Het laatste sportmarketingnieuws met Nieuwjaarsshow PSV en Qurrent stopt

In de week waarin acteur en muzikant Jack Black aankondigde de bekendste YouTuber over gaming te willen worden, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

PSV introduceert de Nieuwjaarsshow

PSV steekt de traditionele nieuwjaarsreceptie in een nieuw jasje. Op 14 januari produceert PSV als eerste club in Nederland een live talkshow die wordt uitgezonden op PSV.nl, YouTube, FOX Sports en Omroep Brabant. Algemeen directeur Toon Gerbrands, technisch manager John de Jong, hoofdcoach Mark van Bommel en aanvoerder Luuk de Jong zijn te gast tijdens de PSV Nieuwjaarsshow zijn. Zij blikken samen met presentatoren Jeroen Toet en Maddy Janssen kort terug op 2018 en kijken vooral vooruit naar de toekomst van PSV. Ook commercieel directeur Frans Janssen en analist Arnold Bruggink laten hun licht schijnen over PSV.

Qurrent verdwijnt van Feyenoord-shirt

Feyenoord moet op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. De naam Qurrent verdwijnt na dit seizoen van de tenues van de spelers. Greenchoice, dat de groene energieleverancier heeft overgenomen, stelt dat Qurrent dankzij de sponsoring aan naamsbekendheid heeft gewonnen, maar het bedrijf kiest toch voor een andere aanpak. "Van oudsher werken we met beperkte marketingbudgetten vanuit de strategie om vooral aandacht te verdienen met inhoudelijke campagnes en projecten. Als we partijen sponsoren zijn dat vrijwel altijd kleinschalige, missie-gerelateerde projecten en partijen."

Stichting DOEN, de toenmalige aandeelhouder van Qurrent, heeft de sponsorverplichting die loopt tot seizoen 2020/2021, gegarandeerd. Feyenoord heeft dan ook volledige zekerheid over de inkomsten uit het hoofdsponsorcontract voor de totale contractduur.

Rihanna en Cardi B slaan optreden op Super Bowl af uit solidariteit met Kaepernick

De Super Bowl is het grootste eendaagse sportevenement ter wereld en voor artiesten is het een eer gevraagd te worden op te treden. Maar dit jaar hebben er in ieder geval al twee zangeressen een uitnodiging afgeslagen. Rihanna en Cardi B willen uit solidariteit met Colin Kaepernick niet optreden tijdens de Super Bowl. Kaepernick protesteerde in 2016 tegen discriminatie en buitensporig politiegeweld in de VS door tijdens het volkslied voorafgaand aan een NFL-duel te knielen. Sinds zijn actie is de quarterback clubloos, maar is hij wel het symbool geworden van de anti-racismestrijd in de VS. Onder meer Jay-Z en Rihanna hadden al hun steun uitgesproken voor Kaepernick en nu sluit Cardi B zich daar ook bij aan.

Rechtstreeks duel tussen Mickelson en Woods keert terug

The Match, zo werd het rechtstreekse duel tussen topgolfers Phil Mickelson en Tiger Woods genoemd. En volgens het Amerikaanse GolfWorld keert het evenement in 2019 én 2020 terug. Hoewel de wedstrijd in 2018 de nodige problemen kende – door technische problemen werkte de livestream niet goed en werd de wedstrijd gratis uitgezonden, waardoor alle mensen die al betaald hadden hun geld terugkregen – gaat het concept dus in reprise. De reden daarvoor is er wel bijna een miljoen mensen $19,95 hebben betaald om het eerste duel tussen Mickelson en Woods te bekijken. Genoeg reden voor Turner, de uitzendgemachtigde, om het evenement nogmaals te organiseren.

Qatar verhoogt belasting op alcohol met 100%

Het WK voetbal van 2022 wordt voor toeschouwers zeer waarschijnlijk een dure aangelegenheid. Er is vlak na oud en nieuw namelijk een wet ingegaan die de belasting op alcohol met 100% verhoogt. Dit betekent dat een kratje bier nu bijna €100 kost. De belastingverhoging kan ook gevolgen hebben voor het WK, dat over drie jaar plaatsvindt in het emiraat. De FIFA kondigde eerder al aan dat alcohol in een aantal geselecteerde gebieden voor de fans beschikbaar zal zijn, maar dat - uit respect voor de tradities van het land - de consumptie van alcohol in openbare ruimtes niet zal worden toegelaten.

Barcelona en Real krijgen €300 miljoen aan televisiegelden

FC Barcelona en Real Madrid hebben over het afgelopen seizoen in de Primera Division weer het merendeel van de televisiegelden voor zich opgeëist. De twee grootmachten ontvingen samen iets meer dan €300 miljoen: €154 miljoen voor Barcelona en €148 voor Real Madrid. Op gepaste afstand volgt Atletico Madrid met €110,6 miljoen. In totaal werd er €1,326 miljard over de 20 clubs verdeelt. Zo ontvingen zelfs Girona en Leganes nog €43,3 miljoen, ongeveer vier keer zoveel als de Nederlandse topclubs krijgen.