Team Oranje, de overkoepelende entiteit van de schaats- en wielerploeg Team LottoNL-Jumbo, heeft zich vanaf 1 januari 2019 voor minimaal vijf jaar verzekerd van Jumbo Supermarkten als nieuwe hoofdsponsor. Lotto, momenteel naamgevend hoofdsponsor, stopt na dit seizoen met de sponsoring van de ploeg.
Namens Jumbo Supermarkten hebben CCO Colette Cloosterman-Van Eerd en CFO Ton van Veen een overeenkomst gesloten met de directeuren Jac Orie en Richard Plugge.
"We zijn er heel trots op dat we ons voor de komende jaren kunnen verbinden aan Team Oranje en daarmee aan de Nederlandse topsport", zegt Colette Cloosterman-Van Eerd namens Jumbo. "Jumbo omarmt de schaats- en wielerploeg al jaren en wil sportieve talenten de kans bieden om te excelleren. Tegelijkertijd biedt de samenwerking de mogelijkheid om miljoenen klanten te inspireren om gezonder te leven. Door de krachten binnen de twee teams én ons bedrijf te bundelen, kunnen we onze expertise op het gebied van gezonde voeding actief uitdragen en onze klanten samen aansporen om meer te bewegen."
Verdere professionalisering Team Oranje
Jumbo was al enige tijd in gesprek met Team Oranje om een nog prominentere rol te vervullen. Daarbij is ook gesproken over een nieuwe, verbeterde opzet van de unieke combiploeg. Uiteraard zullen de sportteams zich ook in de toekomst laten omringen door de beste sportbegeleiders. De komende periode worden er nog verdere stappen gezet om er één ecosysteem van te maken. Dat was voor Jumbo één van de redenen om zich voor langere tijd aan Team Oranje te binden.
"Het is in elk geval prettig dat we volle kracht vooruit kunnen", reageert Orie, directeur van de schaatsers. "Ik waardeer het enorm dat Jumbo momenteel zijn nek uitsteekt, waardoor wij als schaatsploeg op onze olympische successen kunnen voortborduren."
Plugge kijkt uit naar de komende jaren: "Het is fantastisch dat Jumbo haar schouders onder de ploeg zet en met ons iets moois creëert. Wij willen presteren met atleten die we zelf hebben opgeleid en die zich bij ons hebben ontwikkeld. Jumbo biedt ons de ruimte om verder te bouwen op onze solide basis met een langetermijnvisie en om talenten langer aan ons te binden."
Lotto zwaait af
Jumbo Supermarkten neemt de positie over van Lotto, dat woensdagavond naar buiten bracht dat het na vier jaar hoofdsponsorschap op 31 december 2018 zal afzwaaien.
"In de afgelopen vier jaar hebben we samen met het schaats- en wielerteam veel bereikt en een nieuw organisatiemodel neergezet voor de Nederlandse sport door twee disciplines te combineren. Dat is uniek en succesvol gebleken", zegt Arno de Jong, directeur Brands & Portfolio bij Nederlandse Loterij, over het vertrek in een persbericht.
Lotto is sinds de start van de ploeg in 2015 naamgevend hoofdsponsor van het sponsorproject.
Nederlandse Loterij is ook sponsor van wielerploeg Team Roompot. Of die sponsoring doorgaat is niet bekend.