In de maandelijkse rubriek Marketing Monday bijzondere marketing cases binnen, leunend tegen en altijd te gebruiken voor de sport. In de eerste editie de samenwerking tussen ARAG en de KNVB scheidsrechters. Juridische dienstverlening en rechtsbijstandverzekeringen zijn niet bepaald top-of-mind bij veel consumenten. De meeste mensen kennen de samenwerking tussen ARAG en de KNVB dan ook via de grijs-gele reclames. Hoe maakt de hectische wereld van het voetbal juridische hulp toegankelijk en dichtbij?
Scheidsrechter zijn bij volkssport nummer 1 vraagt om kennis van zaken en een dikke huid. De juridisch dienstverlener ARAG is sinds tweeënhalf jaar partner van de KNVB scheidsrechters betaald voetbal. Centraal staat het bevorderen van fair play, in de Eredivisie maar ook op het amateurveld. Het domein voetbal visualiseert de waarde van ARAG op passende wijze.
Scheidsrechters passen de voetbalregels toe, ARAG de juridische spelregels waarbij kennis van belang is.
Scheidsrechters voorkomen conflicten op het veld, ARAG in de maatschappij.
Scheidsrechters lossen problemen op, ARAG idem dito.
En tot slot scheidsrechters zorgen voor fairplay op het veld, ARAG streeft naar juridische fairplay in het dagelijks leven.
Bijzonder om uit te lichten is de FairPlay certificering voor verenigingen die extra aandacht besteden aan fair play door bijvoorbeeld spelregelavonden, kledingvoorschriften en wervingscampagnes. Deelnemende clubs zijn bevinden zich vanaf dat moment in een Fair Play Zone en dat is zichtbaar op het terrein. Zo krijgt de samenwerking, naast de landelijke bekendheid via TV en het logo op de rechterarm van de scheidsrechters, ook lokaal waarde. Op de Facebook van ARAG (9.000 fans) staan tips en speciale IQ quiz-en en voetbalregeltesten zorgen op een luchtige wijze voor kennisoverdracht.
Een lange adem is vereist om de gewenste doelstellingen te bereiken. Het resultaat van de inzet van verschillende middelen (TV, online en evenementen) begint nu pas echt goed te werken en zichtbaar te worden. Zowel de naamsbekendheid als het aantal betrokken verenigingen is in de afgelopen periode flink gestegen. TV zorgt voor de landelijke bekendheid, events voor de lokale relevantie.
De partnership tussen ARAG en de KNVB scheidsrechters leert dat
De kernwaarden binnen de sport door de campagne waarde krijgt buiten de sport
Betrekken van de amateursport vraagt om een lokale aanpak. Zonder lokale activatie is de investering onzichtbaar.
Lastige maatschappelijke (en sportieve) ontwikkelingen bieden kansen voor marketing
Kortom: De case ARAG en KNVB scheidsrechters laat zien dat 'lastige' producten en assets een prima kans bieden voor marketingresultaten.
Afbeeldingen: Facebook ARAG Nederland