Social media anno 2020 in de Keuken Kampioen Divisie

De Keuken Kampioen Divisie kent dit seizoen met onder meer NAC Breda, NEC, De Graafschap en Roda JC een aantal clubs met een grote fanschare. Maar hoe zit het met de steun op social media? Nadat we vorige week de digitale achterban van de 18 Eredivisieclubs onder de loep namen, kijken we in dit artikel hoe clubs uit de Keuken Kampioen Divisie scoren op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube.

Voor ons onderzoek hebben we een rondje langs de social media-kanalen van de clubs uit de Keuken Kampioen Divisie gemaakt. We hebben gekeken naar het aantal volgers op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. In voorgaande jaren werd YouTube nog niet meegeteld, maar gezien de ontwikkelingen in het (social)media-landschap kan YouTube niet meer ontbreken in het overzicht. Overigens zijn er nog twee clubs in de Keuken Kampioen Divisie die nog geen YouTube-account hebben: FC Dordrecht en Telstar.

Jong Ajax, Jong AZ, Jong PSV en Jong FC Utrecht zijn niet meegenomen in het onderzoek, omdat de verrichtingen van deze elftallen worden gevolgd via de normale accounts van de desbetreffende clubs. Als voorbeeld: wanneer Jong FC Utrecht een wedstrijd speelt wordt er via @fcutrecht verslag gedaan.

NAC Breda

NAC Breda is de grootste club op social media uit de Keuken Kampioen Divisie, met 140.562 volgers. De Bredanaars zijn zowel op Instagram, Facebook als YouTube de meest populaire club in de Keuken Kampioen Divisie. Ook Roda JC Kerkrade (130.695) en NEC (118.695) hebben meer dan 100.000 volgers op social media.

De grootste groei - exclusief YouTube - werd gerealiseerd door Excelsior, dat het aantal volgers met 38,6% zag toenemen tot bijna 68.000. Ook FC Volendam scoorde het afgelopen jaar goed, met ruim een derde meer volgers. Waar de club in 2019 nog hekkensluiter was in onze lijst, weet het nu Helmond Sport en Telstar onder zich te houden.

FC Dordrecht is de enige club die het aantal volgers zag afnemen. De ploeg uit Zuid-Holland was op Facebook lange tijd actief als FC Dordrecht Fanpage, maar begon een nieuw Facebook-account en verloor daarmee ruim 7.000 volgers. Het gevolg is een daling van 11,6% in het totaalaantal volgers.

YouTube

Wat opvalt is dat YouTube bij de meeste clubs nog geen belangrijke plek in de communicatie inneemt. Bij zeven Keuken Kampioen Divisieclubs blijft het aantal volgers onder de duizend steken. De video’s die de clubs op YouTube plaatsen, zijn over het algemeen nog niet van hoge kwaliteit. Op dit terrein is nog veel winst te behalen het komende jaar.

Headerfoto: Wikimedia (CC 3.0) G. Lanting

Overzicht: Keuken Kampioen Divisieclubs op social media

Positie Club Totaal Facebook Instagram Twitter YouTube Verschil tov 2019 in % (excl. YouTube)
1 NAC Breda 140.562 52.662 37.100 46.100 4.700 +10,9
2 Roda JC Kerkrade 130.695 48.795 33.200 48.700 4.080 +3,7
3 NEC 118.695 47.795 24.000 43.100 3.800 +5,0
4 SC Cambuur 98.428 22.908 24.800 45.800 4.920 +12,4
5 De Graafschap 98.096 24.056 33.100 38.000 2.940 +20,4
6 Go Ahead Eagles 79.990 26.460 22.600 28.200 2.730 +15,0
7 Excelsior 67.984 17.384 26.600 22.900 1.100 +38,6
8 Almere City FC 44.899 9.041 14.900 20.300 658 +11,3
9 MVV Maastricht 43.795 19.297 9.330 14.700 468 +9,9
10 FC Den Bosch 35.814 10.117 12.600 12.400 697 +23,9
11 FC Eindhoven 34.724 15.073 6.231 12.800 620 +12,1
12 TOP Oss 32.606 5.418 7.049 19.800 339 +18,5
13 FC Dordrecht 30.806 428 5.378 25.000 nvt -11,6
14 FC Volendam 30.737 10.363 10.000 9.956 418 +36,6
15 Helmond Sport 27.053 6.095 5.077 15.500 381 +14,2
16 Telstar 26.004 6.416 5.988 13.600 nvt +15,4