Het laatste sportmarketingnieuws: tienduizenden nieuwe Facebook-fans voor Heerenveen

In de week waarin Ronald Koeman Jr. zich in het Guinness Book of Records voetbalde, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Aantal Facebook-volgers sc Heerenveen verviervoudigd sinds komst Vietnamees Van Hau

Sc Heerenveen verraste deze week met de komst van de Vietnamees Doan Van Hau. De 20-jarige verdediger is in eigen land razend populair en ook de Friezen merkten meteen de impact van de komst van Van Hau. Het aantal volgers op Facebook steeg in een week tijd van 77.000 naar ruim 300.000; meer dan een verviervoudiging. Vrijwel alle berichten over Van Hau kunnen rekenen op veel likes vanuit Vietnam. Sc Heerenveen is zelfs in gesprek met Vietnamese bedrijven in de zoektocht naar een nieuwe hoofdsponsor en de wedstrijden van de Friezen worden live uitgezonden in het Aziatische land.

Diverse transferrecords gebroken afgelopen zomer

Het was een drukke zomer op de transfermarkt in het voetbal. De Nederlandse clubs vestigden gezamenlijk een nieuw transferrecord. In de afgelopen maanden maakten 670 spelers een transfer van, naar of binnen Nederland. In 2017 bleef de teller steken op 648 mutaties, zo schrijft VI. Het grote aantal transfers zorgde voor nog een record: de clubs verdienden deze zomer gezamenlijk €250 miljoen, zo blijkt uit cijfers van Transfermarkt.de. Nooit eerder was dit bedrag zo hoog. Er werd voor €365 miljoen aan spelers verkocht en de clubs gaven €112 miljoen uit aan nieuwe spelers.

Dat is in een schijntje in vergelijking met de grote Europese topcompetities. Teams van de vijf grootste Europese competities, Premier League, La Liga, Bundesliga, Ligue 1 en Serie A, gaven een recordbedrag van €5,5 miljard uit de afgelopen transferzomer, zo blijkt uit een analyse van Deloitte’s Sports Business Group.

TCS wordt partner van Smart Medal

TCS (Tata Consultancy Services), is partner is geworden van Smart Medal. TCS, wereldwijd leider in IT-dienstverlening, consultancy en bedrijfsoplossingen wordt partner naast NN Group. Met de investering van TCS kan de Smart Medal app worden voorzien van image recognition technologie, die medailles kan herkennen via de camera van een telefoon. Gebruikers van Smart Medal kunnen daarmee ook eerder behaalde medailles toevoegen aan de app.

Smart Medal geeft lopers toegang tot een persoonlijke multimediale herinnering aan een hardloopevenement en de app vormt zo een digitale prijzenkast. De zogeheten Running Stories worden gecreëerd op basis van foto’s en persoonlijke data en kunnen worden gedeeld met vrienden en familie.De Medal Recognition wordt gelanceerd tijdens TCS Amsterdam Marathon.

NFL trapt nieuw seizoen af op TikTok

De NFL heeft de start van het 100e seizoen aangegrepen om een meerjarige samenwerking te starten met TikTok. De league lanceerde deze week haar eigen account. Het gaat onder andere hoogtepunten uit wedstrijden en beelden vanachter de schermen uitzenden. Daarnaast roepen de NFL en TikTok fans op rondom thematische hashtag challenges zelf filmpjes te maken. Merken krijgen ook de mogelijkheid hun campagnes te activeren op het TikTok-account van de NFL. Middels #WeReady werd er afgelopen week afgeteld naar het nieuwe seizoen, dat donderdag van start ging.

Coca-Cola verlengt 32-jarig partnership met UEFA

Coca-Cola heeft zijn 32-jarige verbintenis met UEFA verlengd en wordt official sponsor van UEFA EURO 2020. Daarmee wordt Coca-Cola de officiële niet-alcoholhoudende dranken sponsor van het toernooi. EURO 2020 vindt volgend jaar plaats in 12 verschillende steden in Europa om het 60-jarig bestaan van UEFA EURO te vieren. Coca-Cola werd in 1988 voor het eerst partner van de Europese voetbalbond. Het sponsorcontract geeft Coca-Cola de mogelijkheid om verschillende merken, inclusief mineraalwater, sportdranken, koffiedranken en fruitsappen, te laten zien.

Samenwerking Droomparken en Feyenoord afgetrapt met komische video

Sinds de start van het voetbalseizoen 2019/2020 is Droomparken de nieuwe hoofdpartner van Feyenoord. De samenwerking is gelanceerd met een campagnevideo met Feyenoord-iconen John de Wolf en Jan Boskamp in de hoofdrol.

Dertiende etappe Vuelta van start in stadion Athletic Bilbao

De dertiende etappe van de Vuelta kende een bijzondere startplaats: het stadion van voetbalclub Athletic Bilbao.