Wordt TikTok het volgende niet te missen social media-kanaal?

TikTok heeft in korte tijd een plek verworven in het overvolle social media-landschap. Nu begint ook de sportwereld de (commerciële) mogelijkheden van het short-form video platform te ontdekken. In Nederland levert de naam TikTok vooralsnog veel vragende blikken op. Maar grote organisaties als de NBA, Bundesliga en Liverpool zijn al volop actief op de voorheen lip-synchroniserende app Musical.ly, die nu bekend staat als TikTok. Daarom een eerste kennismaking met het nieuwste fenomeen in social media.

De social media app TikTok is wereldwijd meer dan 1 miljard keer gedownload en kent naast Aziatische ook veel Amerikaanse gebruikers. In Nederland stond de app wekenlang in de top 3 van meest gedownloade apps in de Google Play Store en groeit de bekendheid van de app, die bij de start nog alleen populair was onder tieners en twintigjarigen. Alle reden om binnen de Minor Sport Event Marketing van HAN Sport en Bewegen ook aandacht te schenken aan TikTok.

In de TikTok-app, eigendom van het Chinese Bytedance dat veel meer lifestyle-apps bezit, staan 15 seconden durende filmpjes centraal. Het zijn filmpjes waar de creativiteit veelvuldig van af druipt door aparte animatie- en videobewerkingen en die zijn verrijkt met muziek van artiesten die daarmee akkoord zijn gegaan.

Belangrijkste bestemming voor korte mobiele video’s

TikTok is de fase van playbacken en lipsynchroniseren voorbij en is ontdekt door talkshowhosts, comedians en inmiddels door atleten en voetbalclubs. Grote bedrijven als Guess, Coca-Cola en Nike hebben reeds grote reclamecampagnes op TikTok uitgevoerd.

Zoals we de Ice Bucket Challenge kenden, vliegen ook op TikTok de challenges om de oren. Meestal muzikale challenges, maar TikTok is dus meer dan alleen een marketingkanaal voor bedrijven.

Een drukke, bijna chaotische app, waar studenten vooral aan het vroegere Vine moesten denken, leidde nog niet direct tot enthousiasme. Het feit dat inmiddels een stabiele groep van 500 miljoen mensen wereldwijd maandelijks actief is op TikTok, was een signaal voor de sportmarketeer van de toekomst om ‘werelds belangrijkste bestemming voor korte mobiele video’s’, zoals TikTok over zichzelf zegt, verder te leren ontdekken.

Mix van Vine, Insta Stories, Snapchat en Twitch

De app is snel en bevat een mix van elementen van het overleden Vine, Instagram Stories, Snapchat en Twitch (gaming videoplatform) in één sociaal netwerk. TikTok biedt iedereen de mogelijkheid rechtstreeks vanaf de eigen smartphone content te maken en streeft ernaar een community op te bouwen door gebruikers aan te moedigen hun passie en creatieve expressie te delen door middel van hun video's.

Liverpool onderschrijft de potentie van TikTok en maakte 24 mei bekend als eerste Premier League-club (Borussia Dortmund was de eerste Duitse voetbalclub) met een account aan de slag te gaan. De Engelsen volgden het voorbeeld van onder meer Internazionale, AS Roma en de NBA.

Het is een strategische keuze van Liverpool om de online fanbase met 66 miljoen volgers verder te doen vergroten. Als je een wereldwijde doelgroep hebt, waar jongeren van 12 tot 24 jaar onderdeel van zijn, dan lijkt een verbinding met TikTok een verbreding van je social media-strategie. Marketeer Bas Boomaars stelt op emerce.nl dat 80% van de TikTok-gebruikers tussen de 6 en 18 jaar oud is. Deze doelgroep wordt steeds onafhankelijker.

Eind januari 2019 kende TikTok volgens het statistiekenbureau Statista in Nederland in ieder geval bijna 1.900.000 downloads van de app. Doordat ouders bij tieners tot 16 jaar toestemming moeten geven, staat een en ander nog in de kinderschoenen, maar als je een jonge doelgroep hebt, lijkt TikTok een mooie groeikans te bieden.

Doelen die momenteel aan TikTok worden gehangen, zijn:

  • De inzet van TikTok als Influencer marketingtool om meer fans te boeien, te binden en te behouden.
  • TikTok kan fan engagement versterken door uitdagingen op het platform te creëren en die te delen met jouw fans met de vraag in actie te komen.
  • Tevens kan fan engagement ook worden versterkt door interactieve content te verspreiden. TikTok biedt kansen je bereik te vergroten. Het uploaden van een 'Vraagvideo', een 'Keuzevideo' of een peiling houden of quiz spelen kan allemaal op TikTok. Twitter of Facebook kan dat natuurlijk ook, maar dit kanaal biedt specifiek de kans jongeren onder de 25 jaar te bereiken.
  • Er zelf op adverteren om op basis van het CPM-model de jongere doelgroep te verleiden tot merchandise- of ticketaankopen.
  • Vermaak en jezelf belachelijk maken. Bij TikTok kan je, net zoals bij Snapchat, augmented reality-effecten in video’s gebruiken. Je eigen ogen of haar veranderen van kleur of voeg een effect aan jezelf of jouw hond of kat toe! Filters toevoegen zoals Instagram of Twitter dat ook kunnen, ontbreekt natuurlijk ook niet op dit swingende social media-kanaal. De wereld van social media blijft ook met TikTok er mooier uitzien dan dat hij in werkelijkheid soms is. Echter trek je het wel meer in het ridicule en moet je jezelf wel voor schut durven zetten!

Potentie van TikTok

De eerste twee posts van Liverpool via hun account @liverpoolfc bevatten een vermakelijk dansje door spelers van de club en een 'gewoon' snappy voetbalbeeld. Daar waar Liverpool langere video-items op YouTube plaatst, moet de club op TikTok natuurlijk rekening houden met de maximale duur van 15 seconden.

Markus Breglec, verantwoordelijke voor marketing & media bij Liverpool, verklaart de keuze voor het instappen: "We zijn altijd op zoek naar creatieve en innovatieve manieren om onze band met de fans te versterken en met hen over de hele wereld in contact te komen. We zijn trots om ons nieuwe officiële kanaal op TikTok te lanceren. We zien veel potentieel om een ​​nieuw en jonger publiek te bereiken met interessante, boeiende video-inhoud."

Wat het de club op de langere termijn buiten bereik moet gaan brengen, is nog niet helemaal duidelijk. Echter dat er potentie in TikTok zit, blijkt uit het feit dat Facebook inmiddels zijn eigen variant Lasso heeft gelanceerd.

TikTok bracht Liverpool na de eerste dag al 167.200 hartjes voor twee berichten en reeds 75.900 volgers! Daarmee lijkt TikTok het volgende niet te missen platform voor sportorganisaties te worden.

Foto in tekst: Ricky Of The World / Shutterstock.com