Racingnews365: in korte tijd van nul naar 1,7 miljoen unieke bezoekers per maand

Een hobby, meer was het niet voor Ruud Dimmers toen hij met Racingnews365.nl begon. Inmiddels is de Formule 1-website met behulp van business partner TDE uitgegroeid tot een succesvol bedrijf. "Ik heb mijn spaargeld moeten inleggen, maar wist dat ik met mijn WordPress site de toekomst niet tegemoet kon treden."

Velen verklaarden Ruud Dimmers voor gek toen hij begin 2017 zijn baan als inkoper bij een technisch installatiebedrijf opzegde om zijn droom achterna te gaan: de 35-jarige raceliefhebber was een paar maanden eerder met Racingnews365.nl begonnen en wilde de grootste Formule 1-site van Nederland worden.

Amper twee jaar verder heeft hij zijn doel bereikt. Met 1,7 miljoen unieke bezoekers per maand is de site uitgegroeid tot hét platform voor Formule 1-fans in Nederland. De razendsnelle groei van Racingnews365 is niet onopgemerkt gebleven. Het leidde al tot samenwerkingen met onder meer Samsung, Opel, Philips en Sunweb.

'De Formule 1-taart is groter geworden. Veel sites zijn gegroeid dankzij Verstappen, wij geëxplodeerd'

Ruud Dimmers (Oprichter Racingnews365.nl)

'Eigen kracht'

Dimmers is met Racingnews365 genomineerd voor de Website van het Jaar Verkiezing 2018. Maar wie denkt dat hij verzadigd is, heeft het mis. Voor zijn gevoel is hij pas net begonnen. Komend seizoen komt er een Engelstalige versie van de site. Wat is het geheim van Racingnews365?

"Onze kracht is dat alle medewerkers Formule 1-liefhebbers zijn", zegt Dimmers die tegenwoordig twee fulltime redacteuren in dienst heeft. "Zelf volg ik de sport al twintig jaar. We zijn geen bedrijf dat is ontstaan door de hype rond Max Verstappen, al heeft zijn aanwezigheid natuurlijk enorm geholpen."

De effecten zijn zichtbaar als Verstappen in positieve dan wel negatieve zin een hoofdrol speelt tijdens een grand prix: op drukke momenten zijn er elfduizend bezoekers tegelijk op de site. Valt de Nederlander uit dan haakt de helft van de bezoekers af op de liveblog.

"Elke Formule 1-site profiteert van het succes van Max", aldus Dimmers. "De Formule 1-taart is groter geworden. Evenals ons stuk van die taart. Het marktaandeel van Racingnews365 is gegroeid. Dat hebben wij op eigen kracht gedaan. Veel sites zijn gegroeid dankzij Verstappen, wij geëxplodeerd."

'Trial en error'

Dimmers wil anders zijn dan andere Formule 1-websites. Van een analyse tot achtergrondverhaal en van een interview tot column. De artikelen die Dimmers in het begin vanaf zijn zolderkamer schreef, sloegen aan. Binnen de kortste keren had hij 200 duizend bezoekers per maand. Via adverteerders genereerde hij zijn eerste inkomsten.

In zijn vrije tijd verdiepte Dimmers zich in de onlinewereld. Hij zocht uit hoe zijn site op Google beter vindbaar zou zijn, las blogs, volgde seminars en keek bij grote spelers wat hij goed en minder goed vond aan hun site. "Ik heb er ontzettend veel tijd in geïnvesteerd. Sommige dingen sloegen aan, sommige niet. In het begin was het trial en error."

'Een website is tegenwoordig meer dan een platte pagina. Je moet je eigen publiek opbouwen, zorgen voor interactie'

Michiel van Looijengoed (TDE)

Spaargeld inleggen

De onschuldige hobby veranderde in een serieuze aangelegenheid toen hij bijna twee jaar geleden zijn baan bij zijn werkgever opzegde en besloot als ondernemer verder te gaan. In TDE vond hij een development partner die zijn site professionaliseerde. "Ik heb mijn spaargeld moeten inleggen, maar wist dat ik met mijn WordPress site de toekomst niet tegemoet kon treden."

TDE bouwde een nieuw platform en voegde een rits handige snufjes toe: Racingnews365 is makkelijk te laden waardoor de site beter gewaardeerd wordt door Google. Ook werd structured data toegevoegd: kenmerken van grand prix’, rijders en teams waardoor de site bovenaan in de zoekmachine verschijnt als mensen op die termen zoeken.

Daarnaast voegde TDE een pushnotificatie toe waarop inmiddels 150 duizend mensen zijn geabonneerd en zorgen een quiz en voorspelgame voor interactie op de site. "Een website is tegenwoordig meer dan een platte pagina", zegt Michiel van Looijengoed namens TDE. "Je moet je eigen publiek opbouwen, zorgen voor interactie. Daar zien we toekomst in."

Engelstalige variant

Samen met TDE – inmiddels businesspartner van Racingnews365 – zocht Dimmers naar samenwerkingspartners die passen bij de site en bezoekers. Van Looijengoed benadrukt dat een commerciële samenwerking meerwaarde moet opleveren voor zowel Racingnews365, de partner als bezoeker.

Als voorbeeld noemt hij weeronline.nl, dat de weerberichten op de site van Racingnews365 verzorgd. Zodra bezoekers naar de mobiele site gaan, verschijnt de mogelijkheid om de app van weeronline.nl te downloaden. De optie werd in een jaar tijd 800.000 aanklikt. Van Looijengoed: "En voor de Formule 1-liefhebbers speelt het weer een belangrijke rol. Als de Verstappen-fans zien dat het in het weekend gaat regenen, gaan zij er extra goed voor zitten aangezien niemand zo goed is op het natte wegdek als Max."

Dimmers kijkt uit naar de Engelstalige variant van de site. Engeland is de bakermat van de Formule 1. Daar een voet aan de grond krijgen is de volgende uitdaging. "Er is op zowel redactioneel als commercieel gebied nog zoveel mogelijk", zegt hij. Naast de adverteerders op Racingnews365.nl wil hij de komende tijd meer grote partners aan zich binden.

'Ik wil de grootste racefamilie van Nederland worden. Een plek waar iedereen die iets om autosport geeft, zich thuis voelt'

Ruud Dimmers (Oprichter Racingnews365.nl)

TROS

Zelf gaat hij vanaf komend seizoen meerdere grand prix’ bezoeken om nog meer unieke content te maken en zijn netwerk uit te breiden. "Als je op het circuit rondloopt, opent het weer nieuwe deuren." Dimmers vergelijkt zijn site met een Formule 1-auto. "Die heeft ook elk jaar een upgrade nodig."

Als het aan Van Looijengoed ligt verandert de site stilaan in een community. Waar tijdens grand prix’ nu een liveblog loopt, ziet Van Looijengoed in de nabije toekomst een forum voor zich waar bezoekers tijdens de race kunnen discussiëren met elkaar. "Nogmaals: een interactieve site is de toekomst. Dan creëer je meerwaarde ten opzichte van anderen."

Op die manier wil Dimmers blijven doorschakelen, op zoek naar de maximale snelheid. Wanneer hij die heeft bereikt? "Als ik de TROS onder de racesites ben", refereert hij aan de Nederlandse omroepvereniging. "Ik wil de grootste racefamilie van Nederland worden. Een plek waar iedereen die iets om autosport geeft, zich thuis voelt."

Foto's: Bram Berkien