Met welke ingrediënten vertel je jouw verhalen optimaal?

Er gaat geen dag voorbij of het woord storytelling valt. Zeker in de sport zijn er veel verhalen te vertellen. Toch is het vertellen van het juiste verhaal niet zo vanzelfsprekend. Iedereen heeft zijn eigen reden om zijn of haar verhaal te vertellen: juist die “why” maakt het grote verschil.

Wie vertelt er eigenlijk?

Een atleet, een sportbond, een evenement, een sponsor of een team, iedereen in de sport heeft wat te vertellen, maar niet met dezelfde reden. Een sportbond heeft vaak als doel om de sport breder onder de aandacht te brengen en mensen ertoe te bewegen om actief te gaan sporten. Een atleet richt zich op zijn of haar fans en sponsors. De atleet komt graag goed en vaak in beeld zodat hij/zij niet alleen bereik en betrokkenheid creëert voor de huidige sponsors maar zodat er ook nieuwe sponsors aangetrokken worden. Sponsors willen graag hun merk dichtbij betrokken fans brengen en zoeken daarvoor een natuurlijke “fit” met atleten of sportorganisaties.

De verhalen van de sport: Extreme Sports

Voor sommige sporten lijkt het vertellen van een verhaal eenvoudiger dan voor andere. Extreme sports (actiesport) hebben bijvoorbeeld veel meer om te laten zien dan “standaard sporten” op een veld of in een zaal. Zie onderstaand filmpje van Brandon Semenuk om te laten zien wat we bedoelen. Het is een deel van the unReal film met verschillende downhill mountain bikers.

Týrsday vindt dat alles begint met een verhaal en mensen die dat verhaal vertellen. Als je de juiste ingrediënten kiest leidt dit tot een pakkend verhaal. Het verschilt per sporter, organisatie of merk welke ingrediënten je nodig hebt om tot een goed verhaal te komen.

Bij het filmpje hierboven zijn dit ze:

  • De beste downhill mountain biker: Brandon Semenuk

  • Een speciaal ontworpen parcours

  • Een speciaal ontworpen weg voor de film truck (ja truck)

  • Een best wel dure en state-of-the-art filmcamera

  • Twee fietsen

Maar ook:

  • Een heel mooie omgeving

  • Een dramatisch script (eerste anderhalve minuut zien we alleen maar een man die zijn fiets van zijn truck haalt en naar boven loopt)

  • Heerlijke soundtrack

Dit filmpje is een perfect voorbeeld van de juiste ingrediënten die resulteerden in een filmpje dat niet alleen de mountainbikers aan zal spreken maar een veel groter publiek.

Verder kijken dan alleen de sport

Niet alleen de invalshoek van sport maakt deze video bijzonder. Mensen die van snelheid en spanning houden vinden dit ook leuk. Mensen die van technologie en cinematografie houden vinden dit ook leuk. Ik denk dat iedereen die ooit op een mountainbike heeft gereden en de kick heeft gevoeld van een afdaling dit leuk vindt, omdat ze dit kunnen plaatsen. Deze video spreekt veel meer mensen aan dan de liefhebbers van downhill mountainbike.

Dit soort filmpjes inspireren en spreken tot de verbeelding waardoor er een band ontstaat. Dit is de uitdaging voor sportmarketeers. Mensen willen niet alleen maar de medailles en de wedstrijden zien. Ze willen weten wat er achter de schermen gebeurt. Hoe bereidt de sporter zich voor op een wedstrijd, wat wordt er gegeten en welke grappen worden er uitgehaald. Dit geldt net zo goed voor extreme sports als voor sporten als hockey, rugby, roeien, atletiek, wielrennen, judo en paardensport. Ook daar zien we graag wat er naast de “pitch” gebeurt en voelen we graag de warmte van de sport en de beleving van de atleten.

Dit betekent dat er meer nodig is dan het lukraak delen van losse boodschappen en het maken van sportgerelateerde video’s. Het vraagt om een juiste contentstrategie met een echt verhaal. Dit verhaal is heel nauw verweven met de “why” van de verteller van het verhaal en gaat bijna altijd verder dan de sport zelf. Het vertellen van dit verhaal vraagt om een gestructureerde productie van content.