The Last Dance leert ons dat sportfans snakken naar content

Er is jaren aan gewerkt en er werd al maanden naar uitgekeken: de documentaire The Last Dance over Michael Jordan. Zondag 19 april ging de 10-delige over de beste basketballer aller tijden op ESPN en Netflix in première. Na een week en twee afleveringen kunnen we al één conclusie trekken: sportfans zitten met smart te wachten op verhalen uit de sport.

In The Last Dance volgen we het laatste successeizoen van Michael Jordan bij de Chicago Bulls. Een cameraploeg van de NBA kreeg in het seizoen 1997/’98 volledige toegang tot de ploeg (een ideetje van Adam Silver, tegenwoordig baas van de NBA). In de miniserie worden nooit eerder vertoonde archiefbeelden afgewisseld met interviews met de hoofdpersonen van destijds. Er kon worden geput uit meer dan 500 (!) uur beeldmateriaal.

The Last Dance zou oorspronkelijk in juni 2020 in première gaan (vlak na het basketbalseizoen), maar de release werd vanwege het coronavirus vervroegd naar april. Een meesterzet, naar nu blijkt. Vanwege het gebrek aan live sport is de miniserie over Jordan momenteel het belangrijkste product van ESPN. De promotie is aangepakt ware het een Disney blockbuster. Voor de marketing is ESPN langs gegaan bij de collega’s van Lucasfilms om informatie in te winnen over hoe zij de nieuwste Star Wars film in de markt hadden gezet.

Bovendien heeft ESPN heel slim vier sponsors aan The Last Dance verbonden, die exclusief reclames mogen uitzenden en op andere manieren promotie mogen maken met de miniserie. Dat leverde al een van de mooiste reclames van de afgelopen jaren van State Farm op.

Positieve ontvangst

De ontvangst van The Last Dance is vooralsnog uitsluitend positief. Gemiddeld keken maar liefst 6,1 miljoen mensen via ESPN naar de eerste twee afleveringen. Dat is een nieuw record voor de bekende documentaireserie 30 For 30 van ESPN. En ook op Netflix bezet The Last Dance al de gehele week een plek in de top tien in enorm veel landen.

Natuurlijk hebben de hoge kijkcijfers te maken met de persoon Michael Jordan, het gigantische marketingbudget en de hype die er al jaren speelt. Maar de populariteit van The Last Dance toont ook aan dat er nog steeds enorm veel vraag is naar goede verhalen uit de sport. In eigen land zien we dat bijvoorbeeld bij de uitzendingen op zondagmiddag van de NOS, waarin wordt teruggeblikt op roemrijke momenten uit de Nederlandse sporthistorie.

Oproep

Ik betrapte mijzelf erop dat ik afgelopen week bij Ziggo een uur naar oude reportages van Sierd de Vos en de Premier League-jaren van Robin van Persie aan het kijken was, en via FOX Sports keek ik eerder enorm geboeid naar de documentaire over George Best. Zonder live sport probeer ik op andere manieren aan mijn wekelijkse ‘sportinname’ te komen.

Waarom zou de NOS niet op prime time de film met de 100 beste doelpunten van Dennis Bergkamp in dienst van Arsenal nog eens uitzenden? Je duikt in het archief en plakt er nog goals in dienst van Ajax en Oranje achter, je belt vooraf met bijvoorbeeld Robin van Persie en na afloop spreek je Bergkamp zelf nog even in de uitzending, waarna je online verdergaat met het gesprek en fans nog een vraag kunnen stellen.

Daarom een oproep aan alle omroepen, producenten en documentaire- en programmamakers van Nederland: heb je materiaal op de plank liggen, was je van plan aan het eind van de zomer een serie uit te brengen, of wilde je in het najaar een film in première laten gaan; wacht niet langer en doe het zo snel mogelijk. Nu is het moment!

Ik kan niet wachten om naar nieuwe beelden van Johan Cruijff te kijken, te zien hoe Sven Kramer zich nog eenmaal opricht op weg naar z’n laatste Spelen, of Leontien van Moorsel te horen praten over haar ongelooflijke prestaties. Als de première van The Last Dance ons één ding heeft geleerd, is het wel dat sportfans snakken naar content. Nu is hét moment is om die mooie verhalen uit de sport te vertellen.

Headerfoto: lev radin / Shutterstock.com