Meer beleving door technologie! In het nieuwe SPORTNEXT magazine

Hoe kan digitale technologie de beleving vergroten bij zowel sporters als publiek? Virtual reality, augmented reality, statistieken, apps, livestreams, robots. Alle manieren om de beleving te vergroten komen aan bod in het nieuwe SPORTNEXT magazine. Het magazine komt eraan en telt meer dan 70 pagina's vol met inspirerende verhalen, analyses en achtergronden uit de bijzondere wereld van sportmarketing. Ontvang de komende drie edities (tot en met eind 2017) voor €19,95 (excl. btw).

Bestel het SPORTNEXT magazine


 

Videoreferees in de sport

Sinds dit seizoen experimenteert het voetbal met het gebruik van een videoscheidsrechter. Dat is voor de voetbalwereld een revolutionaire ontwikkeling, maar in veel andere sporten is dit verschijnsel al geruime tijd een vanzelfsprekendheid. Waar de ene sport daarvoor kiest vanwege een zo sportief en eerlijk mogelijk wedstrijdverloop, zijn er andere sporten waarin commerciële belangen en de entertainmentbusiness de drijvende kracht waren voor het gebruik van camerabeelden tijdens de wedstrijd.

Virtual reality als topsportinstrument

Met een VR-bril op kunnen voetballers zich in ‘de kooi’ van Beyond Sports voorbereiden op alle mogelijke wedstrijdsituaties. Zodat ze op het echte veld voor zo min mogelijk verrassingen komen te staan. Nadat de sporter is bediend, volgt de fan.

Gek op voetbalstatistieken

Gek op voetbalstatistieken? Op verbanden tussen spelers, tussen teams, hoe onwaarschijnlijk ook? In samenwerking met Universiteit Twente heeft SciSports een techniek ontwikkeld om de voetbaldata van maar liefst 50.000 spelers met elkaar te vergelijken en te combineren tot nieuwe statistieken, inzichten, patronen en ranglijsten. De start-up haalde dit jaar bij investeerders ruim 1 miljoen euro op voor internationale expansie. Oprichter Giels Brouwer over de innovatieve kracht van zijn bedrijf, dat door de EU is verkozen tot 'Next European Unicorn'.

Vijf nieuwe manieren om de fanbeleving te verbeteren

3D-projecties in het veld, eSports. vlogs, gepersonaliseerde content, robots. Sportclubs en -organisaties verzinnen allerlei nieuwe manieren om hun fans te engagen en de beleving te verbeteren.

Een goede app is geen rocket science

Natuurlijk, er is niets mooiers dan de eerste te zijn. Een organisator van sportevenementen droomt ervan. Innovaties trekken de aandacht, geven een evenement status. Maar niets is zo dodelijk als een niet tot in de puntjes geteste nieuwigheid. Dan haken gebruikers snel af en zijn ze er ook in een later stadium niet meer voor te porren. Gert Van Goolen van organisatiebureau Golazo is zich er terdege van bewust.
“Niets zo slecht als een app die je met veel poeha lanceert, naar die niet werkt of niet biedt wat je ervan zou mogen verwachten.”

Tijdelijke dip of structurele verandering?

Mobiele devices bedreigen livesport op televisie. Over de gehele linie kijken minder mensen naar livesport op tv. Het lijkt erop dat sport toch niet immuun is voor de invasie van veranderingen onder aanvoering van Netflix, Amazon, Facebook, YouTube, Apple en Samsung.

De koers om de bike cams en rennersdata

Hoewel de technologie bestaat om als kijker het WK veldrijden of de Tour de France vanaf de fiets van een renner naar keuze te volgen en ondertussen zijn positie, hartslag, vermogen en trapfrequentie te zien, blijft het (voorlopig) fictie.

2 stream or not 2 stream?

In steeds meer sporten hoort het livestreamen van wedstrijden er helemaal bij. Clubs uit de Nederlandse Korfbal League brengen al enkele seizoenen zelf hun thuisduels live aan de man en sinds kort kunnen ook liefhebbers van het Nederlandse marathonschaatsen en Belgische basketbal de verrichtingen van hun favorieten rechtstreeks online volgen. “Als je als sport wil meetellen, moet je uitgezonden worden. Als dat niet voor je gedaan wordt, moet je het zelf doen.”

Verder in het nieuwe SPORTNEXT magazine

Vijf beste fitness-apps op het gebied van beleving
Column Wim Lagae - Fietsgeluk
Sport is entertainment

Mobiel bestellen? Klik hier