Nieuw platform geeft vrouwen in de sport een podium

Vrouwen in de sport in de spotlights zetten; dat is de missie van Suuz Amijs en Anouk Dijkhoff. Om die missie kracht bij te zetten, hebben zij een nieuwe website gelanceerd: www.vrouweninsport.nl. Amijs: “We willen zichtbaar maken dat er ook vrouwen in de sportsector werken en laten zien hoe leuk dat is!”

Stukje bij beetje wordt het steeds zichtbaarder dat de sportwereld ook wel degelijk voor vrouwen is, zowel binnen als buiten de lijnen. Steeds meer vrouwelijke atleten krijgen aandacht in de media en ook in het bedrijfsleven zien we steeds meer vrouwen een functie in de sportwereld bekleden. Desalniettemin zijn ze nog steeds ondervertegenwoordigd en minder zichtbaar voor de buitenwereld dan mannen in de sport. Daar moet het nieuwe platform van Amijs en Dijkhoff verandering in gaan brengen.

Een jaar geleden richtten Amijs en Dijkhoff een apart label op voor vrouwen in de sport, SportWomanagement. Amijs: “In het begin lag de focus met name op het begeleiden van atleten bij hun personal branding en het organiseren van netwerkevenementen.” Naar aanleiding van het eerste evenement, in april vorig jaar, is het idee voor de website ontstaan. “We kwamen erachter dat er nog geen overkoepelend orgaan was waar we alle verhalen van die vrouwen kwijt konden en met elkaar konden delen. En als we dan zoiets op gaan zetten, dan maar meteen goed. Dus zo zijn we begonnen met het bouwen van een eigen platform.”

Inspireren

“Ik vind dat je nog te vaak mannen op de voorgrond ziet in de sportwereld", zegt Amijs. “Bijvoorbeeld in de media, op een podium of in een interview, terwijl er ook echt wel veel vrouwen een job hebben in de sport”. Amijs heeft daar het afgelopen jaar veel met vrouwen over gesproken. “Een aantal vrouwen gaf daarbij ook wel aan het niet zo nodig te vinden in de spotlights te staan. Ze denken soms al snel: laat die mannelijke collega het maar doen, hij kan het vast beter. Of ze krijgen binnen de organisatie waar ze werken de kans niet om zichtbaarheid te creëren."

Om de vrouwen daarbij te helpen is dus het nieuwe platform ontwikkeld. “De manier waarop we het aanpakken, past ook goed bij vrouwen. We brengen het als amusement, luchtig en niet alleen maar met zware discussies over gelijkheid tussen mannen en vrouwen bijvoorbeeld. Natuurlijk is dat een thema, maar we kiezen bewust de benadering om inspirerende succesverhalen van vrouwen die actief zijn in de sport uit te lichten.”

Amijs wil met Vrouwen in Sport vrouwen een podium geven die ze anders niet zo snel krijgen (of pakken). “We geven een inkijkje in de mogelijkheden voor vrouwen binnen de sportwereld, maar gaan ook de discussie aan over gendergelijkheid, brengen dingen die ons opvallen binnen sportmarketing en schrijven over prestaties van vrouwelijke atleten.”

Voor iedereen interessant

Er zijn al ideeën om bepaalde doelgroepen gerichter aan te gaan spreken, zoals de studenten. “We willen ons graag in de toekomst specifieker op bepaalde doelgroepen gaan richten. Voor studenten is het misschien niet zo interessant om iets te lezen over iemand die al dertig jaar in de sport werkt, daar staan ze nog te ver vanaf. Zij willen graag iets lezen over iemand die net begonnen is of die een bepaalde studiekeuze heeft gemaakt in de richting van sport. We willen er echt naartoe dat het platform interessant is voor een student maar ook voor iemand die bijna met pensioen.”

'Het is voor ons geslaagd is als alle vrouwen die werkzaam zijn in de sport minimaal één bijdrage hebben geleverd'

Suuz Amijs

Er is bij vrouweninsport.nl heel bewust ingezet op een brede doelgroep. “We hebben interviews met topsporters, maar ook blogs van sportjournalisten of ondernemers. Wij vinden namelijk dat juist de verschillende werkvelden veel van elkaar kunnen opsteken. Topsportsters die aan het eind van hun carrière zitten, kunnen bijvoorbeeld veel leren van vrouwen die al enkele jaren werkzaam zijn en ondernemers kunnen weer veel leren van het leveren van een topsportprestatie.”

Zelf kansen pakken

Waar veel vrouwen in de sport vaak uitdagingen in hun carrière tegenkomen, heeft Amijs dat vanuit haar eigen werkzaamheden niet zo ervaren. “Ik heb een aantal jaar bij sportmarketingbureau Triple Double gewerkt. Daar was ik toen nog één van de weinige vrouwen, maar heb zelf nooit het gevoel gehad dat ik ergens tegen op moest boksen omdat ik een vrouw ben. Maar dat verschilt per organisatie en ook het karakter van iemand heeft daar invloed op.”

Amijs denkt dat er veel randzaken zijn die ervoor kunnen zorgen dat de situatie voor vrouwelijke werknemers prettig is of juist niet. “Dat ligt voor een groot deel bij de organisatie zelf. Vrouwen moeten dezelfde voorwaarden hebben als mannen, dezelfde beloningen en dezelfde kansen. Maar het ligt dan vervolgens bij de vrouwen zelf om die kansen ook daadwerkelijk te pakken. Ze moeten dan wel hun ‘mannetje’ staan”, zegt Amijs met een knipoog. “Het mes snijdt altijd aan twee kanten.”

Amijs heeft al veel positieve reacties gehad op de nieuwe website. “We vonden dat als we live zouden gaan we ook al wel iets te vertellen moesten hebben. Dus we hebben al een aantal artikelen, interviews en blogs live staan. Er kwamen veel reacties van mensen die het verrassend vonden dat zoiets als vrouweninsport.nl er nog niet was. Daarnaast kwamen er ook enthousiaste reacties van vrouwen die zelf in de sport werken. Een aantal van hen heeft al gezegd het leuk te vinden om een bijdrage te leveren aan het platform.”

De website is pas net in de lucht, dus het is volgens Amijs nog lastig te zeggen wanneer haar missie geslaagd is. “Ik heb een keer geroepen dat het voor ons geslaagd is als alle vrouwen die werkzaam zijn in de sport minimaal één bijdrage hebben geleverd. Dat is natuurlijk wel heel ruim gedacht, maar dat zou wel het ultieme doel moeten zijn. Daarnaast willen we ook graag eraan bijdragen dat er meer mogelijkheden komen voor vrouwen die in de sport willen werken, zowel voor studenten als op topfuncties."