Lotto breekt wielersponsormarkt open!

Een café in Utrecht eergisteravond. Het is een kleine afterparty na Tour du Jour. Een klein gezelschap wielerinsiders bespreekt de komst van de Lotto in het Nederlandse wielerpeloton als opvolger van Belkin. Iedereen is het er wel over eens dat zich een kleine revolutie aan het voltrekken is, die grote gevolgen kan hebben. Is er nog ruimte voor het Orange-team van Erik Breukink en Michael Boogerd? Hoe groot is de kans dat er nog een tweede grote Nederlandse profploeg op de markt komt? En die samenwerking met schaatstoppers die als ronduit revolutionair wordt omschreven.

Lees ook: wie gaat het Nederlandse wielrennen redden?

De vermoeiende weken zijn Belkin teammanager Richard Plugge goed aan te zien. Na het afhaken van Belkin voert hij veel gesprekken. In de Amsterdamse trendy zakenkroeg Dauphine. In kleurloze wegrestaurants en in boardrooms van multinationals. Onvermoeibaar. Gedreven. De uiteindelijke oplossing komt uiteindelijk uit Ouderkerk aan de Amstel. Daar droomt de al even fanatieke sportmarketeer Patrick Wouters van den Oudenweijer van House of Sports van een gecombineerde schaats/wielerploeg. Bij TVM probeert hij dit idee al jaren te slijten en ergens rond 2004-2005 is er even sprake van een gecombineerde schaats/wielerploeg van TVM en DSB.

Het idee sneuvelt, maar iedereen die de fanatieke Wouters kent weet dat hij eindeloos geduld en een perfecte timing in huis heeft. Het is zoals hij sport. Ongeveer een centimeter of 20 te kort om op topniveau te basketballen, maar wel net zo lang dribbelen en gooien tot hij in het kamp van de winnaars komt. Bloed, zweet en tranen. Net zo goed als je met Patrick ook geen sportquiz moet spelen. Hij weet bijna alles sneller en beter en geeft niet eerder op voordat het hele gezelschap kennis heeft gemaakt met die kennissuperioriteit. Het is dezelfde inzet waarmee hij samen met Rintje Ritsma schaatsgeschiedenis schrijft door de starre en conservatieve schaatsbestuurders op de knieën te krijgen door in Nederland professionele schaatsteams mogelijk te maken.

Als manager van de TVM zet hij die lijn door: gedreven, rechtlijnig op weg naar de top. Geen concessies en omringd met pure vakmensen als Gerard Kemkers en Geert Kuiper en in 2000 en 2001 ook Jac Orie. Wouters managet zoals ie sport. Af en toe een schijnbeweging en recht op het doel af en weten wat commercieel succes financieel oplevert. Het vertrek van TVM verzekeringen uit de sport lijkt even een kleine tik voor hem te zijn, maar achter de schermen werkt hij stug door aan weer een revolutionair plan. Kennis uit wielrennen bundelen om een dynamisch en nieuw commercieel model te ontwikkelen. Bij de Lotto weet hij de bestuurders te overtuigen en samen met Richard Plugge wordt de Lotto/BrandLoyalty ploeg verder uitgewerkt. Namens deze schaatsploeg is eigenaar/CEO Robert van der Walle van het succesvolle bedrijf aangeschoven. Het klikt en een eerste businessmodel wordt neergelegd.

Via De Telegraaf lekken de plannen maandag uit en de definitieve handtekeningen zullen binnenkort wel worden gezet. Daar twijfelt niemand meer aan. Het is meer dan alleen de redding van een wielerploeg, de nieuwe Lotto-ploeg zet een compleet nieuw model neer. Niet alleen 12 maanden per jaar voor relatief geringe investering exposure maar ook superkundige coaches die kennis kunnen delen. Door coaches als Jac Orie en absoluut ook Gerard Kemkers is er de afgelopen jaren op buitengewoon hoog niveau getraind en er is juist in het schaatsen enorm veel kennis en ervaring aanwezig. De plannen lijken goed te vallen. Terecht zegt het NOC/NSF in een eerste reactie dat in de enorme strijd die de komende jaren op de kansspelmarkt losbreekt deze samenwerking alleen maar kan leiden tot grotere opbrengsten voor de hele sport in Nederland.

Ik vrees alleen dat de Orange plannen van de ex-coureurs Van Poppel, Breukink en Boogerd het moeilijk gaat krijgen. Dat is ook de analyse zelf van Michael Boogerd die erop rekent dat Nederlandse sponsoren vanwege de dynamiek van het nieuwe voor Lotto/Belkin zullen kiezen. Maar er is meer. Het is niet uitgesloten dat er nog een tweede krachtige Nederlandse ploeg op de markt komt, opgezet vanuit NewConemy bedrijven uit de sofware, media en ICT hoek. Besprekingen lopen, gonst door Amsterdam. Waar het om gaat is dat wielrennen dus is herontdekt door de commercie en blijkbaar de kracht heeft om na zware (doping) jaren weer krachtig op te veren.

 

Alle blogs en columns over de Tour de France

Afbeeldingen (CC): Twitter Tim van Asch - Brassyn