Het laatste sportmarketingnieuws: Albert Heijn steunt Oranjevrouwen met WK-lied

In de week waarin Borussia Dortmund bekendmaakte een 4-delige docuserie op Amazon uit te gaan zenden, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Albert Heijn steunt OranjeLeeuwinnen met WK-lied

Albert Heijn steunt de Oranjevrouwen in hun jacht naar de eindzege op het WK met een speciaal lied, gemaakt door zangeres Maan en John Ewbank. De single, genaamd ‘Ik Kom Eraan’ is gemaakt om samen met Nederland de OranjeLeeuwinnen aan te moedigen. Met de campagne wil de supermarkt de OranjeLeeuwinnen steunen in hun jacht naar de eindzege. Voor de campagne is een speciale poster met de OranjeLeeuwinnen gemaakt, kunnen klanten kans maken op mooie Oranje-prijzen, zijn er voetbal gerelateerde aanbiedingen, social-media-uitingen en een radio- en tv-commercial waarin het nummer met Maan is te horen.

Ook in de Albert Heijn-winkels horen klanten het lied en het nummer staat op Spotify: Maan – Ik Kom Eraan. De campagne loopt van maandag 27 mei tot en met zondag 9 juni. Beluister de single.

Buitenlandse tv-rechten Premier League stijgen met 30 procent

De Premier League-clubs kunnen de komende drie jaar £9.2 miljard pond (€10,46 miljard) tegemoetzien uit de verkoop van tv-rechten. Dat is vooral te danken aan een stijging van de buitenlandse tv-rechten. Mediabedrijven buiten het Verenigd Koninkrijk betaalden voor de cyclus tussen 2019 en 2022 maar liefst 30 percent meer dan bij de vorige deal. Het bedrag komt nu uit op £4,2 miljard. Daarmee wordt de lagere fee die Sky Sports en BT Sport voor de binnenlandse rechten betaalden (£1 miljard minder) ruimschoots gecompenseerd.

Ook Roland Garros exclusief te zien bij Eurosport

Roland Garros is tot en met 2021 exclusief te zien bij Eurosport. De Grand Slam is te volgen via televisie en de Eurosport Player. Naast Roland Garros zijn ook de andere drie Grand Slams – de Australian Open, Wimbledon en de US Open - te zien bij Eurosport. Kiki Bertens is een van de titelkandidaten voor het toernooi in Parijs, wat mogelijk kan leiden tot goede kijkcijfers.

De uitzendingen van Eurosport worden weer omlijst door analyses van Game, Schett en Mats met Mats Wilander en Barbara Schett en bijdrages van John McEnroe, Kim Clijsters en Chris Evert. Achter de Baseline - de tennispodcast van Eurosport - is er tijdens Roland Garros dagelijks met een terugblik op de tennisdag in Parijs en een vooruitblik op de belangrijkste wedstrijden van de dag erna.

Vitesse meest familievriendelijke voetbalclub van Nederland

Vitesse is uitgeroepen tot familieclub van het jaar. Uit onderzoek van The Fan Experience Company, in opdracht van de Eredivisie CV, blijkt de Arnhemse club met een algehele score van 7,5 het meest familievriendelijk te zijn. Het Engelse bureau kreeg dit seizoen de opdracht om de beleving voor families bij de Eredivisieclubs onder de loep te nemen.

De Arnhemse club scoorde van alle Eredivisieclubs dit seizoen het beste. Pascal van Wijk, algemeen directeur van Vitesse: “We hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in bijvoorbeeld activiteiten op het gebied van matchday experience. Zoals ook op specifieke activiteiten voor onze verschillende tribunes. Zo was er een aantal keer dit jaar een fanplein, er waren diverse spelactiviteiten op de promenade en mascotte Vito is vaker te vinden op de Charly Bosveld-tribune (Oost).”

Er is volgens The Fan Experience Company nog wel werk aan de winkel: “Het is wachten op de Eredivisieclub die op alle aspecten uitstekend scoort”, aldus Mark Bradley van The Fan Experience Company. “De Eredivisieclubs scoren over het algemeen een ruimvoldoende. Met name de bereikbaarheid is in Nederland erg goed. Toch zijn er ook veel verbeterpunten: het begint al met focus en leiderschap, omdat veel clubs zich nog niet uitgesproken op families richten. Daarnaast ligt er ruimte in het verbeteren van de fanbeleving tijdens wedstrijddagen, zoals het inrichten van familiezones, en de vriendelijkheid van het personeel (bijvoorbeeld stewards)."

UEFA reserveert 2,5 miljoen kaarten voor fans voor EK 2020

De UEFA stelt zo’n 2,5 miljoen kaarten voor de wedstrijden van het EK 2020 beschikbaar voor fans. Volgens de Europese voetbalbond is 82 procent van het totale aantal toegangsbewijzen bedoeld voor het 'gewone' publiek.1§ miljoen tickets zijn beschikbaar voor €50 of minder, verspreid over 44 wedstrijden in de 12 organiserende Europese steden. Tussen 12 juni en 12 juli doet de UEFA alvast anderhalf miljoen tickets in de verkoop. De tweede verkoopfase begint in december, nadat de loting voor de Europese eindronde is geweest. Amsterdam is een van de speelsteden van het EK 2020. In de Johan Cruijff ArenA worden drie groepswedstrijden en één duel uit de achtste finales gespeeld.

De UEFA lag de laatste weken juist nog onder vuur vanwege de verdeling van kaarten bij de Europa Leauge-finale. Aanvankelijk werden er maar 6.000 kaarten per club beschikbaar gesteld voor de fans van finalisten Chelsea en Arsenal. Na protesten is dit aangepast.

NBA meest populaire sportcompetitie in China

De NBA is verkozen tot meest populaire sportcompetitie in China. De Engelse Premier League en de Champions League volgen op de respectievelijk tweede en derde plek. De NBA trekt al tientallen jaren naar China en kan rekenen op een enorme stroom aan inkomsten uit het land. Opvallend is dat de Chinese Super League, China’s hoogste voetbalcompetitie, niet in de top tien voorkomt.

De top 10:

  1. NBA
  2. Premier League
  3. Champions League
  4. WK voetbal
  5. Olympische Spelen
  6. La Liga
  7. Serie A
  8. WK tafeltennis
  9. EK voetbal
  10. WK basketbal

ESPN experimenteert met AR tijdens NBA play-offs

Basketbalfans in Amerika worden tijdens de NBA play-offs geconfronteerd met een nieuwe feature. ESPN experimenteert namelijk met Augmented Reality. Tijdens wedstrijden zijn onder andere de namen van spelers te zien en komen er cartoons in beeld na een dunk.