Het laatste sportmarketingnieuws met theaterstuk De Graafschap en PSG

In de week waarin sportminnend Nederland 's ochtendsvroeg aan de buis gekluisterd zat voor onze volleybalvrouwen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

De Graafschap gaat theater in met supporters en prominenten

De Graafschap bestaat 65 jaar en dat wordt gevierd met een heuse theatervoorstelling. De ‘Superboeren’ gaan namelijk het theater in. In de schouwburg Amphion in Doetinchem vinden op 5 en 6 januari twee voorstellingen plaats. Het idee voor een voorstelling is volgens Sjoerd Weikamp, supporter en lid van de raad van commissarissen van de club, ontstaan vanuit supporters. "We gaan niet met acteurs werken"', zegt Weikamp tegen De Gelderlander. "De mensen om wie het gaat willen we zelf op het podium om de verhalen te vertellen." Onder meer clubicoon Guus Hiddink en oud-trainer Simon Kistemaker worden benaderd om mee te werken aan de voorstelling ‘Veur altied’.

Spaanse voetbalvrouwen sponsors profiteren van belastingvoordeel

Een interessant bericht dook deze week op Twitter op. Toon Gerbrands, algemeen directeur van PSV, twitterde dat Spaanse bedrijven die het vrouwenvoetbal sponsoren belastingvoordeel krijgen over dit bedrag. Dat maakt het voor organisaties uiteraard een stuk aantrekkelijker om bijvoorbeeld (ook) de kleinere clubs te sponsoren. In Nederland zijn veel clubs op zoek naar sponsors voor de vrouwenteams. Mogelijk dat de politiek dus een handje kan helpen de vrouwensport naar een nog hoger niveau te tillen.

FC Barcelona wil toetreden tot Amerikaanse vrouwenvoetbalcompetitie

We blijven nog even bij het vrouwenvoetbal en Spanje. FC Barcelona maakte deze bekend dat het met een vrouwenteam wil toetreden tot de Amerikaanse National Women’s Soccer League (NWML). De club van Lieke Martens zou met een geheel nieuwe franchise volgend jaar al willen deelnemen aan de competitie. Barcelona zou dan de enige buitenlandse ploeg zijn. De verwachting is dat het team haar wedstrijden in Los Angeles gaat spelen, als de plannen doorgang vinden.

AC Milan noteert verlies van 126 miljoen euro

AC Milan, ooit een grootmacht in het voetbal maar al tijden een club in verval, leed het afgelopen seizoen een verlies van maar liefst 126 miljoen euro. Over de laatste vijf jaar bedraagt het verlies al 460 miljoen euro. De Milanezen werd eerder dit jaar overgenomen door een Amerikaans hedge fund omdat de Chinees Li Yonghong zijn geleende bedragen die hij nodig had om de club in 2016 te kopen, niet terug kon betalen aan het bedrijf. Vreemd genoeg spendeerde AC Milan afgelopen zomer wel 200 miljoen euro aan nieuwe spelers. Tot goede resultaten leidt het nog niet, want de 'Rossoneri' staan momenteel tiende in de Serie A.

Kijkcijfers Ligue 1 stijgen met 25% dankzij supersterren PSG

Dat supersterren zorgen voor meer media-aandacht en hogere kijkcijfers is het afgelopen jaar bewezen door Paris Saint-Germain. Dankzij de aanwezigheid van onder meer Neymar en Kylian Mbappé stegen de kijkcijfers van de Ligue 1 met 25%, zo liet directeur Didier Quillot weten. Hoewel PSG de laatste zes jaar vijf keer kampioen werd, is de competitie populairder dan ooit. Een goed vooruitzicht voor de LFP, het Franse equivalent van de Eredivisie CV, want later dit jaar gaan de tv-rechten weer in de verkoop.

Nieuwe Superfight in het boksen: Mayweather vs Khabib

Vorig jaar hadden we Mayweather vs McGregor en volgend jaar hebben we misschien Mayweather vs Khabib. De Amerikaan accepteerde deze week de uitdaging van Khabib Nurmagomedov, die onlangs Conor McGregor versloeg en zo in het bezit bleef van de kampioensbelt in het lichtgewicht van de UFC. Floyd ‘Money’ Mayweather heeft wel een paar eisen: hij wil dat het een boksgevecht wordt en geen MMA-wedstrijd, en Khabib moet zich ook buiten de ring professioneel gedragen. Hij rekende zelf alvast voor dat hij met één gevecht minimaal 350 miljoen euro kan verdienen.