Internationale sport(marketing)wereld staat stil bij afscheid Kobe Bryant: #MambaDay

Vanavond is het zover: Kobe Bryant verschijnt voor de allerlaatste keer op de court wanneer hij met 'zijn' Los Angeles Lakers aantreedt tegen Utah Jazz. De Black Mamba, een van de succesvolste basketballers in de geschiedenis van de NBA, neemt na 20 jaar afscheid van het allerhoogste niveau, waardoor sportliefhebbers uit de hele wereld nog één glimp van de levende legende proberen op te vangen. Fans met een rijkgevulde portemonnee kunnen voor minstens 860 euro nog een allerlaatste ticket bemachtigen, terwijl zo'n 400 à 500 professionals uit de (internationale) mediasector in het stadion aanwezig zijn voor een laatste portret. Kijkcijfers zullen daarnaast exploderen, omdat het gros van de sportliefhebbers vanavond nog één keer voor de buis zit om zijn laatste 'shots' te kunnen zien. Ongeacht de uitslag zal deze woensdag de sportboeken in gaan als #MambaDay, waardoor verschillende sportmerken, atleten en liefhebbers al stilstaan bij het afscheid. Van bekende sporters als Roger Federer en Serena Williams tot aan een videoboodschap van de FC Barcelona-selectie.

Sponsor Nike liet de kans om in te haken niet onbenut en schakelde bijna haar complete portfolio van ambassadeurs in om een ode aan de legende uit te brengen. Allereerst door zondag in een video aan te kondigen dat het vandaag #MambaDay is en waarin zo'n 30 door Nike gesponsorde atleten hun waardering & lof uitspreken over de basketballer. Maar ook op social media door samen met sporters als Roger Federer, Serena Williams, Grigor Dimitrov, Genie Bouchard (allen tennis), Mohamed Farah (Atletiek), LeBron James, Kevin Durant (NBA) en Neymar Jr (FC Barcelona) buzz  te genereren over de MambaDay.

Daarnaast verschenen diverse sporters de afgelopen dagen met speciale schoenen op de velden, waarin het datum van Kobe's afscheidsduel (4.13.16) in de schoenen gegraveerd staat. En zette FC Barcelona gisteren - waarschijnlijk in samenwerking met de marketingafdeling van Nike - een video op haar eigen voetbalkanaal online, waarin enkele spelers Bryant bedanken voor zijn bijzondere carrière.

Tevens is het - net als de topsporters op social media - mogelijk om via de website Nike.com/MambaDay (enkel mobiel toegankelijk) je liefde óf juist afkeer uit te spreken over de legende. Zo kun je via een speciale tool een Nike-poster te genereren met daarop een beschrijving die jij vindt passen (Incredible, Artist, Awful, Arrogant, Legend etc.) en je eigen foto, die je vervolgens weer kan delen op je eigen social media-kanalen. 

Indien je het door Nike gepromote hashtag #MambaDay op Twitter gebruikt, dan krijg je automatisch een Emoji met een Nike-basketbalschoen in je tweet te zien. De niet-Nike fans kunnen daarnaast - net als duizenden anderen - ook voor kiezen om de hashtag #ThankYouKobe te gebruiken. 

Ongetwijfeld zullen er de komende uren nog tientallen toffe video's, foto's, ode's en andere type content over Bryant's afscheidsduel voorbij komen. Een kleine (voor)selectie hebben we voor jou hieronder al gemaakt.