Maatschappelijke betrokkenheid wordt beloond

Op 21 november worden weer de belangrijkste prijzen in de Nederlandse sponsorbranche uitgereikt: De SponsorRingen. Wie de nominaties voor de SponsorRing Sport en Maatschappij ziet kan niet anders concluderen dan dat dit jaar maatschappelijke betrokkenheid van sportsponsors wordt beloond. Met name de nominaties in de categorie Maatschappij vallen in dat opzicht op.

De uitreiking van de SponsorRingen vindt dit jaar niet plaats in het traditionele Krasnapolsky in het centrum van Amsterdam, maar in de industriële omgeving van DeFabrique, aan de rand van Utrecht. Ook het jaarlijkse congres van SponsorTribune, dat op dezelfde dag wordt gehouden, is verhuisd naar de nieuwe locatie. Overigens is ook daar maatschappelijke betrokkenheid een terugkerend thema bij bijvoorbeeld de presentaties van Ronald van de Straat (Procter & Gamble), die in zal gaan op de Nederlandse versie van de succesvolle ‘Thank you Mom’-campagne, Jan Driessen (AEGON), die zich hardop afvraagt of shirtsponsoring nog wel van deze tijd is en SCA, de Zweedse multinational die aan de Volvo Ocean Race deelneemt met een all-woman boot. En met het oog op de openstelling van de online sportwedmarkt in Nederland in 2015, wordt de presentatie van de European Sponsorship Manager van bwin Maikel Oettle natuurlijk ook erg interessant. Het hele programma is te vinden op www.sponsorcongres.nl.

Sport
Maar verder over de SponsorRingen. Naast het maatschappelijke aspect valt op dat in de categorie Sport slechts drie cases genomineerd zijn in plaats van de voor deze categorie gebruikelijke vijf. Daar kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen. 2013 is natuurlijk geen ‘sportjaar’, wat zeker invloed heeft op de activaties van verschillende sponsors. Misschien dat daarom twee al langlopende cases nu boven komen drijven: Rabobank en paardensport en KLM en KLM Open.

Misschien was de kwaliteit van de ingezonden cases ook niet voldoende om een nominatie te verdienen. Naast KLM en Rabobank is ook ARAG genomineerd voor zijn samenwerking met de KNVB en de KNVB scheidsrechters. KLM en ARAG zijn in ieder geval twee cases waarbij een sterke nadruk wordt gelegd op de maatschappelijke rol van de sponsor. KLM maakt van het KLM Open al jaren het meest duurzame golftoernooi ter wereld. De maatschappelijke betekenis van de steun aan voetbalscheidsrechters door ARAG hoef ik na alles wat er op dat gebied afgelopen jaar gebeurd is niet uit te leggen.

Maatschappij
Eigenlijk is voor de huidige ontwikkelingen in sportsponsoring de categorie Maatschappij nog interessanter dan de categorie Sport. Ook bij Maatschappij zijn drie cases genomineerd, maar alle drie hebben een duidelijke link en soms zelfs oorsprong in een sportpartnership. Genomineerd zijn Achmea High Five Challenge, AEGON Streetwise en a.s.r. en de FeyBlij samenwerking met Diergaarde Blijdorp. Achmea heeft in de aanloop naar het European Youth Olympic Festival, waar men founding partner was, het breedtesportprogramma Achmea High Five Challenge ontwikkeld waarbij men zich via een breedtesportprogramma richt op het in beweging brengen van jongeren. En met succes, want meer dan 12.000 jongeren hebben inmiddels deelgenomen.

Met AEGON Streetwise geeft AEGON een maatschappelijke invulling aan het hoofdsponsorschap van Ajax. Met de deelname van ruim 50.000 kinderen is duidelijk welke kracht de Amsterdamse club kan hebben voor de maatschappij. a.s.r. beëindigde dit jaar de jarenlange sponsoring van Feyenoord. Als afscheidsgebaar stond de verzekeraar het shirt af aan Diergaarde Blijdorp, inclusief een uitgebreide mediacampagne en de introductie van een uiterst populaire mascotte in de vorm van Ollie. Het leverde flink wat extra bezoekers op voor de dierentuin.

Het is lastig om een winnaar aan te wijzen. En dat zal ik ook niet doen. Bovendien is alleen al een nominatie een bijzondere prestatie. Wel is duidelijk dat maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid van bedrijven dit jaar door de jury’s sterk gewaardeerd wordt bij de nominaties. Ongetwijfeld een trend die zich komende jaren zal voortzetten.

De uitreiking van de SponsorRingen en het Sponsorcongres vinden plaats op 21 november in DeFabrique in Utrecht.

Meer informatie
www.sponsorcongres.nl en www.sponsorring.nl

Fotocredits: Photonic