Nieuw online platform van PSV brengt fans samen

PSV heeft samen met de Brainport Eindhoven-partners een online platform opgezet, waar dagelijks nieuwe content op verschijnt. Met #PSVwestandtogether maken de Eindhovenaren tijdens de coronacrisis content waarmee de club enerzijds zijn maatschappelijke rol vervult en anderzijds de supporters afleiding biedt in moeilijke tijden.

Op het moment dat duidelijk werd dat het dagelijkse leven in Nederland vanwege de coronacrisis zo goed als stil kwam te liggen, staken PSV en de Brainport Eindhoven-partners de koppen bij elkaar om te kijken wat zij in deze moeilijke periode konden betekenen voor de metropoolregio Eindhoven. Al snel ontstond het idee een online platform op te richten, met content omtrent drie onderwerpen: blijf thuis, blijf fit en blijf betrokken.

“De regio Eindhoven staat erom bekend samen te werken en elkaar te steunen. In goede en slechte tijden. Dus was voor ons al snel duidelijk dat wij tijdens de coronacrisis iets wilden doen voor de regio én onze achterban. Met #PSVwestandtogether kunnen wij ons steentje bijdragen in de strijd tegen het coronavirus en daarnaast leuke content aanbieden om voor wat afleiding bij de fans te zorgen”, zegt commercieel directeur van PSV Frans Janssen.

PSV produceert iedere dag content die binnen één van de drie pilaren valt. “Voor de pilaar ‘blijf thuis’ hebben we verschillende soorten content. Het uitzenden van bijzondere wedstrijden uit het verleden, zoals de kampioenswedstrijd tegen Vitesse in 2008 of de historische 10-0 zege op Feyenoord, geeft onze fans een moment van vreugde. We zien dat mensen enorm meeleven met deze momenten”, aldus Janssen. “Maar we zijn ook bezig een gratis e-learning op te zetten met onze partner Good Habitz, zodat mensen die momenteel thuis zitten toch iets omhanden hebben en zichzelf kunnen blijven ontwikkelen.”

Impact

PSV probeert via haar communicatiekanalen ook belangrijke boodschappen onder zoveel mogelijk mensen te verspreiden. Zo bracht de club via het platform en social media al berichten van de GGD en het Sint Anna Ziekenhuis onder de aandacht. Janssen: “Wij bereiken in totaal anderhalf miljoen mensen en kunnen zodoende veel impact hebben. Dat bereik zetten we graag in voor belangrijke oproepen. We vinden het onze plicht om PSV als platform in te zetten in deze crisistijd.”

De laatste pijler van het online platform is ‘blijf fit’. Dagelijks plaatst PSV video’s met tips en oefeningen zodat fans ondanks de situatie fit en vitaal blijven. “Onze spelers en speelsters zijn de influencers en zij werken graag mee. Met behulp van de video’s blijven onze supporters in beweging en staan ze in contact met de spelers”, zegt Janssen.

Schouders eronder zetten

Hoewel #PSVwestandtogether onder trieste omstandigheden tot stand kwam, bewijst het initiatief dat PSV hét platform in de regio kan zijn om mensen en bedrijven aan elkaar te koppelen. “Speciaal voor de bewoners van verzorgingshuis Vitalis Berckelhof in Eindhoven hebben we samen met partner PHC verschillende iPads bezorgd, zodat zij toch kunnen communiceren met hun vrienden en familie. Dat maakt mij trots. Iedereen in de metropoolregio Eindhoven slaat de handen ineen”, haalt Janssen een voorbeeld van samenwerking aan.

Na het regeringsbesluit van maandagavond waarbij onder meer werd besloten alle evenementen waarbij personen samenkomen tot 1 juni te verbieden, lijkt het onwaarschijnlijk dat de Eredivisie voor die datum weer wordt hervat. Als het aan Janssen ligt, blijft het online platform van PSV zolang als het nodig is in de lucht. “Voetbal is op dit moment even niet belangrijk. We doen op onze manier alles om te helpen in de strijd tegen de gevolgen van corona. Het is mooi om te zien hoe iedereen in de regio samen de schouders eronder heeft gezet. De manier waarop we dit met de Brainport Eindhoven-partners invullen past precies bij de rol die we hier in Brainport Eindhoven nastreven. Wij willen verbinden en waar mogelijk ondersteunen. In goede tijden, maar ook in minder goede tijden.”

Bekijk ook ons overzicht van hoe de sportwereld omgaat met de coronacrisis.

Headerfoto: PSV