony staat voor de deur? Interessante vraag. PSV zou nooit meer met een concurrent van Philips moeten willen werken. Al is het maar omdat het niet chique is. Mijn inschatting is dat Philips dit contractueel ook vast heeft laten leggen. Mocht een dergelijke situatie zich toch voordoen, dan kan PSV altijd nog met Philips aan tafel gaan om te kijken wat mogelijk is.

Het interview op Periscope: 

Afbeeldingen: Facebook PSV & flickr (CC) Lennartt