Hoe kun je jonge sportfans bij jouw merk betrekken op social media?

Social media zijn voor veel jongeren dé manier om op de hoogte te blijven van het (sport)nieuws en entertainment. Maar hoe kun je Gen Z sportfans nog meer betrekken bij je content? Content Stadium deelt 4 tips, met volop goede voorbeelden uit de sportwereld.

Met non-stop sportcontent in de tijdlijn van social media-gebruikers is live wedstrijden kijken al lang niet meer het enige dat de aandacht trekt van jongeren. Onderdeel zijn van de opbouw naar een duel, het leven van atleten volgen en interessante momenten uit duels terugkijken is waar velen dagelijks naar uitkijken. Gen Z is inmiddels al de grootste en meest diverse generatie ter wereld. Aangezien deze jongeren zijn opgegroeid met social media, zijn er voor sportmerken en -organisaties talloze mogelijkheden deze groep te betrekken bij jouw merk en van hen loyale fans te maken.

Wat je moet weten over Gen Z sportfans

Hoe kun je Gen Z sportfans bij jouw organisatie betrekken via social media? Voordat we deze vraag beantwoorden, zetten we eerst nog een aantal karakteristieken van deze doelgroep op een rij:

  • Gen Z fans zijn technisch goed onderlegd en ontvangen met één klik content.
  • Social media zijn het epicentrum van sportcontent voor Gen Z sportfans, die deze kanalen gebruiken om te communiceren, zich te informeren en hoogtepunten te bekijken.
  • 73% van de sportfans wil toegang tot sportcontent op het moment dat hen uitkomt - of dat nu tijdens het reizen, studeren of kijken van live wedstrijden is.
  • Gen Z sportfans houden van korte video’s die vermakelijk en to the point zijn.

Met dit in het achterhoofd geeft Content Stadium je 4 tips over hoe je social media content kunt maken die aanslaat bij Gen Z sportfans.

Tip 1: Geef prioriteit aan de 4 populairste kanalen van Gen Z

Uit een studie van Morning Consult blijkt dat jongeren voornamelijk vier social media-kanalen gebruiken: Instagram, Snapchat, TikTok en YouTube. Deze platforms zijn daarom een goed startpunt om Gen Z te bereiken en binden. Zorg ervoor dat de content die je maakt en deelt is afgestemd op elk kanaal.

Instagram

Op Instagram kun je foto’s en video’s delen via de feed en gebruikmaken van IGTV, reels en stories.

  • IGTV stelt je in staat videocontent van maximaal een uur te delen, wat het geschikt maakt voor hoogtepunten, interviews en documentaires.
  • Reels zijn korte clips van 60 seconden die effectief zijn om de aandacht van Gen Z te trekken. Met slimme en opvallende clips, kan reels een boost geven aan het aantal weergaven en de betrokkenheid bij je content.
  • Stories zijn een goede manier om je achterban constant op de hoogte te houden van informatie en hen elke 24 uur terug te laten keren. Je kunt het maximale uit je branding halen door gethematiseerde frames en stickers te gebruiken die overeenkomen met de huisstijl van je merk of organisatie.

TikTok

TikTok is een gamechanger voor organisaties die zich focussen op jongeren. Het platform ging zelfs een samenwerking aan met UEFA EURO 2020 voor de ‘Where Fans Play’ campagne, om de sfeer van het EK over te brengen en fans uit te nodigen onderdeel te zijn van het toernooi op TikTok.

Je kunt TikTok gebruiken om sporters in het zonnetje te zetten, educatieve berichten te versturen en het gesprek aan te gaan met fans door user generated content te (her)plaatsen, terwijl je je merkwaarden terug laat komen.

Snapchat

Snapchat levert speciale filters om fan engagement op je kanaal te maximaliseren. Het kan de ervaring van je fans verbeteren via filters die tonen welk team je steunt en die gedeeld kunnen worden met vrienden.

YouTube

Je kunt de video’s die je uploadt op YouTube toevoegen aan afspeellijsten, zodat fans content kunnen blijven kijken over interessante onderwerpen over je team of merk.

Tip 2: Doe van begin tot eind verslag van wedstrijden

De momenten voor en na de wedstrijd worden steeds belangrijker, schrijft Performance Communication. Gen Z sportfans zijn nieuwsgierig en willen alles weten over een aanstaande wedstrijd. Ze verwachten real-time informatie over spelers, analyses, interviews en leuke inzichten. Door content op social media te plaatsen in de aanloop naar een duel neem je fans mee op een reis tot het laatste fluitsignaal – en zelfs daarna. Verslaggeving van wedstrijden kan worden opgedeeld in drie categorieën.

Voor de wedstrijddag

Om fans te enthousiasmeren publiceer je content die opbouwt naar de climax. Denk aan eerdere confrontaties, spelers om in de gaten te houden en details over de aanstaande wedstrijd. Dit geeft fans meer inzicht en begrip over het duel waar ze naar gaan kijken, wat het leuker maakt om te volgen.

Op de wedstrijddag

Op de wedstrijddag plaats je opstellingen, statistieken tijdens de rust, wissels, de einduitslag en andere bijzondere momenten uit de wedstrijd.

Na de wedstrijd

De betrokkenheid op social media toont altijd een piek na een belangrijke sportwedstrijd. Zorg daarom na een duel voor leuke feitjes om een buzz rondom de winnaar te creëren. Hoe meer informatie fans over de geleverde prestatie ontvangen, hoe meer reden om iets te vieren.

Tip 3: Zet atleten in de spotlights

Individuele atleten zijn populairder onder Gen Z sportfans dan teams of competities. Volgens de Chief Marketing Officer van de NHL willen fans een één-op-één connectie met sporters. Ze willen hun persoonlijkheid leren kennen. Ze zijn geïnteresseerd in alle details over de prestatie die is geleverd en wat ze te zeggen hebben na afloop van een wedstrijd. Je kunt aan deze behoefte tegemoet komen door na een wedstrijd hoogtepunten van een speler te delen, exclusieve interviews te publiceren en verjaardagen en andere mijlpalen te vieren.

Daarnaast willen fans ook weten wat er zich buiten het veld afspeelt. Zorg er dus voor dat je ook content uit het persoonlijke leven van atleten deelt, zoals video’s van een mediadag, hartverwarmende momenten met familie, de kleding die ze naar een wedstrijd dragen en andere content die de unieke persoonlijkheid van sporters toont.

Tip 4: Creëer interactieve social media content

Gen Z sportfans vinden interactieve content waarbij ze zich kunnen uiten leuk. Zorg voor meer betrokkenheid door om feedback te vragen na een zege of hun mening te polsen over bepaalde onderwerpen met betrekking tot je merk. Ter illustratie: op Instagram kun je de ‘ask me a question’ feature gebruiken. Polls en quiz features zijn ook een leuke manier om een Q&A te organiseren en de kennis van je fans over jouw club of merk te testen.

Je kunt ook content maken die fans graag willen hebben of willen delen. Denk aan gebrande visuals, die supporters kunnen delen via hun eigen kanaal of downloaden om als achtergrond op hun telefoon in te stellen.

Dankzij social media kun je nu jonge sportfans leuke, nieuwe ervaringen bieden. Maak optimaal gebruik van alle mogelijkheden die de platforms bieden om deze groep via content constant te betrekken bij jouw merk of organisatie.

Lees op de website van Content Stadium de blog in het Engels.