De Keuken Kampioen Divisie kent dit seizoen met onder meer NAC Breda, NEC, De Graafschap en Roda JC een aantal clubs met een grote fanschare. Maar hoe zit het met de steun op social media? Nadat we vorige week de digitale achterban van de 18 Eredivisieclubs onder de loep namen, kijken we in dit artikel hoe clubs uit de Keuken Kampioen Divisie scoren op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube.
Voor ons onderzoek hebben we een rondje langs de social media-kanalen van de clubs uit de Keuken Kampioen Divisie gemaakt. We hebben gekeken naar het aantal volgers op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. In voorgaande jaren werd YouTube nog niet meegeteld, maar gezien de ontwikkelingen in het (social)media-landschap kan YouTube niet meer ontbreken in het overzicht. Overigens zijn er nog twee clubs in de Keuken Kampioen Divisie die nog geen YouTube-account hebben: FC Dordrecht en Telstar.
Jong Ajax, Jong AZ, Jong PSV en Jong FC Utrecht zijn niet meegenomen in het onderzoek, omdat de verrichtingen van deze elftallen worden gevolgd via de normale accounts van de desbetreffende clubs. Als voorbeeld: wanneer Jong FC Utrecht een wedstrijd speelt wordt er via @fcutrecht verslag gedaan.
NAC Breda is de grootste club op social media uit de Keuken Kampioen Divisie, met 140.562 volgers. De Bredanaars zijn zowel op Instagram, Facebook als YouTube de meest populaire club in de Keuken Kampioen Divisie. Ook Roda JC Kerkrade (130.695) en NEC (118.695) hebben meer dan 100.000 volgers op social media.
De grootste groei - exclusief YouTube - werd gerealiseerd door Excelsior, dat het aantal volgers met 38,6% zag toenemen tot bijna 68.000. Ook FC Volendam scoorde het afgelopen jaar goed, met ruim een derde meer volgers. Waar de club in 2019 nog hekkensluiter was in onze lijst, weet het nu Helmond Sport en Telstar onder zich te houden.
FC Dordrecht is de enige club die het aantal volgers zag afnemen. De ploeg uit Zuid-Holland was op Facebook lange tijd actief als FC Dordrecht Fanpage, maar begon een nieuw Facebook-account en verloor daarmee ruim 7.000 volgers. Het gevolg is een daling van 11,6% in het totaalaantal volgers.
Wat opvalt is dat YouTube bij de meeste clubs nog geen belangrijke plek in de communicatie inneemt. Bij zeven Keuken Kampioen Divisieclubs blijft het aantal volgers onder de duizend steken. De video’s die de clubs op YouTube plaatsen, zijn over het algemeen nog niet van hoge kwaliteit. Op dit terrein is nog veel winst te behalen het komende jaar.
Headerfoto: Wikimedia (CC 3.0) G. Lanting
Positie | Club | Totaal | YouTube | Verschil tov 2019 in % (excl. YouTube) | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | NAC Breda | 140.562 | 52.662 | 37.100 | 46.100 | 4.700 | +10,9 |
2 | Roda JC Kerkrade | 130.695 | 48.795 | 33.200 | 48.700 | 4.080 | +3,7 |
3 | NEC | 118.695 | 47.795 | 24.000 | 43.100 | 3.800 | +5,0 |
4 | SC Cambuur | 98.428 | 22.908 | 24.800 | 45.800 | 4.920 | +12,4 |
5 | De Graafschap | 98.096 | 24.056 | 33.100 | 38.000 | 2.940 | +20,4 |
6 | Go Ahead Eagles | 79.990 | 26.460 | 22.600 | 28.200 | 2.730 | +15,0 |
7 | Excelsior | 67.984 | 17.384 | 26.600 | 22.900 | 1.100 | +38,6 |
8 | Almere City FC | 44.899 | 9.041 | 14.900 | 20.300 | 658 | +11,3 |
9 | MVV Maastricht | 43.795 | 19.297 | 9.330 | 14.700 | 468 | +9,9 |
10 | FC Den Bosch | 35.814 | 10.117 | 12.600 | 12.400 | 697 | +23,9 |
11 | FC Eindhoven | 34.724 | 15.073 | 6.231 | 12.800 | 620 | +12,1 |
12 | TOP Oss | 32.606 | 5.418 | 7.049 | 19.800 | 339 | +18,5 |
13 | FC Dordrecht | 30.806 | 428 | 5.378 | 25.000 | nvt | -11,6 |
14 | FC Volendam | 30.737 | 10.363 | 10.000 | 9.956 | 418 | +36,6 |
15 | Helmond Sport | 27.053 | 6.095 | 5.077 | 15.500 | 381 | +14,2 |
16 | Telstar | 26.004 | 6.416 | 5.988 | 13.600 | nvt | +15,4 |