Eyecons geeft sporten zichtbaarheid en legt daarmee een fundament voor de toekomst

Om sporten meer zichtbaarheid te geven, een grotere fanbase op te bouwen en daardoor aantrekkelijker te worden voor sponsors is vijf jaar geleden Eyecons in het leven geroepen. Het platform Eyecons.com zendt live en on demand wedstrijdcontent van verschillende sporten uit. In de coronatijd is Eyecons een uitkomst gebleken voor veel sporten en competities waar toeschouwers niet meer welkom waren bij wedstrijden.

“Als je niet zichtbaar bent, verlies je de fan.” De uitspraak wordt gedaan door Karl Breukink, managing director bij Eyecons. Deze joint venture van sportmarketingbureau House of Sports en sportproducent Southfields ondersteunt de Nederlandse topsport in haar digitale transitie en bij de exploitatie van haar media-, marketing- en datarechten.

Eyecons is opgericht in 2016. De Tweede Divisie voetbal was de eerste klant van het bedrijf. Inmiddels werkt Eyecons samen met tien competities in zeven verschillende sporten. “Onze doelstelling is kortweg een fanbase creëren voor de sport. We geloven erin dat je meer mensen aan je sport kunt binden door zichtbaar te zijn. Als je vaker zichtbaar bent, heeft dat invloed op het aantal fans. En hoe groter de fanbase, hoe interessanter je als competitie of sport wordt voor commerciële partijen. Wanneer er meer geld binnenkomt, komt dat uiteindelijk ten goede aan de professionaliteit van de sport, wat het weer leuker maakt om naar te kijken. Het is een self fulfilling prophecy.”

De belangrijkste functie van Eyecons is het uitzenden van wedstrijden via de eigen player. Daarnaast stelt Eyecons sportcontent en sport gerelateerde content beschikbaar. Het videoplatform is een online ecosysteem waar fan en club bij elkaar komen. Fans kunnen gemakkelijk content bekijken van hun favoriete club. Daarnaast kunnen clubs eigen geproduceerde beelden uploaden en toevoegen aan hun (club)kanaal. “Maar de media-, marketing-, en datarechten blijven altijd van de sport”, aldus Breukink. “Wij vinden dat deze rechten eigendom moeten blijven van de sport, waarbij we AVG-proof afspraken maken over gebruiksrechten en exploitatie Als je dit wegneemt, verarmt de sport juist op den duur. We willen een fanbase opbouwen die echt van de sport is. Dit in tegenstelling tot alle bekende techreuzen, zoals YouTube waar je het eigendom en de controle kwijt bent als je content uploadt.”

Shared revenue model

Partijen die besluiten samen te werken met Eyecons kunnen de productie zelf inrichten. Zo wordt er bij de Hoofdklasse honkbal en de Eredivisie volleybal gebruikgemaakt van automatische camera’s, terwijl andere sporten cameramensen inschakelen voor de registratie. De wedstrijden kunnen in principe overal in Nederland gevolgd worden. Eyecons levert de player waarin de livestream te zien is, maar gebruikers hoeven niet per se naar het platform te gaan om wedstrijden te bekijken.

Breukink legt uit dat er verschillende partnerships mogelijk zijn. “De basis is altijd een shared revenue model, wat inhoudt dat beide partijen streven naar een zo hoog mogelijke opbrengst, hetgeen in beider voordeel is door een beloning gebaseerd op resultaten. Dat is de gemene deler bij alle samenwerkingen. Het ‘instapmodel’ voorziet erin dat wij de livestreams beschikbaar maken, dat er doelgroep advertenties en branded content getoond kunnen worden en de exploitatie van fandata. Als aanbieder vragen we een kleine vergoeding voor het platform, de transactiekosten en de BTW."

"Door lean and mean te werken kunnen we de prijzen laag houden. Daarna zijn er verschillende manieren van samenwerking mogelijk. Met de Tweede Divisie voetbal en de Hoofdklasse hockey voor zowel dames als de Tulp Hoofdklasse Heren is de samenwerking een stuk intensiever. Zo maken wij veel extra content met deze sporten en hebben we bijvoorbeeld FOX Sports en Mediahuis met het merk De Telegraaf gekoppeld aan de Tweede Divisie als mediapartners en Tulp Keukens als naamgevend partner gekoppeld aan de Hockey Hoofdklasse Heren.”

"De Nederlandse sport heeft het zwaar, maar de urgentie om meer zichtbaar te zijn is voelbaar”

Karl Breukink (Eyecons)

Invloed corona

Mede vanwege de restricties rondom het bezoeken van sportwedstrijden zijn de kijkcijfers naar de livestreams de afgelopen maanden gestaag gegroeid. Met name bij het voetbal en hockey ziet Breukink dat de consistente manier van werken zijn vruchten begint af te werpen. De (gratis) streams van hockey trekken gemiddeld een paar duizend unieke kijkers.

Nu het ernaar uitziet dat, wanneer de competities weer mogen opstarten, dit voorlopig nog zonder publiek zal zijn, kunnen de livestreams een uitkomst zijn voor fans. Breukink geeft aan dat het afgelopen jaar veel sporten interesse hebben getoond of daadwerkelijk een samenwerking zijn aangegaan met Eyecons, zoals onlangs nog de Korfbal League. “De Nederlandse sport heeft het zwaar, maar we zien dat bonden, leden en vrijwilligers de schouders eronder zetten. Op allerlei vlakken wordt keihard gewerkt. De urgentie om meer zichtbaar te zijn is voelbaar.”

Regie

Eyecons geeft competities de mogelijkheid om de registraties in te richten zoals ze dat zelf willen. Zo worden er bij korfbal en basketbal door de bond zelf interviews afgenomen na afloop van wedstrijden. “Omdat de club of competitie zelf de regie heeft, kunnen ze ook eenvoudig de sponsors erbij betrekken. Bijvoorbeeld door middel van backdrops bij interviews of een lay-over met de tekst ‘Deze uitzending is mede mogelijk gemaakt door…’. Het is aan de competities en clubs hoe dit in te vullen. Wij helpen hen natuurlijk altijd zoveel mogelijk, want we geloven erin dat je extra verdienmodellen op lokaal niveau kunt creëren. Door collectief en lokaal te combineren, kun je de sport laten groeien.”

"Het is onze ambitie om voor en door de sport het grootste sportvideo contentplatform in Nederland te worden"

Karl Breukink (Eyecons)

Grip op eigen data

Het zelf uitzenden en produceren van content past in een trend in de media die al een tijd gaande is. Nieuwe aanbieders als Netflix en YouTube winnen snel aan populariteit, terwijl de ‘klassieke’ media televisie en radio kampen met teruglopende kijk- en luistercijfers. Breukink denkt dat oude en nieuwe media prima naast elkaar kunnen leven. “Ik geloof in en-en. Natuurlijk snoepen social media mediaminuten af van tv, radio en krant, maar onderaan de streep zijn we wel meer media gaan consumeren. Ik zie daarom een hybride model voor mij, waarin rechteneigenaren er zich steeds meer bewust van zijn dat zomaar content op een platform plaatsen niet direct zoveel oplevert als ze verwacht hadden."

"Het is essentieel om door gebruikmaking van de Eyecons player data te verwerven die bijdraagt aan de interactie met fans. Daarmee denken wij ons ook te onderscheiden van andere platforms. Door relevant te zijn voor de stakeholders van de sport en hen meerwaarde te bieden zijn we op weg invulling te geven aan onze ambitie om voor en door de sport het grootste sportvideo contentplatform in Nederland te worden.”