Het laatste sportmarketingnieuws: Duels 3e periode Keuken Kampioen Divisie toch allemaal te zien bij ESPN

In de week waarin Shimano het sponsorship met Team Jumbo-Visma verlengde en uitbreidde, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Keuken Kampioen Divisie-duels in 3e periode toch allemaal te zien bij ESPN

Er moest veel media-aandacht, een ingelast overleg en een crowdfundingsactie van het Supporterscollectief Nederland aan te pas komen, maar ook alle wedstrijden in de 3e periode van de Keuken Kampioen Divisie worden live uitgezonden op ESPN. Dit op initiatief van alle clubs.

Vanwege de coronacrisis – en de daarbij behorende overheidsmaatregelen om alle wedstrijden in het Betaalde Voetbal zonder publiek te laten plaatsvinden – zijn de 1e en 2e periode van de Keuken Kampioen Divisie live door ESPN uitgezonden om de supporters en sponsors de gelegenheid te geven om hun club te blijven volgen. Het leek erop dat dit voor de 3e periode niet ging lukken, mede omdat voorafgaand aan het seizoen werd gedacht dat er in januari weer met publiek gespeeld kon worden en er daardoor minder duels uitgezonden hoefden te worden. Dankzij een inspanning van alle betrokken partijen is de afspraak gemaakt om als collectief garant te staan voor de financiële consequenties die het mogelijk maken van het uitzenden van de extra zes live wedstrijden per speelronde met zich meebrengen.

NHL gaat wedstrijden spelen op groot meer in Californië

De NHL is deze week van start gegaan. De Amerikaanse ijshockeycompetitie speelt een ingekort seizoen, zonder publiek. Wel worden in februari twee wedstrijden gespeeld op een unieke locatie. Op Lake Tahoe, een groot meer in het noorden van Californië, vinden op 20 en 21 februari twee duels plaats. De NHL wijkt wel vaker uit naar bijzondere locaties, zoals honkbalstadions. Maar als de beelden niet liegen, beloven de wedstrijden op Lake Tahoe erg speciaal te worden.

Tennisster Naomi Osaka gaat samenwerking aan met Louis Vuitton

Naomi Osaka is een van de meest opvallende sporters van het moment. Niet alleen vanwege haar sportieve prestaties – ze won in 2020 nog de US Open - , maar ook dankzij haar openlijke steun aan Black Lives Matter. De Japanse tennisster is dankzij haar goede resultaten, spontane verschijning en haar populariteit in zowel Azië als de VS de bestbetaalde vrouwelijke atleet ter wereld. Bedrijven staan in de rij om de 23-jarige Osaka samen te werken. Deze week maakte Louis Vuitton bekend een partnership aan te gaan met de nummer drie van de wereld. Het zou gaan om een deal van minimaal 1 miljoen dollar.

Osaka zei zelf over de samenwerking met Louis Vuitton het volgende: “Naast tennis, is fashion hetgeen ik het leukst vind om mee bezig te zijn en er is geen kledingmerk bekender en meer iconisch dan Louis Vuitton.”

De Graafschap verlengt voor tien jaar met hoofdsponsor

Hoofdsponsor AgriBioSource committeert zich de komende 10 jaar aan De Graafschap. Daarbij zal het bedrijf in het seizoen 2021-2022 weer fungeren als hoofdsponsor, dit ongeacht de divisie waarin de club uitkomt. AgriBioSource, dat gespecialiseerd is in de verwerking en het tot waarde brengen van organische rest- en afvalstoffen, is al vele jaren sponsor en siert sinds 2019 het shirt van De Graafschap.

"Dit is een unieke samenwerking. Een commitment waar wij stil van worden. De gesprekken met Sjoerd Hermsen gingen niet alleen over de onvoorwaardelijke steun aan een voetbalclub. Ook op maatschappelijk gebied gaan wij een mooie samenwerking aan. Zowel AgriBioSource als De Graafschap willen maatschappelijk verantwoord ondernemen en dragen hun steentje bij op diverse maatschappelijke thema's. Een samenwerking voor 10 jaar is in deze tijd ongehoord en getuigt van grote clubliefde", aldus algemeen directeur van De Graafschap Hans Martijn Ostendorp.

Infront koopt mediarechten Amstel Gold Race en Flanders Classics

Organisatoren Amstel Gold Race en Flanders Classics zijn een exclusieve samenwerking aangegaan met Infront. Het organisatiebureau breidt zijn invloed in de wielersport daarmee verder uit. Er is een overeenkomst voor maar liefst acht jaar getekend, waarbij de internationale mediarechten van Flanders Classics (waaronder Omloop Het Nieuwsblad, Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen) en die van de Amstel Gold zijn inbegrepen.

Leo van Vliet, de koersdirecteur van de Amstel Gold Race, zegt in een persbericht het volgende: “De Amstel Gold Race wordt gezien als een van de grootste wedstrijden ter wereld. We delen dezelfde visie als onze partners, hoe we verder kunnen blijven groeien op een wereldwijde schaal. We kijken ernaar uit om deze ideeën met Infront te ontwikkelen.” Het is nog niet duidelijk wat de deal met Infront, dat al de rechten heeft van onder andere de Ronde van Zwitserland, precies voor effect heeft op het uitzenden van de wielerklassiekers.

Meer dan 2 miljoen kijkers voor speciale NFL-uitzending op Nickelodeon

In een poging een jongere doelgroep te bereiken werd het NFL-duel tussen de New Orleans Saints en Chicago Bears afgelopen weekend uitgezonden op Nickelodeon. De kinderzender pakte groots uit met onder meer special effects, hoofdrollen voor onder anderen SpongeBob Squarepants en speciaal commentaar. Er keken twee miljoenen mensen naar de wedstrijd in de play-offs van de NFL, wat het de bestbekeken uitzending in bijna vier jaar maakte. Journalisten, spelers en deskundigen waren het erover eens dat de registratie een groot succes was en voor herhaling vatbaar.

Headerfoto: FC Volendam / Sonny Sier