Marathon van Chicago levert voor het eerst een economische spin-off boven $250 miljoen

Het organiseren van topsportevenementen zorgt voor een economische spin-off. In de stad en de omgeving profiteren bedrijven van de activiteiten (toeschouwers, promotie, side-events). Een nieuw rapport van de Bank of America toont aan dat de Marathon van Chicago voor $253.49 miljoen aan activiteiten met zich meebrengt. De uitkomst is interessant aangezien de economische impact van een marathon voor het eerst boven de $250 miljoen uitkomt.

Het rapport spreekt over een directe bijdrage van $101.8 miljoen in de belangrijke sectoren (waaronder toerisme) en $151.7 miljoen als indirecte bijdrage. Volgens het rapport komen er 1,742 full-time banen vrij dankzij het evenement met een economische waarde $85.94 miljoen aan loon. Het onderzoek is tevens gedoken in het uitgave patroon van de deelnemers. Iedere dollar die een deelnemer uitgeeft tijdens de marathon zorgt voor een additionele activiteit ter waarde van $1.28 voor de stad Chicago. De bevindingen zijn tot stand gekomen dankzij het Chicago RegionEconometric Input-Output Model. Over de groeifactoren en -sectoren staat niets vermeld.

De Chicago Marathon trok in 2013 40.900 deelnemers waarvan 17 procent van buiten de Verenigde Staten afkomstig was. Ieder jaar trekt de marathon nieuwe bezoekers en levert belangrijke bijdrage aan de uitstraling van de stad als een toeristische trekpleister.

"Onderzoek in 2013 wees uit dat eenvierde van de bezoekers bij Marathon van Chicago voor het eerst een bezoek bracht aan de stad. 56 procent van de deelnemers gaf de stad Chicago als motivatie om te deelnemen. Het evenement levert een belangrijke bijdrage aan de wereldwijde aantrekkelijkheid van de stad Chicago" aldus Don Welsh leider van het onderzoeksteam Choose Chicago.

Lees meer: de lokale waarde van topsport door Hans den Oudendammer

"Het doorbreken van de $250 miljoen-barrière geeft niet alleen aan wat voor een belangrijke bijdrage de Marathon van Chicago levert op het gebied van toeristische activiteiten maar ook voor de persoonlijke binding van alle bezoekers en deelnemers met de stad. Iedere loper, toeschouwer, bedrijven en goede doelen zijn hiermee aan de stad verbonden. We willen iedereen bij de marathon betrekken en een prettige beleving bezorgen zodat de positieve impact nog jaren door kan gaan."

Afbeeldingen (CC): Conger
Bron: SportsOneSource