Als het om hardlopen gaat in Nederland kent iedereen de top drie: Asics, Nike en adidas. Achter deze drie zijn er veel sterk op running gefocuste merken die wat minder "top of mind" liggen bij de meeste consumenten, maar elk hun eigen schare van vaste volgers kennen. Een van de meest opvallende merken uit deze groep is het Japanse Mizuno. Recent bracht Mizuno de Wave Sayonara op de markt en ondergetekende had de kans om hem te testen voor Sportnext.
Mizuno: meer dan een eeuw sportschoenen uit Japan
In Nederland heeft Mizuno zich sluipenderwijs als nummer 4 van de running markt gevestigd achter de vaste top drie. Dat is misschien verrassend in Nederland, maar niet in de rest van de wereld. Zeker niet in Japan waar het meer dan een eeuw oude sportbedrijf vandaan komt. Gebouwd op de Japanse (en Amerikaanse) volkssport honkbal, nog in de eerste helft van de 20e eeuw uitgebreid met ski's en golf, is Mizuno pas sinds de jaren tachtig actief in atletiek en hardlopen.
Wat opvalt is de typische Japanse focus op technologie en innovatie en de al decennialange focus op duurzaamheid en milieu. Qua marketing werkt Mizuno dan weer heel traditioneel: sponsoring (vooral events) en laat het product het woord doen. Dit is recent in de Verenigde Staten als uitgewerkt met het concept van de "schitterende run" (Mezamashii). Hierin werden fanatieke lopers en influencers in het hardlopen gevraagd om met Mizuno te gaan lopen en hun ervaringen te delen via (digital) word of mouth. Een geslaagde aanpak.
De markt: voor elke runner een eigen schoen
De markt van running schoenen is recent op zijn kop gezet. Het segment kent jaar op jaar flinke groei en daarnaast ontstaat er een fijnmazige lijn van verschillende type schoenen. De simpele driedeling neutraal - proponerend - antiponerend bestaat allang niet meer. Aan de zware top zitten de trail running schoenen en de echte op stabiliteit gerichte schoenen, dan komen de "gewone" neutrale schoenen en de eerder genoemde schoenen die de beweging (naar binnen of buiten) corrigeren. Dan komt er een praktisch complete nieuwe serie aan schoenen die lichtgewicht zijn, de barefoot schoenen en natuurlijk de wedstrijdschoenen. De afgelopen twee jaar sprak iedereen over barefoot running, present company included. Maar anders dan de gigantische opmars van Nike Free, lijkt dit toch een niche te blijven. Het segment lichtgewicht is waar het nu om draait. Nike Free past daar deels in, de nieuwe adidas boost is de meest opvallende verschijning van dit jaar tot nu toe, maar ook Saucony Kinvara en Brooks Pure Project passen hier naadloos in. En sinds deze maand dus de Mizuno Wave Sayonara.
Intermezzo: wat voor loper ben ik?
Ik ben een wegloper. Zo simpel is het. Af en toe loop ik op trail running schoenen door bos of duin (of berg in het buitenland) of op mijn Nike Free over de weg of het gras. Maar meestal loop ik op stevige schoenen over het asfalt. Schoenen waar ik veel op heb gelopen zijn Saucony Jazz, Brooks Adrenaline af en toe Asics Kayano en recent Nike Lunar Eclipse. Simpele en degelijke schoenen. Tot ik dit jaar op de adidas boost ging lopen en op de Nike Lunar Flyknit. Ik begreep ineens dat hele nieuwe segment van lichtgewicht schoen met iets lagere "heel drop" (verschil tussen neus en hak vaak in millimeters gemeten) en meer reactieve zool. Dus wilde ik de Mizuno Wave Sayonara wel proberen.
De schoen: Mizuno Sayonara Wave
Simpel gezegd: als je een schoen voor dit nieuwe lichtgewicht segment zou willen maken is deze het. Aanzienlijk lichter, vooral door het gebruik van nieuw materiaal voor de tussenzool dat 30% gewicht bespaart. Strakker aan de bovenkant (upper) en bij deze schoen zelfs helemaal zonder naden. Lagere heel drop (zoals hierboven gezegd) en meer vering uit de toch dunnere zool. Daarnaast is er nog wat slimme technologie (bekijk de onderkant van de schoen maar eens) en is de voorvoet wat breder om voor meer grip te zorgen.
Wat verder opvalt is dat schoen er echt uitziet als een technische running schoen, zonder dat die lelijk wordt. Iets wat vaak een risico is bij schoenen gericht op de klassieke runner. Sterker nog: de schoenen zien er goed uit. Het verleidde een expert uit de markt met ervaring bij meerdere sport- en modemerken tot de opmerking: Mizuno wordt de hit van 2014.
De testresultaten
De schoen zit echt strakker om de voet, dus de extra ruimte aan de voorvoet is geen overbodige luxe. Bij het aantrekken is dat wennen, maar bij het lopen is het heerlijk. Het gewicht van de schoen valt ook op bij het aantrekken en ook dit is bij het lopen een zegen. De schoen voelt lichter, zit steviger en geeft meer respons dan een "gewone" wegschoen. Hij trekt de aandacht van mijn running mates (vaak net als ik jocks met een oog voor uiterlijk). En na veertig kilometer schreeuwt de schoen om meer mee te lopen. Mizuno heeft me gevraagd om de schoen voor Sportnext te testen. Voorwaarde van mijn kant is daarbij (altijd) de vrijheid om mijn ongezouten mening te mogen geven. Dat doe ik graag, maar bij deze schoen kan ik niets verzinnen. Enige slag om de arm is dat ik er geen lange afstanden mee heb gelopen.
Het nieuwe lichtgewicht segment bevalt mij prima. Als deze schoenen zich goed houden op de lange afstanden dan wordt dit type schoen mijn vaste schoen. En de Mizuno Wave Sayonara zal ik nog veel gaan gebruiken.