Ajax kweekt goodwill met afscheidscampagne Van de Beek

Het afscheid van Donny van de Beek liet Ajax niet onopgemerkt voorbijgaan. Net als bij de transfer van Frenkie de Jong naar FC Barcelona, tuigden de Amsterdammers voor de overgang van de middenvelder naar Manchester United een speciale campagne op. Onder de naam #DreamlikeDonny werden fans opgeroepen een afscheidsboodschap voor Van de Beek achter te laten. Daar werd massaal gehoor aan gegeven.

Het zat er al enige tijd aan te komen en op woensdag 2 september was het zover: Donny van de Beek verliet Ajax voor Manchester United. De 23-jarige middenvelder doorliep de gehele jeugdopleiding van de landskampioen en leverde de club een kleine 40 miljoen euro (exclusief bonussen) op. Ajax tuigde speciaal een campagne op om het afscheid van het kind van de club luister bij te zetten.

De campagne Start Small, Dream Donny werd afgetrapt met een ontroerende video waarin Van de Beek zich tot zijn vader richt. Daarna pakte Ajax door met een social media tool die fans in staat stelde hun eigen droom te kunnen laten zien als een ode aan Van de Beek. Veel (oud-)spelers van Ajax, zoals Matthijs de Ligt, Hakim Ziyech en Quincy Promes deelden via social media foto’s van hen en Van de Beek.

Open brief Van der Sar

Op 3 september werd ook nog eens een open brief van Edwin van der Sar gericht aan de fans van United geplaatst in de lokale krant, Manchester Evening News. In de brief vraagt de oud-keeper van de Engelse topclub aan de supporters om goed voor Van de Beek te zorgen en hem te helpen zijn volgende dromen waar te maken.

De campagne van Ajax zorgde voor enorm veel engagement op social media. In totaal werd de video met Van de Beek ruim 15 miljoen keer bekeken, waarmee het een van de best bekeken video’s van Ajax is. Dat Edwin van de Sar nog steeds een grote naam is, werd in deze campagne goed zichtbaar. Zijn tweet met de video werd bijna 9 miljoen keer bekeken. De brief die Van der Sar deelde op zijn eigen Twitter-kanaal werd 8 miljoen keer gezien. In totaal bereikte de gehele activatie campagne tot nu toe al 170 miljoen mensen.

De afscheidscampagne rondom Van de Beek sluit geheel aan bij de positionering ‘For the Future’, waarmee Ajax sinds een aantal jaar naar buiten treedt, alsmede de internationale rol die de club wil innemen. Met de video, social media tool en de open brief van Van der Sar maken de Amsterdammers duidelijk dat zij Van de Beek de overstap gunnen. Bovendien levert het Ajax enorm veel goodwill en een groot bereik op.

Headerfoto: Nicolas Economou / Shutterstock.com