Fit met TeamNL brengt Nederland, sportbonden en sponsors in beweging

Om Nederland fit en gezond te houden, zette NOC*NSF al snel na de uitbraak van het coronavirus de platforms Fit met TeamNL en Fit met TeamNL Kids op. Jong en oud werden door de TeamNL sporters gemotiveerd in beweging te blijven. We vroegen de initiatiefnemers bij NOC*NSF naar het hoe en waarom van de twee platforms.

Hoe zijn de platforms tot stand gekomen?

Natasja van Brummelen, Manager Communicatie & Media bij NOC*NSF: “Als NOC*NSF hebben we verschillende rollen die in deze bijzondere tijd allemaal naar voren komen. We hebben in gesprek met de overheid de belangen van een gezonde sportinfrastructuur voor het voetlicht gebracht en de schade die de sport oploopt in kaart gebracht. Daarnaast helpen we de bonden zo goed mogelijk met alle uitdagingen waar zij en hun sportclubs voor staan, zeker nu iedereen weer kan sporten.”

“Daarnaast vinden wij het een taak om vanuit de sport te zorgen dat Nederland gezond en fit blijft en dus vooral in beweging blijft, ook tijdens de afgelopen maanden. Sporten en bewegen is normaal al belangrijk, maar in deze tijd nog extra van belang omdat het helpt de zorg te ontzien. Vervolgens kom je op de vraag hoe je dat het beste kunt doen. Al snel kwamen we op het idee onze topsporters van TeamNL in te zetten om Nederland in beweging te krijgen en te houden. Onze TeamNL sporters waren zelf ook enthousiast en hebben meegedacht. Ook vanuit de bonden krijgen we veel hulp en ondersteuning.”

“Vanuit onze partners ontstond de behoefte eveneens iets te doen voor hun medewerkers en vooral ook voor hun kinderen. Veel ouders hebben al maanden te maken met de uitdaging om thuis te werken en tegelijkertijd de kinderen te helpen bij hun schoolwerk. De combinatie van werken en de kinderen begeleiden of bezighouden is mentaal en fysiek uitdagend voor iedereen. Om die ouders te ontzorgen is het idee ontstaan in samenwerking met Squla een pakket samen te stellen. We werken al samen met Squla op Olympische educatie tijdens de Olympische Spelen en Olympic Day. Hiermee proberen we kinderen te inspireren, ze Olympische waarden te leren en kennis te laten maken met TeamNL zodat ze geïnspireerd worden te sporten.”

Niki Wijnen, accountmanager NOC*NSF: “Kinderen hebben lange tijd niet alleen school gemist, maar ook de gymles op school en hun dagelijkse portie beweging. En ze misten de leuke ontspannende dingen als sporten bij de sportclub, scouting, spelen met vriendjes etc. Daarom is dit pakket beschikbaar voor alle kinderen. Het pakket bestaat uit training door sporters, quizvragen, tekeningen en kaartjes die naar opa’s en oma’s gestuurd kunnen worden.”

Hoeveel mensen sporten er ongeveer via Fit met TeamNL?

Van Brummelen: “In het begin van de coronacrisis hadden we veel bereik en deden er veel mensen mee. We zien nu met name dat Fit met TeamNL Kids het goed blijft doen, voor het volwassenen platform lopen de cijfers wat terug. Dat komt omdat inmiddels de meeste sporten weer beoefend kunnen worden en veel meer partijen workouts aanbieden. We variëren daarom het aanbod onder meer met koken en andere content. Wel zien we in de laatste cijfers van Nielsen dat de belangstelling vooral komt vanuit nieuwe doelgroepen. De kunst is straks om te kijken hoe we die aan ons gebonden houden. Met Fit met TeamNL kids bereikten we gemiddeld 25.000 kinderen per dag per video.”

Voor sportbonden is het een moeilijke tijd, zeker ook op het gebied van ledenwerving en -behoud. Op welke manier kunnen Fit met TeamNL en Fit met TeamNL Kids bijdragen aan de relevantie van een bond en het toevoegen van waarde aan het lidmaatschap?

Van Brummelen: “Voor de bonden is het belangrijk dat we de maatschappelijke relevantie van sport goed voor het voetlicht blijven houden. Daarnaast kunnen ze het Fit met TeamNL platform gebruiken om relevant te blijven richting hun achterban. We zien meerdere bonden hun eigen spinoff maken. Het KNKV (de Korfbalbond, red.) is daar een mooi voorbeeld van. Verder roepen we als NOC*NSF ook op tot solidariteit van leden naar hun clubs toe, zie hiervoor de spot die we hebben gemaakt.”

“Het is natuurlijk ook zo dat een aantal Nederlanders behalve qua gezondheid ook economisch getroffen wordt door deze crisis en soms de contributie niet meer kunnen opbrengen. We zien daarnaast dat veel verenigingen vanuit de saamhorigheid veel lokale acties organiseren, op onze website hebben we veel voorbeelden uitgelicht.”

Op welke manier zijn de partners van TeamNL betrokken bij Fit met TeamNL en Fit met TeamNL Kids?

Mascha van Werven, Manager Partnerships & Commercie bij NOC*NSF: “Ook onze partners ondersteunen deze initiatieven van harte. Zij willen eveneens graag een steun in de rug zijn bij deze strijd tegen corona. Zij zetten dan ook hun communicatiemiddelen in om deze beide initiatieven breed te delen onder hun medewerkers en in Nederland breed. Sowieso zien we dat onze partners ons steunen in de moeilijke tijd.”

“Voor alle partners van de Nederlandse Sport hebben we verschillende gepersonaliseerde video’s gemaakt, speciaal om hun medewerkers én hun kinderen te blijven motiveren om gezond te eten en te blijven bewegen. Verschillende TeamNL sporters hebben zich ingezet om medewerkers te inspireren voor een gezonde levensstijl tijdens de corona periode.”

Zijn er voor de partners activatiemogelijkheden via deze platforms?

Van Werven: “Onze partners laten de sportinhoudelijke expertise graag bij ons. Ze zien ook dat de relevantie van NOC*NSF als autoriteit in de sport, juist in deze crisis, heel erg gewaardeerd wordt door het Nederlands publiek. Dat betekent dat ze zich graag associëren met de platforms Fit met TeamNL en Fit met TeamNL Kids en ons vooral ondersteunen door inzet van de eigen communicatiekanalen om dit breed te verspreiden. Je kunt je voorstellen dat ook de partners intern hun eigen uitdagingen hebben en daarmee uitgaven in het algemeen en daarmee dus ook aan marketing en activaties nog eens goed worden bekeken en afgewogen met het oog op de huidige situatie.”

Gaan jullie in de toekomst verder met Fit met TeamNL en Fit met TeamNL Kids (of een afgeleide daarvan)?

Van Brummelen: “Dat weten we nog niet. We zijn aan het kijken welke behoefte er nu leeft. Zoals altijd meten we continu de behoefte van de verschillende doelgroepen. Ik sluit zeker niet uit dat we voor bepaalde doelgroepen dit zeker in stand blijven houden. Voor TeamNL Kids gaan we in overleg met Squla, die zijn in ieder geval heel enthousiast.”