Engagement op social media; je kunt er niet meer omheen

Een paar jaar geleden mocht je je campagnes succesvol noemen als je miljoenen mensen bereikt had. Vandaag de dag is de betrokkenheid die je hiermee haalt minstens zo belangrijk.

Social media platformen, en met name Instagram, dachten er precies hetzelfde over. Instagram besloot ruim een jaar geleden het algoritme te veranderen. Hierdoor verscheen niet de laatst geüploade foto bovenaan de tijdlijn, maar de content die de meeste betrokkenheid genereerde. Een nieuwe uitdaging voor Instagram-gebruikers en social media marketeers, want het is nu zaak om zo snel mogelijk likes, reacties en shares op te halen voor de berichten. Anders gaat de moeite die ze in de content steken grotendeels verloren.

Op het eerste gezicht lijkt het niet belangrijk, maar ook ik werd laatst met de neus op de feiten gedrukt. Er kwam namelijk een post voorbij die al ruim twee dagen online stond, maar die ik zelf nog niet geliked had. Doordat de betrokkenheid bij het bericht zo hoog was, besloot Instagram mij het bericht opnieuw te tonen boven een bericht dat slechts een uur geleden geplaatst was.

Het is dus wel duidelijk dat je op Instagram niet meer om engagement heen kan. Het sociale aspect telt steeds meer mee, maar hoe zorg je er als marketeer voor dat volgers getriggerd worden om jouw content leuk te vinden en actief de interactie aan te gaan met je pagina? In een scriptie-onderzoek dat ik heb uitgevoerd voor de voltooiing van mijn hbo-bachelor kwam ik tot een aantal mooie conclusies die deze vraagstukken aan de kaak stellen. Omdat er tegenwoordig meerdere organisaties tegen dit probleem aanlopen, heb ik hieronder wat tips opgesomd die jouw organisatie op weg kunnen helpen in het bomvolle social medialandschap.

Welk verhaal wil je vertellen?

Allereerst is het belangrijk voor je organisatie om helder te krijgen wat je wilt bereiken met de social mediakanalen en het verhaal dat je gaat vertellen. Is het bijvoorbeeld de bedoeling om deze kanalen in te zetten om eigen medewerkers op de hoogte te stellen van het laatste nieuws, of wil je mensen die je juist nog niet kent nieuwsgierig maken naar wat je organisatie te bieden heeft? Daarbij is het zaak om te realiseren dat het onderhouden van social media veel tijd in beslag kan nemen. Er moet immers op regelmatige basis content gemaakt worden om de kanalen up-to-date te houden.

Maak een planning

Dit brengt me ook meteen op mijn tweede aandachtspunt. Ik merk namelijk zelf vaak dat organisaties social media zien als ‘iets wat iemand er wel even naast kan doen’. Maar juist voor organisaties die moeite hebben de accounts te vullen, is het actief opzoek gaan naar bruikbare content een tijdrovende klus. Het is daarom goed om met een aantal mensen op strategisch niveau een contentstrategie en -planning te maken om juist die structuur in de kanalen te behouden.

Op deze manier kan er ook een lopend verhaal van de social mediakanalen worden gemaakt, wat op de lange termijn de geloofwaardigheid van het kanaal én de organisatie ten goede komt.

Duidelijke huisstijl

Wat verder onmisbaar moet zijn in de social mediastrategie van organisaties, is een duidelijke huisstijl. Dit lijkt misschien een open deur, maar alleen een logo in je social mediabericht valt echt niet meer op. Door de vele impressies die gebruikers op een dag krijgen, scrollen ze zomaar voorbij berichten waar jij net veel werk in hebt gestoken. Met een duidelijke en opvallende huisstijl zijn de gebruikers eerder geneigd om stil te staan bij het bericht dat net geplaatst is.

Een felle kleur en gebruik van hetzelfde lettertype kan al die eerste stap zijn naar de betrokkenheid. Het zorgt er dan niet alleen voor dat het opvalt in een tijdlijn, maar het geeft ook een bepaalde herkenbaarheid. Ik merk het zelf bijvoorbeeld heel erg bij de Instagram-pagina van Sky Sports. Zij maken al lange tijd gebruik van dezelfde stijl waardoor ik direct weet dat die berichten bij de organisatie horen. Dit geeft mij een gevoel van herkenbaarheid en vertrouwdheid waardoor ik langer stilsta bij hun content. En dat stil staan is, vooral op social media, maar van korte duur, want met een aandacht spanne van slechts 8 seconden moet je content makkelijk en snel ‘verteerbaar’ zijn.

Om dit interessant te houden voor volgers is het verstandig om onderzoek te doen naar onderwerpen die zij relevant vinden. Hierop kun je zelf vervolgens weer inspelen met eigen content die de interactie op termijn verhoogt.

Video vergroot betrokkenheid

Als laatste tip wil ik nog meegeven dat video de komende tijd van steeds groter belang gaat zijn op social media. De dynamische beelden vergroten namelijk de kans op engagement doordat je met video vaak uitgebreider en doeltreffender een verhaal kan vertellen dan met een foto. Bovendien merk ik bij video dat ik regelmatig wil kijken wat er aan het eind gaat gebeuren, waardoor ik langer blijf hangen bij die content.

Een goed voorbeeld is het Instagram-account van Ziggo Sport waar veel gebruik wordt gemaakt van video’s. Er worden regelmatig doelpunt-compilaties getoond waarna ik mezelf er vaak op betrap dat ik die mooie doelpunten toch graag allemaal wil zien. Dit vergroot ook de kans dat ik die like of reactie achterlaat.

Vaak vergeten mensen dat ook foto’s kunnen worden omgezet naar bewegend beeld. Met behulp van simpele animaties geef je een leuke twist aan je stilstaand beeld. Vooral handig als je geen video’s tot je beschikking hebt!

Headerfoto: Marco Iacobucci Epp / Shutterstock.com