NFL heeft primeur met live streamen van sportwedstrijden op Twitter

Twitter heeft een belangrijke slag geslagen in de sportwereld. De dienst heeft Yahoo, Amazon en Verizon verslagen in de strijd om de uitzendrechten van de National Football League (NFL). Twitter gaat in het nieuwe seizoen op donderdagavond tien keer een American Football-wedstrijd live streamen. De NFL is de eerste competitie die zo’n overeenkomst aan gaat en dit geeft ons wellicht een voorproefje van hoe we in de toekomst naar sportwedstrijden gaan kijken.

Het nieuws dat Twitter de NFL-wedstrijden gaat live streamen werd dinsdag bekendgemaakt via – hoe kan het ook anders – Twitter door NFL-Commissioner Roger Goodell. In totaal zullen er tien zogenaamde Thursday Night NFL-duels uitgezonden worden in het seizoen 2016.

Hevige strijd

Twitter was in een hevige strijd met Amazon, Yahoo en Verizon verwikkeld om de uitzendrechten. Eerder toonde ook Facebook interesse, maar dat haakte uiteindelijk toch af. Het is voor het eerst dat verschillende social media-partijen naar de tv-rechten van sportwedstrijden meedingen. Alleen YouTube toonde zich op dit gebied al actief. Zo werden onder meer de Olympische Spelen in 2012 al via YouTube uitgezonden, werd het WK veldrijden in Louisville (Verenigde Staten) in 2013 live gestreamd in landen waar de uitzending niet op tv te zien was en kun je (weliswaar tegen betaling) Champions League en Europa League-wedstrijden via het videoplatform bekijken.

Dat Twitter zich nu ook gaat richten op het live streamen van video’s lijkt misschien verrassend, maar is het niet als je naar de cijfers kijkt. Het gebruik van videocontent steeg het afgelopen jaar namelijk explosief: zo werden er 150 keer meer video’s bekeken in de laatste twaalf maanden en maken bedrijven en sporters steeds meer gebruik van Periscope. Bovendien is Twitter al hét medium bij uitstek om met anderen te communiceren tijdens sportwedstrijden en sportevenementen. Door de deal met NFL kunnen de Twitter-gebruikers zowel de wedstrijd kijken als hun tijdlijn checken zonder dat ze een tweede scherm nodig hebben. Mensen kijken de NFL-wedstrijden tegenwoordig al mét Twitter. Nu kunnen ze gewoon óp Twitter kijken tijdens donderdagavonden, liet Jack Dorsey, bestuursvoorzitter van Twitter, weten in een officieel statement.

NFL-Commissioner Goodell voegde daaraan toe: Twitter is de juiste partner voor de NFL om de laatste stap te zetten om alle fans over de hele wereld in aanraking te brengen met live wedstrijden.  Er wordt ongelooflijk veel gepraat over NFL-gerelateerde zaken op Twitter tijdens wedstrijden en om dat publiek tegemoet te komen, zullen we ervoor zorgen dat Thursday Night football  bekeken kan worden op een ongekend aantal platformen dit seizoen.

Periscope

Naast de live wedstrijden zullen er via Periscope live beelden te zien zijn van de teams en spelers voor de wedstrijden en zullen er via twitter in-game highlights getoond worden. Met het vertonen van de wedstrijden via Twitter bereikt de NFL een enorm groot publiek, want ook mensen zonder een account kunnen de duels straks live bekijken. De League is al jaren bezig om American Football ook buiten de Verenigde Staten onder de aandacht van het publiek te brengen en via Twitter wordt het voor bijvoorbeeld Europeanen of Aziaten gemakkelijker om in aanraking te komen met de sport.

De NFL heeft vorig seizoen al ervaring opgedaan met het live streamen van NFL-wedstrijden; als proef werd de wedstrijd tussen de Jacksonville Jaguars en Buffalo Bills vanuit Londen live gestreamd via Yahoo. Gemiddeld keken daar 2,36 miljoen mensen naar, wat voor de NFL een reden was om het voort te zetten. Yahoo betaalde daar trouwens nog 20 miljoen dollar voor, terwijl Twitter volgens de geruchten voor de hele deal maar de helft van dat bedrag neerlegde.

Experimenteren

De wedstrijden op donderdagavond worden overigens niet exclusief via Twitter uitgezonden. Via de tv zijn de duels te volgen op CBS en NBC en ook het NFL Network zend alles online live uit. Daarnaast houdt Verizon de rechten om duels op donderdag in de VS via de NFL app uit te zenden. De deal geeft Twitter en de NFL de kans om te experimenteren met nieuwe vormen om content te verspreiden en nieuwe manieren om advertenties op social media te integreren in sportwedstrijden. Het mes snijdt aan twee kanten: de NFL wil dat de sport populairder wordt buiten Amerika en Twitter kan daarbij helpen en aan de andere kant wil Twitter financiële stappen zetten en daar kan American Football voor zorgen. De NFL is namelijk veruit de best bekeken sport in de Verenigde Staten. Zelfs wedstrijden op donderdagavond, die veel minder kijkers trekken dan confrontaties op zondag of maandag, werden afgelopen seizoen door ongeveer 17 miljoen mensen bekeken.

SBS6

Op een iets kleinere schaal wordt ook in Nederland al geëxperimenteerd met het uitzenden van fragmenten uit sportwedstrijden op Twitter. Zo zet SBS6 hoogtepunten uit de Champions League-wedstrijden die live te zien zijn bij de zender op het sociale netwerk. Gebruikers kunnen die bekijken en delen. Tijdens Atletico Madrid-PSV kon je bijvoorbeeld de reddingen van Jeroen Zoet terugkijken of de penaltyreeks vlak na het laatste fluitsignaal nog eens herbeleven op Twitter. De actie wordt gesponsord door Heineken. Volgens SBS6 gaat het om de grootste Twitter Amplify-deal in Nederland tot nu toe. Amplify is Twitters programma waarbij media en adverteerders samenwerken.

Voorbode

In de Verenigde Staten gaat men dus nog een stap verder door gehele wedstrijden live te streamen. Waarschijnlijk is het een voorbode voor de manier waarop we in de toekomst naar sportwedstrijden en sportevenementen gaan kijken. De traditionele media (televisie) krijgen concurrentie van de nieuwe media (social media). Het is een kwestie van tijd voordat je zelf kunt bepalen op welk platform je sportwedstrijden wilt kijken.


Foto: Flickr (CC) E-Orimo, NYTimes / CBS